العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 10-08-2011, 04:30 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من الاغلبية الصامته وعايز اتكلم

السلام عليكم
ماشي كلامك يا استاذ فادي
وان كنت عاوز اضيف حاجه من واقع تعاملي مع الاقباط ان فيه جزء كبير منهم يدخل ضمن الاغلبية الصامته بتاعتنا واختياراتهم السياسية مقتربه جدا من اختيارات الاغلبية
ودي مناسبه كويسه اننا نتناقش في موضوع حقوق الاقباط في الاسلام
وانا هتكلم عن 3 قواعد بس وهاسيب الناس تكمل
القاعده الاولى من القرأن الكريم في سورة الممتحنه (لا يَنْهَاكُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ )
شوف المعنى الجميل الناس التي لا تقاتل المسلمين او تخرجهم من ديارهم يعني يضطروهم للهجرة من منازلهم هؤلاء الناس مافيش مانع اننا نبرهم .......وشوف الكلمة (البر) انطلبت من الانسان مع نوعين من الناس الوالدين والمخالفين في العقيدة المسالمين
القاعدة الثلنية من القران الكريم في سورة المائدة (اليوم أحل لكم الطيبات وطعام الذين أوتوا الكتاب حل لكم وطعامكم حل لهم ) وشوف المعنى الجميل ده كمان طعام المسلمين حل لاهل الكتاب طيب هوا اهل الكتاب بياخدوا الحلال والحرام من القران ؟ اذن المقصود هو انك يامسلم مسموح ليك انك تعزم على اهل الكتاب بالطعام وتهاديهم وتدعوهم في عزوماتك .... شوف يأخي بر ومشاركة طعام ؟
وبعد كده ييجي واحد مخه ضيق يقول مالهومش حق ؟ وان لنا كل الحق في البلد وهما لازم يرضوا باللي بنقوله او انه يجب ان يتم معاملتهم كاقلية زي الاقليات في الدول التانية ؟
يا راجل عيب عليك بقى الاسلام بيقولك انتوا عيلة واحده ممكن تتشاركوا في الاكل والمعاملة بينكم بر وقسط اللي هوا العدل وانت تاخد منهم جمب ولو حصل اي خناقة عادية تقوم الحماسة تاخدك وتقلبها مجزرة
طب شوف الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول ايه على كل اللي عمل مجزرة او حرق او اساء بدون حق قال : من آذى ذميا فأنا خصيمه يوم القيامه يعني الناس كلها ها تبقى بتتمنى شفاعة النبي وهوا واقف للمؤذي خصيم
رأيكو ايه
سلامو عليكم
قديم 11-08-2011, 10:45 PM

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الصوفية والشيعه
سؤال هوا فيه فرق بين الصوفية والشيعة في مصر
وهوا فيه شيعه في مصر
انا هاحكيلكم عن كام موقف كدا مريت بيهم زمان
انا كنت ماشي مع الاخوان في دمياط من سنة1987 الى 1994 وكان لينا جامع بنصلي فيه في وسط البلد مع الناس مش لواحدنا بس كان معروف انه جامع الاخوان او زي ما كان الناس بيسموهم الاخوة
وفي يوم صلى المغرب بينا امام من برا البلد وراح مديلنا درس اوخطبه بعد المغرب لحد العشا ومن اول ما اتكلم كنت حاسس ان الجو مكهرب ؟
في وسط كلامه قال كان فيه ولي من الاولياء الصالحين اسمه ابو يزيد البسطامي بيقول رأيت الله تسعا وتسعين مره ولئن رايته المئة لأسألنه في تطليق زوجتي فلما رآه قال له اصبر فأنت افضل من نوح وهي مع زوجة نوح
وهنا تكهرب الجو بزياده بين الاخوان كبار السن وبالمناسبه انا كنت ساعتها 18 سنه وبين الامام الشاب الغريب عن البلد وبدأت تتضح الرؤية قدامي البيه من دعاة احد الطرق الصوفية وعمال يقول كلام ما انزل الله به من سلطان والاخوان كانوا عارفينه من البداية بس كانوا مستنيين يغلط في كلامه لان البسطاء اللي في الجامع ممكن يتعاطفوا معاه لو هما منعوه من البدايه
هوا فيه حد بيشوف ربنا سبحانه وتعالى في الدنيا ياصوفيه ؟
هوا فيه واسطه بين الله والعبد المسلم ؟
هوا المسلم محتاج يتبارك بالقبور عشان ربنا يستجيب له ؟
سؤال كمان المفروض ان الطرق الصوفية بيقولوا على نفسهم انهم ال البيت وبيتقربوا الى الله بعبادات مخصوصه غير عبادات العوام اللي زينا
طيب نرجع للسياسه بقى ايه اللي يخليهم ياخدوا جانب الليبراليين والشيوعيين والشيعه سياسيا ؟
المفروض انهم يكونوا جوا التيار اليميني ايه اللي مودبهم الناحية التانية ؟
سلامو عليكم
قديم 12-08-2011, 01:51 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

مهازل الصوفية او الشيعة لو حاولت توضحها او تضع يدك على العوار الذي يعتريها تطلق عليك لقب تكفيري
بينما الكفار و الله ارحم منهم لانهم على الاقل يتميزوا بالصراحة و الوضوح و ليس البلاهة و الاستخفاف بعقول الناس

موضوع متعلق بشخص كان صوفي و ربنا هداه

الصوفية في باكستان

الصوفية في السودان

في البحرين

ممارسات الصوفية

و اخيرا مولد بدوي في مصر

شيخهم بيتصل بالرسول هاتفيا

و في فيديوهات لبعضهم يأكل .... شيخه على سبيل التبرك
قديم 12-08-2011, 01:56 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

و دي بقى قولوا ورايا
الليل الليل... الليل يا ميمون

قديم 12-08-2011, 03:24 AM

بصراحة الاستاذ الجميل mmffor ادي للموضوع شكل وطعم تاني وفعلا صورة واحده ابلغ من 100 كلمه وفيديو واحد ابلغ من 100 الف كلمه
وبعد ما شفنا مع بعض الفيديوهات دي اكيد عرفنا هما مصنفين ضمن اي قوه من السته اللي اتكلمنا عليهم مع بعض في البداية
بشكرك جدااا وياريت باقي الزملاء يشاركوا معانا بارائهم في سبيل اننا بعد سلسلة من المناقشات ممكن نعمل موضوع وثائقي عن القوى السياسية المصرية بأقلام الشعب العادي مش السياسيين اللي كل واحد فيهم عمال يتكلم على هواه
واكيد كل ما يكون فيه تنوع في المشاركات هتكون النتيجة النهائية اقرب للصورة الحقيقية للشارع المصري