العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 04-07-2011, 03:03 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الثورة المصرية علي خطي الثورة الفرنسية

يااخي والله كم أشعر براحه نفسية عندما أتحدث إلي رجل له نفس اسلوبك في الحوار حتي وان اختلفت افكاره مع افكاري .. ندخل في الحوار ونحمل لبعضنا كل الاحترام ونخرج من الحوار وقد زاد الاحترام بيننا حتي وان نتفق في افكارنا .. لايستهزأ أحدنا بفكر وكلام الاخر ... فلك مني كل التحية والاحترام والتقدير....

دعنا نتحدث اولا عن نقاط اتفاقنا وهو حديثنا عن الشرطة المصرية....
نعم يجب ان تتغير افكار الشرطه لتصل الي غايتها السامية وهو الدفاع والحفاظ علي الشعب التي هي جزء لايتجزأ منه وليس الدفاع عن النظام أو فئة معينه من الشعب دون باقي الشعب...

الشرطة ياأخي الكريم يجب أن تكون لها هيبتها التي تستمدها من هيبة القانون التي تسعي بكل قوتها لتنفيذه ولكن اذا سعي بعض الناس الي اسقاط هيبة الشرطة هي تريد اسقاط هيبة الدولة بل منهم من دعي الي "كسر عين الجيش"
صدقني لاتوجد هناك حرية بغير أمان لان وقتها ستتحول الحرية الي انفلات كما نراه الان...

كنت انتقد أداء الشرطة وتعاملها مع المواطنين بخشونه متعمده ولكن وبعد نزول الجيش الي الشارع وتعامله مع فئات معينه من الشعب ..فقد قدمت كل العذر الي رجال الشرطه في بذاءة لسانهم وشدتهم مع هذه الفئات ...

لا اخفيك سرا في داخل الثكنات العسكريه من الممكن التعامل بقسوة مع المجندين وضباط الصف وغيرهم ولكن لم تكن تصدر مني اي سب او قذف في حقهم ... ممكن التعامل معهن بكلمات دارجة مثل "يامتحف, يالوووح, ياحماار" ولكن وبعد تعاملي مع الفئات التي كانت تتعامل معها الشرطة وصل الامر الي"سب الدين" والعياذ بالله وعندما يسمع منك الناس هذه الالفاظ تجدهم يخشونك ويهابونك وويعملون لك الف الف حساب ...

هل لاننا شعب اصبح يخاف من "قليل الادب وصاحب الصوت العالي " ..

والي مزيد من الحوار .....
قديم 04-07-2011, 03:09 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

>الله يرحم يوم ماكانوا بيجروا قدامنا زي القطط الفطسانه ....
مين يا باشا القطط الفطسانة ديه بجد

من السياق بيتهئالى انك بتتكلم عن شباب الثورة عموماً او فصيل منهم والضمير بتاع قدامنا ده يشمل حضرتك لو انا فاهم صح .. احكيلى بالله عليك عملت ايه علشان تجرى الشباب زى القطط الفطسانة كده

وياترى كنت لوحدك ولا معاك حد تانى ؟؟ والقطط .. قصدى الثوار كانو قد ايه ؟؟
وياترى كان فى ايدك سلاح بتخوفهم بيه علشان يجرو ولا زعقك فيهم بصوت جامد فخافو ونونووو وجريوا قدامك
والسؤال الاهم معلش سامحنى بحب القصص ديه اوى
هما القطط .. قصدى الشباب دول اصلاً كانو جايين فطسانين ولا انت اللى فطستهم بنفسك ؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-07-2011, 03:16 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

حضرتك ياابو نورا مصمم متفهمنيش

اولا انا ميهمنيش العادي وعز لانهم ناس زباله بالنسبالي ويمكن من غيرهم كان شكل البلد هيككون غير كده ...

انا اللي اقصده اننا نبني البلد بالحب والوئام والمصالحه الوطنيه بدل الاستبعاد والقوائم السوداء

النظام راح وراحت رموزه وسواء كانوا مذنبين او غير مذنبين ده الفيصل فيه هو القضاء ...

انا ابحث عن سلام مجتمعي وده اللي خلاني اضرب مثال "الرسول صلي الله عليه وسلم" لانه اكبر مثال يجب ان يطبق علي ارض الواقع وكنت متعمد اضرب مقارنه بينه وبين الثورة الفرنسيه اللي خلت الشعب يحارب بعضه وقسمته الي احزاب ....

اولا اللي كنا فيه لايطلق عليه اسم ثورة وانما انتفاضة تصحيح الاوضاع ...

واللي بتقول عليهم ثوار اذا كانوا يريدون السلطه فيجب انهم يحصلوا عليها عن طريق واحد بس وهو "الصناااااااديق" لان هي دي الديمقراطيه....

الثوار يريدون استبعاد نصف الشعب المصري بداعي "الانتماء للحزب الوطني والانتماء للمحليات وحاجات سخيفه" ده في حد ذاته بيخلق حالة من العداء بين الشعب لايمكن ان تنتهي الا بكارثه ...

فهمت انا عايز السلام والعفو والمصالحه مع مييين؟؟؟
قديم 04-07-2011, 03:24 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

يااخي والله كم أشعر براحه نفسية عندما أتحدث إلي رجل له نفس اسلوبك في الحوار حتي وان اختلفت افكاره مع افكاري .. ندخل في الحوار ونحمل لبعضنا كل الاحترام ونخرج من الحوار وقد زاد الاحترام بيننا حتي وان نتفق في افكارنا .. لايستهزأ أحدنا بفكر وكلام الاخر ... فلك مني كل التحية والاحترام والتقدير....

دعنا نتحدث اولا عن نقاط اتفاقنا وهو حديثنا عن الشرطة المصرية....
نعم يجب ان تتغير افكار الشرطه لتصل الي غايتها السامية وهو الدفاع والحفاظ علي الشعب التي هي جزء لايتجزأ منه وليس الدفاع عن النظام أو فئة معينه من الشعب دون باقي الشعب...

الشرطة ياأخي الكريم يجب أن تكون لها هيبتها التي تستمدها من هيبة القانون التي تسعي بكل قوتها لتنفيذه ولكن اذا سعي بعض الناس الي اسقاط هيبة الشرطة هي تريد اسقاط هيبة الدولة بل منهم من دعي الي "كسر عين الجيش"
صدقني لاتوجد هناك حرية بغير أمان لان وقتها ستتحول الحرية الي انفلات كما نراه الان...

كنت انتقد أداء الشرطة وتعاملها مع المواطنين بخشونه متعمده ولكن وبعد نزول الجيش الي الشارع وتعامله مع فئات معينه من الشعب ..فقد قدمت كل العذر الي رجال الشرطه في بذاءة لسانهم وشدتهم مع هذه الفئات ...

لا اخفيك سرا في داخل الثكنات العسكريه من الممكن التعامل بقسوة مع المجندين وضباط الصف وغيرهم ولكن لم تكن تصدر مني اي سب او قذف في حقهم ... ممكن التعامل معهن بكلمات دارجة مثل "يامتحف, يالوووح, ياحماار" ولكن وبعد تعاملي مع الفئات التي كانت تتعامل معها الشرطة وصل الامر الي"سب الدين" والعياذ بالله وعندما يسمع منك الناس هذه الالفاظ تجدهم يخشونك ويهابونك وويعملون لك الف الف حساب ...

هل لاننا شعب اصبح يخاف من "قليل الادب وصاحب الصوت العالي " ..

والي مزيد من الحوار .....
يا حضرة الظابط لعلمك بس انا متربى فى اسرة عسكرية عمى ظابط جيش ووالدى شرطة واعتقد انك عارف ان دول حاجة ودول حاجة تانية خالص على صعيد التعامل الداخلى بين الرتب او الاداب والاخلاق العسكرية عموماً الا من رحم ربى

حضرتك بتقول هيبة الشرطة وده كلام جميل ومستمدة من القانون وده كلام اجمل

ممكن تقولى انهى ظباط فى الصور التالية ينطبق عليه المطلب اللى حضرتك بتطالب بيه ده

وكون ان حضرتك شايف ان التعامل مع فئات ادنى ثقافيا او اجتماعياً يستوجب السب والقذف واستخدام اساليب سادية للتعامل يبقى حضرتك غايبة عنك حاجات كتير تندرج تحت مسميات حقوق الانسان والحيوان والنبات والحشرات حتى كمان

علشان انت لو عندك صرصار هتدوس عليه برجلك مرة واحدة مش هتنده اصحابك يدوسو علية معاك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-07-2011, 03:27 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مين يا باشا القطط الفطسانة ديه بجد

من السياق بيتهئالى انك بتتكلم عن شباب الثورة عموماً او فصيل منهم والضمير بتاع قدامنا ده يشمل حضرتك لو انا فاهم صح .. احكيلى بالله عليك عملت ايه علشان تجرى الشباب زى القطط الفطسانة كده

وياترى كنت لوحدك ولا معاك حد تانى ؟؟ والقطط .. قصدى الثوار كانو قد ايه ؟؟
وياترى كان فى ايدك سلاح بتخوفهم بيه علشان يجرو ولا زعقك فيهم بصوت جامد فخافو ونونووو وجريوا قدامك
والسؤال الاهم معلش سامحنى بحب القصص ديه اوى
هما القطط .. قصدى الشباب دول اصلاً كانو جايين فطسانين ولا انت اللى فطستهم بنفسك ؟؟
ههههههههههههههه لا والله انا "بسسسسسسسسس" طلعوا يجروا من الخوف

لا ياباشا مكنش معايا سلاح

وبعدين الشباب دي انواع

النوع الاول: اللي مسقط البنطلون ومتعرفش هو بنت او ولد فالنوع دا تكشر في وشه بس ...

النوع التاني : تلاقيح جتت وبيكون اغلبهم من البنات ومحاولة استفزازك ودفعك للتعدي عليهم وبعدين يصوروك وينزلوا المقطع علي الفيس بوك واليوتيوب فادووول بيكون التعامل معاهم بصوت عالي مصحوب بنشيد من الشتائم "اللي قلبك يحبها" وبتجيب معاهم نتيجه والله...

النوع الثالث: وهم من اخطر الانواع "الفتوات" اللي عايزين يكسروا عين الجيش ويخلوه "الفت" فالتعامل بيتم معاهم بنفس منطقهم بالايدي المجرده وده اللي حصل معايا مع 3 شباب من النوع ده "أصل أخوك كان بطل الكلية الحربيه في الملاكمة .. والثاني علي مستوي الكليات والمعاهد العسكرية" وخدوا الطريحه لحد ماقالوا كفايه كده ونكمل بكره....

ولايوم اخلاء ميدان التحرير ههههههههههههههه دا كان حتة يووم

دي العساكر زهقت من كتر الضرب ياراجل .....

اما النوع الاصلي والمعدن الاصيل وهو باقي الشعب المصري الذي لاتملك الا ان تبادلهم كل احترام وتقدير وهم الغالبية العظمي من الشعب ....