العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 08-02-2014, 08:15 PM
الصورة الرمزية elz0000
elz0000 elz0000 غير متواجد حالياً

elz0000 is on a distinguished road
افتراضي رد: شفولى حل مع غبور وحماية المستهلك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد محمود عبد الرازق مشاهدة المشاركة

لما تيجى تشترى عربيه من مصر
1- لا تختار على أساس الشكل بل على أساس الإعتماديه فى التشغيل و إعلم أن السياره الإقتصاديه فى إستهلاك الواقود مؤشر لا يكذب على رقى هذه السياره فى صناعتها .
2- قبل أى كلام تسأل هل فى قطع غيار فى السوق برا التوكيل ؟ لو الإجابه لا , إذا إبعد عنها
3- إعمل حسابك إنك واقف لوحدك محدش حيساعدك فى أى حاجه لو إختيارك طلع غلط ( إنسى فى قانون و حماية المستهلك و العبط ده , محدش حيعرفك ساعتها لذلك دقق جدا فى الإختيار .
4- لا تشترى سياره لسه جديده فى السوق أبدا بل إنتظر 3 سنوات حتى تظهر كل عيوبها .
5- هذا الكلام للمستهلك محدود القدره الشرائيه فقط ( القرش يوجعه ) أما إللى ربنا موسعها عليه فلا يلتفت لهذه الطريقه فى الشراء , إشترى براحتك يا باشا .
شكرا جزيلا على النصائح الغالية وجزاكم الله كل الخير ....

بصراحة انا كنت قررت اشتري جيلي باندينو عشان امكانياتي بس بعد الكلام ده مش هالتفت للصيني ده خالص مستحيل اجيب حاجة بالشكل ده لانه ببساطة فكرني بالموبايلات الصيني اي حاجة بسيطة تحصلها الموبايل خلاص يترمي في الزبالة ......

بس المشكلة دلوقتي لو هاجيب عربية جديدة (مع العلم انها ستكون اول عربية لي) تنصحني حضرتك بإيه ... يعني حاجة كويسة في حدود 40 الف حسب امكانياتي يكون استهلاكها في البنزين معقول وتستحمل المشاوير والزحمة ويكون ليها قطع غيار في كل حته .
في ناس رشحولي الماروتي بس ماقتنعتش اوي حسيت سعرها مبالغ فيه بالنسبة لامكانياتها في مانيوال ومفيهاش اي مميزات او كماليات حاجة كده انتيكه من الستينيات ولا السبعينيات .

قديم 09-02-2014, 12:06 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elz0000 مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلا على النصائح الغالية وجزاكم الله كل الخير ....

بصراحة انا كنت قررت اشتري جيلي باندينو عشان امكانياتي بس بعد الكلام ده مش هالتفت للصيني ده خالص مستحيل اجيب حاجة بالشكل ده لانه ببساطة فكرني بالموبايلات الصيني اي حاجة بسيطة تحصلها الموبايل خلاص يترمي في الزبالة ?????????......
الموبيلات الصينى !!!!! كل موبيلات الشركات بتتصنع فى الصين
بس المشكلة دلوقتي لو هاجيب عربية جديدة (مع العلم انها ستكون اول عربية لي) تنصحني حضرتك بإيه ... يعني حاجة كويسة في حدود 40 الف حسب امكانياتي يكون استهلاكها في البنزين معقول وتستحمل المشاوير والزحمة ويكون ليها قطع غيار في كل حته .
40 الف ؟؟؟؟؟؟؟؟ بتستحمل ؟؟؟ وجديده ؟؟؟؟؟ معاك ربنا ...ياباشا التوك توك ب 25 الف جنيه دلوقتى
في ناس رشحولي الماروتي بس ماقتنعتش اوي حسيت سعرها مبالغ فيه بالنسبة لامكانياتها في مانيوال ومفيهاش اي مميزات او كماليات حاجة كده انتيكه من الستينيات ولا السبعينيات .
يعنى حضرتك عايز عربيه ب 40000 فيها كل الامكانيات واتوماتيك ؟؟؟؟؟؟؟

ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....
قديم 09-02-2014, 09:00 PM
الصورة الرمزية elz0000
elz0000 elz0000 غير متواجد حالياً

elz0000 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....
شكرا على الاهتمام والرد ... بس ياريت بلاش تريقة
سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : "من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت" صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

وبالنسبة للمبلغ اللي كتبته انا قولت تقريبا يعني قابل للزيادة وممكن ادفعه مقدم لعربية جديدة ومحترمه بالقسط ومش عيب تكون دي امكانياتي ...

عموما شكرا مرة اخرى ....
قديم 02-10-2014, 11:07 AM
Islam Ibrahem Islam Ibrahem غير متواجد حالياً

Islam Ibrahem is on a distinguished road

ايه يا جدعان العيوب ديه كلها
طب انا اعمل ايه دلوقت؟
انا كنت ناوي اجيبها قسط بعد العيد علي طول افكر تاني والا اتكل علي الله؟
ولو هجيبها اعمل ايه عشان اتجنب ان يبقي فيها عيوب يعني اخد حد يبص عليها ولا ايه بالظبط
قديم 10-10-2015, 05:42 AM
amr_darwesh amr_darwesh غير متواجد حالياً

amr_darwesh is on a distinguished road

كرهتونا فى العربية

الكلمات الدليلية
حماية المستهلك،غبور،جيلى