العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 08-12-2010, 06:34 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold
افتراضي رد: عايز اعرف حاجة من اخواتى الى فى منتتدى بجد

بص يا على باشا طبعا اشكرك ان تعبك معايا بس ليا شوية تعقيب ومعلش دلوقتى الفول اوبشن بتاع التويوتا 158 الف جنية المازدا 140 الف جنية معنى دى مش الفول اوبشن الفول ابشن بتاعتها 161 الف جنية طبعا مبالغ يعنى رهيبة حوار موضوع المازدا قطع غيار غالية دة روحت توكيل مازدا الى فى الهرم وسالت عليها بصراحة العربيية مش عجبنانى اوى كاوسع مش واسعة كاشكل حلو اكيد ويابانى وكل حاجة الراجل بسالة اية نظام قطع غيارها قالى الفانوس الواحد الى قدام ب1850 جنية طبعا لقدر الله عملت حدثة بسيطة ى الفانوس اكيد مش هغيرة واسيبة وهيبقى شكل العربيية وحش ثانيا نيجى للكروز الكلام كتير عليها و عربيية فقيرة فى امكانيتها جيدا عشان تجبها وفيها شوية اوبشن بسيطة جيدا 135الف جنية وموضوع الماتور بتاعها مش حلو العربية تقيلة على الماتور ودة هيسبب مشاكل قدام فى الماتور والماتورتكنولوجيا قديمة وكل دة ى الحسبان اكيد مش جايب عربيية اجرى واسباق بس عايز عربيية معقولة فى كل حاجة بردة وموضوع تيل الفرامل الى ى سيراتو دة بتهيقالى حسب الاستعمال والرجل على الفرامل و450 جنية دة مش وحش بالنسبة على عربييات تانية زى الفرنساوى اليابانى هتلقيهم معدين جامد وان السيراتو عجبانى انا مش مستقر لسة عشان كدة جيت اسال اخوانى وانتا ياعلى بحب ردودك و رائيك كمان بس على قد مقدرتى وموضوع القسط كل شهر دة هيبقى مبلغ وقدرة لو العربيية 145 ولا 160 انا هقسط المبلغ كاكل مقدم والباقى على سنتين وشكرااا

التعديل الأخير تم بواسطة citroeen ; 08-12-2010 الساعة 06:39 AM
قديم 08-12-2010, 07:03 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة citroeen مشاهدة المشاركة

بص يا على باشا طبعا اشكرك ان تعبك معايا بس ليا شوية تعقيب ومعلش دلوقتى الفول اوبشن بتاع التويوتا 158 الف جنية المازدا 140 الف جنية معنى دى مش الفول اوبشن الفول ابشن بتاعتها 161 الف جنية طبعا مبالغ يعنى رهيبة حوار موضوع المازدا قطع غيار غالية دة روحت توكيل مازدا الى فى الهرم وسالت عليها بصراحة العربيية مش عجبنانى اوى كاوسع مش واسعة كاشكل حلو اكيد ويابانى وكل حاجة الراجل بسالة اية نظام قطع غيارها قالى الفانوس الواحد الى قدام ب1850 جنية طبعا لقدر الله عملت حدثة بسيطة ى الفانوس اكيد مش هغيرة واسيبة وهيبقى شكل العربيية وحش ثانيا نيجى للكروز الكلام كتير عليها و عربيية فقيرة فى امكانيتها جيدا عشان تجبها وفيها شوية اوبشن بسيطة جيدا 135الف جنية وموضوع الماتور بتاعها مش حلو العربية تقيلة على الماتور ودة هيسبب مشاكل قدام فى الماتور والماتورتكنولوجيا قديمة وكل دة ى الحسبان اكيد مش جايب عربيية اجرى واسباق بس عايز عربيية معقولة فى كل حاجة بردة وموضوع تيل الفرامل الى ى سيراتو دة بتهيقالى حسب الاستعمال والرجل على الفرامل و450 جنية دة مش وحش بالنسبة على عربييات تانية زى الفرنساوى اليابانى هتلقيهم معدين جامد وان السيراتو عجبانى انا مش مستقر لسة عشان كدة جيت اسال اخوانى وانتا ياعلى بحب ردودك و رائيك كمان بس على قد مقدرتى وموضوع القسط كل شهر دة هيبقى مبلغ وقدرة لو العربيية 145 ولا 160 انا هقسط المبلغ كاكل مقدم والباقى على سنتين وشكرااا
معلش أنا اللي تعبتك معايا بس أنا مش عارف ليه انت بالذات علشان أنا حاسس بالمعاناة اللي انت فيها نفسي أساعدك لأحسن اختيار إن شاء الله
انت ليه عايز الفول أوبشن بتاع الكورولا أو المازدا ؟؟؟؟
يعني ماينفعش الcategory الأقل ؟؟
بلاش الكورولا
المازدا أوتوماتيك ب 128900 مو 2010 فيها الاتي :
فتيس ستيب ترونيك
Air bag
ABS + EBD
4 زجاج كهرباء مع وحدة رفع
سنترال لوك مع جهاز إنذار
كاسيت + 6cd + أربع سماعات
+ حاجات تانية كتير مش فاكرها ....
انت عايز أكتر من كدة ايه ؟؟؟
الفرق في الفول أوبشن فرش جلد و جنوط سبور و زينون و حاجات دلع كدة
بالنسبة لتوكيل مازدا اللي في الهرم دة , تبع غبور ولا واحد من اللي كانوا بيستوردوا المازدا قبل غبور زي سزنستا موتورز و غيرها ؟ على العموم حتى لو كان غبور أسعار اكسسوار العربيات الجديدة كلها غالي حتى الكوري , ابقى اسأل برضه على اكسسوار السيراتو قبل الشراء و ممكن الفانوس اللي انت سألت عليه دة بيتاع الفول أوبشن فيبقى غالي علشان فيه سنسور لإرتفاع الاضاءة
على العموم الغالي تمنه فيه و الحمد لله ربنا بيستر و مابنعملش حادثة كل يوم علشان تغيرلك فانوس ولا اكصدام
مش عايز أطول عليك في الكلام عن الكروز أو السيراتو فكل عربية لها مميزاتها و عيوبها
و لكن فكر جيدا قبل الشراء و استخير الله أولا و ربنا يوفقك إن شاء الله

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 08-12-2010, 07:09 AM
الصورة الرمزية citroeen

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

ياعلى باشا انتا بجد اخويا وتعبك معايا وربنا يخليك ليا وبجد اشكرك اشكرك على تعبك واكيد ربنا هيساعدنى فى حسن الاختبار انشاءالله و التوكيل الى سالت علية تبع غبور وانشاءالله ميجبش حوادث واكيد المازدا حلوة وهشو تانى بردة وهفكر فى الموضوع دة
قديم 08-12-2010, 11:06 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

ايه الأخبار ؟
طمني
كنت عايز منك خدمة
أنا ان شاء الله مقدم على شراء المازدا
و كنت قلت ان انك سألت على قطع الغيار
ممكن تديني الأسعار دي ؟؟

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 09-12-2010, 02:52 AM
الصورة الرمزية citroeen

ياعلى باشا انتا تامرينى اجبهالك بس لما روحت هو الى قالى بالصدفة مش انا الى سالت هو قالى الفانوس 1850 جنية كا مجرد كلام عنها وقطع غيرها احسن من الاول وارخص وكدة ومكملتش معة فاحاضر هسالك ياباشا بس اكيددد غالية وربنا يباركلك فيها ياعلى باشا والف مبروك مقدما