العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 04-02-2010, 12:51 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن النيوسيراتو أثناء و بعد صيانة الآلف !

وبعدين عندي سؤال للقائمين علي المنتدي .... ليه مشاركاتي تاني يوم مش موجودة ... ولا أنا من كتر التجول داخل المنتدي بنسي .... مع إحترامي للجميع... إداريين وأعضاء المنتدي محترم بصراحة .
قديم 04-02-2010, 01:21 PM
الصورة الرمزية pc9
pc9 pc9 غير متواجد حالياً

pc9 is on a distinguished road

ايه رايك ياباشا في الخليجي ياريت ترد عليا
قديم 04-02-2010, 01:23 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

بصراحه تحفه ...ربنا يباركلك فيها يارب وعقبال ما تجيب احسن منها
قديم 04-02-2010, 01:57 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled al sharif مشاهدة المشاركة

والله عندي سؤال أنا شفت سيارات كيا الشكمان بتعها خارج من الإكصدام الخلفي ومدي شكل جميل وعربيات لا هو فيه فرق .. ولا سيارات الوكيل بتنزل كده والخليجي كده
والله تقريبآ فيه كده و كده ! و كما ترى عندى هوه مش طالع من الاكصدام لكن هوه تحت الاكصدام و فيه cover

عليه بعرض الاكصدام باللون الآسود ! و أظن كده أشيك !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled al sharif مشاهدة المشاركة

وبعدين عندي سؤال للقائمين علي المنتدي .... ليه مشاركاتي تاني يوم مش موجودة ... ولا أنا من كتر التجول داخل المنتدي بنسي .... مع إحترامي للجميع... إداريين وأعضاء المنتدي محترم بصراحة .
ممكن أجاوب نيابة عن القائمين فى المنتدى ! كلنا نفس الشىء ! انت بتعمل موضوع وبعدين فيه واحد غيرك بيعمل

موضوع تانى ! تنزل انت لتحت سطر وهوه يبقى فوقك ! أو حد يرد على موضوع تالت يطلع فوقك و هكذا لغاية

لما تنزل تحت خالص وتنط لصفحه تانيه ! فتختفى من الصفحه الآولى ! ايه بأه اللى يخليك فى الصفحه الآولى

على طول ؟؟ أولا : الطريقه النظيفه الطبيعيه ! وهى ان الموضوع يكون قوى و عليه ردود كثيره فيظل تحت النظر !

ثانيآ : طريقه أخرى فيها تلاعب ! وهى ان واحد يعمل موضوع و ما حدش يرد عليه ! يبتدى هوه كل لما الموضوع

ينزل لتحت ! يرد على نفسه ! مثلا يقول فين الردود ؟ وستنى لما يقرب يختفى ! ويقوم مشارك تانى ! أنا عايز ردود

كثيره ! أو لو حد رد عليه أى رد ! يسيبه لغاية برده لما الموضوع يقرب يختفى ويقوم داخل قايل له ( شكرآ ) !

أو شكرآ على الدخول ! يقوم رافع الموضوع تانى ! مع انه ممكن يكتفى بشكرآ اللى أسفل كل موضوع ! بس دى

ما بترفعش الموضوع ! أو شخص يكون له أكثر من حساب بأكثر من اسم ويكتب و يرد على نفسه و يمدحها كمان !

لذلك تجد مواضيع جيده جد تختفى سريعآ لآن صاحبها بيحترم نفسه ! بيكتب الموضوع وبيسيب الناس تعلق عليه براحتها

وبيرد على اللى شايف ان فيه اختلاف فى وجهة النظر فقط !

أخيرآ - ممكن لما تعمل موضوع تحاول فقط تفتكر هوه فى أى باب من الآبواب و ترجع له وقت اللزوم !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pc9 مشاهدة المشاركة

ايه رايك ياباشا في الخليجي ياريت ترد عليا
الخليجى مختلف فى الآوبشنز وفيها تباديل و توافيق وبالتالى مش ح تعرف اذا كان السعر يساوى القيمه ولا لآ !

وأغلى من التوكيل و ليس عليه ضمان ! بس أسرع فى التسليم !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 04-02-2010, 01:57 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute

بص المواصفات الخليجي من وجهة نظري وبحكم إني كنت في الخليج وسقت هنا وهناك بتكون أقوي ... من حيث التكييف ... كفاءة الموتور .... الأوبشن .... والموضوع ببساطه إن ضمان الوكيل بيكون ليه تكلفة المفروض إنها تغطي عيوب الصناعة .. وصيانه مميزه أو بسعر منخفض ... وكل وكيل ملزم وفقا لعقد الوكالة مع الشركة الأم علي تقديم هذه الخدمات لعدد السيارات التي قام بشرائها من الشركة الأم وهي كيا ( يعني برقم موتور وشاسية ورقم رسالة الإستيراد ) وبالتالي الضمان لا يسري علي أي سيارة كيا ... يعني صيانة وضمان الخليجي لازم يكون لدي وكيل الخليجي بره وعليه إنت لا قدر الله لو طلع الموتور أو السيارة فيه عيب متقدرش ترجع الشركة المصنعة لفقدك شرط التمتع بالصيانه ضد عيوب الصناعة ..... تعالي بقه طب الموضوع ده تقييمي له إيه .... أولا الشركات دي بتشتغل بنظام يسمي QC مراقبة الجودة وأي سيارة معيبة تباع للعميل تعتبر خسارة سمعة ... لذلك تجد عيوب الإنتاج قليلة ... كما أن التوكيل ومن خبرتي السابقة بيتفنن إزاي يحمل العيوب للعميل لأن جزء من تكلفة الإستبدال بيتحملها وكيل الصيانة خصما من أرباح الصيانة يبقي من مصلحته إنك تعمل صيانة علي حسابك ... وأنا هنا بتكلم علي وكيل الصيانه المصري ... في الخليج مراكز الصيانه محترمه .... في النهاية سعر الخليجي أقل عشان بيقوم بيه تجار سيارات بخلاف الوكيل في السوق المصري .. يعنني بعيد عن مغالاة الوكيل في المكسب ... كمان المنافسة في السوق الخليجي بين مختلف مصنعي السيارات كبير ومش أي سيارة تقدر تنافس ... عشان كده مواصفاتها وعيوبها لازم تكون أفضل .... ده رأي بحكم عملي .... ( مدير ومحلل مالي ) .. والله أعلم .... وإشتريتها من عند سمير ريان ... مقابل مستشفي المقاولون العرب
مواصفتها كل الأوبش بس بدون فتحة سقف.