العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 09-07-2012, 10:45 AM
alsisiagric alsisiagric غير متواجد حالياً

alsisiagric will become famous soon enough
افتراضي حكايتى مع الاسكورت

بعد رحلة بحث طويلة اشتريت فورد اسكورت 99 حالتها كويسة العربية 1.6 زيتك دفعت فيها 34.5 الف العربية مانيوال 2 زجاج كهرباء وتكييف وفتحة سقف.
كله بيقولى العربية قطع غيارها مش موجودة وغالية جدا جدا بس الواقع اللى لاقيته غير كدا فيه اشهر اتنين بيشتغلو فى قطع غيار الفورد فى ش دمشق (سامى فخرى و يافا ) عندهم كل حاجة بتاعة العربية وفيه ناس تانية فى التوفيقية وجسر السويس
المهم: غيرت مساعدين العربية الامامى الجوز ب 750 ج المانى, استابليزر ب 200ج وبليتين بطاح علشان يرفع الربية شوية ب 100 ج ومصنعية 120 عند احمد فرج فى جسر السويس
طقم بوجيهات بوش ب 80 ج
اويلسيل فتيس 60 ج
دول اللى غيرتهم فيها وان شاء الله شوية واجيبلها طنابير امامى الجوز ب 250 ج
وتيل امامى الجوز ب 120 وخلفى ب 160ج

اللى محيرنى بقى ومش عارف اعمله فين هو الباب الامامى شمال(السائق) لا بيفتح ولا بيقفل بالمفتاح وكمان مش بيفتح من جوه ونصحنى سامى فخر اروح لواحد بتاع بيبان فى الحلمية قريب من مطعم اسمه مطعم العائلات بس بصراحة مشواره عاوز فضا
يا ريت خبراء الفورد يفيدونى بنصيحتهم وجزاكم الله خيرا واسف على الاطاله
م. محمود
قديم 09-07-2012, 11:01 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع الاسكورت

بتاع البيبان دة انا عارفة
وبعدين مصر الجديدة من الحلمية حتة صغيرة
وعلى فكرة اى واحد بتاع ببان هايعملة مش لازم بتاع الحلمية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 09-07-2012, 11:27 AM
alsisiagric alsisiagric غير متواجد حالياً

alsisiagric will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

بتاع البيبان دة انا عارفة
وبعدين مصر الجديدة من الحلمية حتة صغيرة
وعلى فكرة اى واحد بتاع ببان هايعملة مش لازم بتاع الحلمية
الف شكر يا باشا على الاهتمام
انا عارف ان من مصر الجديدة للحلمية مش مشوار بس المشوار من سكنى انا فى الجيزة
انا رحت لواحد بتاع ببان عادى فى مصر الجديدة شارع هارون واسمه محروس قالى طالما المفتاح مش بيفتح ولا بيقفل يبقى هتعوز قلب وبالتالى مفتاح العربية مش هيشتغل عليه ولا الستنر الاصلى
قديم 16-09-2012, 04:04 PM
waelelgazawey waelelgazawey غير متواجد حالياً

waelelgazawey is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alsisiagric مشاهدة المشاركة

بعد رحلة بحث طويلة اشتريت فورد اسكورت 99 حالتها كويسة العربية 1.6 زيتك دفعت فيها 34.5 الف العربية مانيوال 2 زجاج كهرباء وتكييف وفتحة سقف.
كله بيقولى العربية قطع غيارها مش موجودة وغالية جدا جدا بس الواقع اللى لاقيته غير كدا فيه اشهر اتنين بيشتغلو فى قطع غيار الفورد فى ش دمشق (سامى فخرى و يافا ) عندهم كل حاجة بتاعة العربية وفيه ناس تانية فى التوفيقية وجسر السويس
المهم: غيرت مساعدين العربية الامامى الجوز ب 750 ج المانى, استابليزر ب 200ج وبليتين بطاح علشان يرفع الربية شوية ب 100 ج ومصنعية 120 عند احمد فرج فى جسر السويس
طقم بوجيهات بوش ب 80 ج
اويلسيل فتيس 60 ج
دول اللى غيرتهم فيها وان شاء الله شوية واجيبلها طنابير امامى الجوز ب 250 ج
وتيل امامى الجوز ب 120 وخلفى ب 160ج

اللى محيرنى بقى ومش عارف اعمله فين هو الباب الامامى شمال(السائق) لا بيفتح ولا بيقفل بالمفتاح وكمان مش بيفتح من جوه ونصحنى سامى فخر اروح لواحد بتاع بيبان فى الحلمية قريب من مطعم اسمه مطعم العائلات بس بصراحة مشواره عاوز فضا
يا ريت خبراء الفورد يفيدونى بنصيحتهم وجزاكم الله خيرا واسف على الاطاله
م. محمود
استاذي العزيز
قرات موضوعك لاني بصدد شراء او التفكير في شراء الاسكورت انا معايا ستروين Ax ولما وصلت للحته بتاعه الباب كنت هوصفلك محمد اوكرة هو نفس الراجل اللي في ميدان الحلمية اللي وصفوه ليك الراجل قمة في الاحترام وشغله اكتر من ممتاز حاجة تهوس وسعره ممتاز بجد راجل الله يبارك له شغله ممتااااااااااااااااااز جدا انا روحت له بالصدفة ومكنتش متخيل انه بالشهرة دي وانه فنان كدة روح له عشان محدش يبوظ حاجة فيها
قديم 08-11-2012, 09:02 PM
nagye nagye غير متواجد حالياً

nagye is on a distinguished road

بمناسبة الأسعار أنا أشتريت العربية من 3 سنين والحمد لله ماشية كويس ومفيش حاجة باظت فيها غير الكتاوت وغيرتها بالدينامو لأن الكهربائي نصحني بأن كده أضمن لأن الكتاوت داخل الدينامو وكان سعر الدينامو إستيراد 160 جنيه ومصنعية الكهربائي 70 جنيه وغيرت كمان خرطوم البنزين لأنه باظ وبدأ ينقط وكلفني بالمصنعية 15 جنيه بس ملحوظة أنا إستعمالي ليها خفيف ولازم اللي عنده العربية يلاحظ إن العربية بتدور من غير الضغط علي دواسة البنزين لأن دواسة البنزين تخليها تشرق والزجاج الأمامي ليها صناعة سعودي سعره 350 جنيه شامل المصنعية وفيه منه صيني أقل شوية.