العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 21-07-2013, 01:59 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: اللى عنده مشكله فى كنترول عربيته يقولى ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

الموضوع ده محتاج هجمة منظمة كده

ازاى ببساطة كل واحد يقول رقم الميكروبروسيور و الايبروم اللى راكبين فى دايرة الكونترول ايه

بمعرفة القطعتين دول نقدر نوفر كارت البرمجة اللى يبرمج الشريحة نفسها بره الكارت يعنى تتفك و تتبرمج

عن طريق البحث على النت ممكن نجيب ملفات البرمجة كلها بتاعة الشرايح دية و بالتعديلات بتاعتها

اعرف - فك - برمج - ركب تانى - عيش
قديم 21-07-2013, 02:45 PM
sam_pon sam_pon غير متواجد حالياً

sam_pon will become famous soon enough
افتراضي رد: اللى عنده مشكله فى كنترول عربيته يقولى ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

الموضوع ده محتاج هجمة منظمة كده

ازاى ببساطة كل واحد يقول رقم الميكروبروسيور و الايبروم اللى راكبين فى دايرة الكونترول ايه

بمعرفة القطعتين دول نقدر نوفر كارت البرمجة اللى يبرمج الشريحة نفسها بره الكارت يعنى تتفك و تتبرمج

عن طريق البحث على النت ممكن نجيب ملفات البرمجة كلها بتاعة الشرايح دية و بالتعديلات بتاعتها

اعرف - فك - برمج - ركب تانى - عيش

معلش أخوك بيفهم على أده
الكنترول اللي بتتكلموا عنه ده هو ال PCM يعني الكمبيوتر بتاع العربيه ، ولا بتتكلموا على حاجه تانيه .

ولو ممكن حضرتك توضح لنا ازاي نجيب رقمي الميكروبروسيسور و الأيبروم

لأن فيه كمبيوتر تحت كرسي السائق وكمبيوتر تاني جوه الموتور ، اللي في الموتور اعرف ان اسمه PCM التاني اللي تحت الكرسي ده ايه ، الله أعلم ، وبعدين اللي بتبرمج فيهم اي واحد ، لأن اللي في الموتور بيخرج منه 3 فيشات كبيره ، ومش باين منه اي حاجه غير المبرد الحراري الخاص به ،

أنا كترت اسئلتي ، بس والله أنا نفسي افهم القصه دي

وجزاكم الله خيرا
قديم 25-07-2013, 01:21 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam_pon مشاهدة المشاركة

معلش أخوك بيفهم على أده
الكنترول اللي بتتكلموا عنه ده هو ال PCM يعني الكمبيوتر بتاع العربيه ، ولا بتتكلموا على حاجه تانيه .

ولو ممكن حضرتك توضح لنا ازاي نجيب رقمي الميكروبروسيسور و الأيبروم

لأن فيه كمبيوتر تحت كرسي السائق وكمبيوتر تاني جوه الموتور ، اللي في الموتور اعرف ان اسمه PCM التاني اللي تحت الكرسي ده ايه ، الله أعلم ، وبعدين اللي بتبرمج فيهم اي واحد ، لأن اللي في الموتور بيخرج منه 3 فيشات كبيره ، ومش باين منه اي حاجه غير المبرد الحراري الخاص به ،

أنا كترت اسئلتي ، بس والله أنا نفسي افهم القصه دي

وجزاكم الله خيرا
بس يا سيدي الموضوع بسيط جدا
الـ(PCM) بيتحكم في الموتور والفتيس الاتوماتيك مع بعض
اما الـ (ecu) بيتحكم في المحرك فقط
والـ (TCM) بيتحكم في الفتيس الاتوماتيك فقط
حضرتك في عربيتك فيه (PCM)
وهو الموجود عند الموتور في اليمين وليه 3 فيش بثلاث مسامير وليس تحت الكرسي
والميكروبروسيسور نوعه بيبان لما نفك الكنترول وفبه برامج تقدر تعرف منها - ونوع الايبروم بيبان لما تفك الكنترول وممكن نعرفه من بعض البرامج الحديثة
اما اللي تحت الكرسي عندك هو الـ (MEMORY SEAT MODULE)
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 25-07-2013, 01:32 AM

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

هل ينفع اعادة برمجة كنترول اللانوس ببرنامج يجعلها افضل ؟
نعم ينفع بس احسن من نحية ايه

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك

.
قديم 25-07-2013, 01:35 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed zakaria مشاهدة المشاركة

عندى سياره لانوس موديل 2006 يتصاعد دخان من الشكمان ذهبت الى مركز صيانه وتم تغير حساس شكمان وبعد الكشف بالكمبيوتر افادوا ان العطل فى الكنترول لايقوم بالتعرف على حساس الشكمان وسبق تغيير هذا الكنترول ----ماهو الحل ؟ هل يوجد اصلاح لهذا الكنترول--او شراء كنترول جديد موديل vm وسعره مرتفع جدااااا فى التوكيل حيث لايوجد مستعمل من هذا الموديل ارجوا من المختصين الرد والله المستعان
سيدي الفاضل ممكن تقولي العيب ايه بالضبط لان مش كل مشكلة نقول كنترول - وياريت حد يتاكد ان الحساس اللي راكب سليم ويفضل من لدية الخبرة في قياس اشارة الحساس - للعلم الحساس لا يعمل والسيارة بارده
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

.

الكلمات الدليلية
الكترونى, كنترول