العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 18-12-2014, 07:35 PM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice
افتراضي تعبت خلال من الاكصدام الخلفى

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى اعضاء المنتدى الكرام

من عنوان الموضوع اقدر اشرحلكوا مشكلتى ان العربيات اللى بتمشى ورايا بتيجى مسرعة قوى وتفرمل قريب جدا من عربيتى ودايما بيخبطوها

وده حصل لحد دلوقتى 3 مرات من ساعة مشتريت عربيتى BYD F0 وكل مرة اوديها للسمكرى ادفع مبلغ وقدره

يعنى المرة الاولنية مكروباص ريح على الاكصدام فطبقه وجرحه فاروحت للسمكرى وعدله وخد حوالى 80 جنيه مش فاكر قوى

والمرة التانية عربية دبابة جت من بعيد ومسرعة والطريق وقف وانا وقفت براحة ولكن العربية الدبابة فرملت قريب جدا منى وخبطت الاكصدام واتقطع كمان حتى قد 50سم وبان الرفرف اللى وراه وودتها للسمكرى وعدلها ولحمها وخد بالعافية 150جنيه

والمرة التالتة ودى اخر مرة كنت ماشى على الدائرى والطريق وقف برده والعربية اللى ورايا ريحت على الاكصدام وخلاه يخش جوه شوية

خلاص انا تعتبت من الاكصدام ده كل محد يلمسه يطبق ويخش لجوه وانا سيبه على حالته الاخيرة

قلولى بالله عليكوا اعمل ايه اغيره بجديد فى التوكيل واشترى الصداده اللى بيسموها ديفينس اللى بتتركب فى الرفرف اللى ورا الاكصدام وهل لو ركبته التوكيل حيعترض لان العربية لسة فى الضمان وهل الموضوع ده يخرجها من الضمان

عشان انا زهقت من كده يعنى اركبه وحيحمى العربية ولا لأ

معلش اعذرونى لو تالت عليكوا واعذرونى لو انا كتبت مصطلحات غلط فى موضوعى ده ولو فيه غلط يا ريت تصححهولى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 18-12-2014, 08:25 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعبت خلال من الاكصدام الخلفى

متابع معاك

قديم 19-12-2014, 11:57 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

ممكن ان تذهب لمتخصص فبر متميز ويقوم بحل الاكصدام وعمل تقوية داخليه
بورق الياف الكربون بالحرارة مع مئل الفراخ بين الاكصدام والسيارة بفل مضغوط
تجربة نجحت فى لانسر 2013/كورولا2010

قديم 21-12-2014, 11:42 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

ممكن ان تذهب لمتخصص فبر متميز ويقوم بحل الاكصدام وعمل تقوية داخليه
بورق الياف الكربون بالحرارة مع مئل الفراخ بين الاكصدام والسيارة بفل مضغوط
تجربة نجحت فى لانسر 2013/كورولا2010

شكرا اخى العزيز على الرد المفيد جدا ده
ان شاء الله ححاول اعمله
بس سؤالى هل لو انا عملت كده يخرج العربية من الضمان
قديم 22-12-2014, 11:09 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Esmail مشاهدة المشاركة

شكرا اخى العزيز على الرد المفيد جدا ده
ان شاء الله ححاول اعمله
بس سؤالى هل لو انا عملت كده يخرج العربية من الضمان
[SIZE="6"]
السلام عليكم
اعتقد ان اللى يخرج العربية من الضمان هو انك تلعب فى ضفيرة الكهرباء او تفك الموتور لاى سبب خارج التوكيل او تفك العفشة دة ممكن واحتمال كبير جدا انها تخرج العربية من الضمان وممكن لو التوكيل كويس يقولك ان لو عملت حاجة فى الكهرباء برة التوكيل فتخرج العربية من الضمان كهرباء فقط .... ولو عملت حاجة بالموتور فكيتة مثلا لاى سبب خارج التوكيل فتخرج العربية من الضمان موتور .. فهمت قصدى عموما
شغل الاكصدام مالوش دعوة بالضمان لانها قطع مستهلكة يعنى مالهاش عمر واهم حاجة فى العربية الكهرباء والموتور فا ماتخافش وعموما انت اسأل التوكيل الاول لان فية بعض التوكيلات بيتلككو فاهم قصدى
تحياتى