العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 28-05-2012, 08:01 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk89 مشاهدة المشاركة

والله يا استاذ سيد اشتريت كل حاجه بالحرف وهو فرنساوي ومن واحد الناس كلها بتشتري منه بس معرفش قل معايا ليه علي العموم همشي بيه شهر كده وهبقي اغيره ان شاء الله

عندي سؤال بالمره مؤشر الحراره فالنص باالظبط واللمبه تطفي وتولع وهوه برضه فالنص فتقريبا الحراره ثابته ولا بتقل ولا بتزيد ولو زادت حاجه بسيكطه قوي ممكن يكون بيتهيقلي كمان بس عيل الطبيعي انها تكون فالنص كده ولا ايه وامتي ابقي فخطر بالظبط
ما انا قولتلك ماتجبش الفرنساوى قولت هات الانجليزى الفرنساوى كله دلوقت مضرووب خلاص بالنسبه بقى لمؤشر الحرارة فده الطبيعى بتاعه انه يبقى فى النص لان ديه درجة حرق البنزين الامثل وطول ما هى فى النص متقلقش من حاجه اهم حاجه المؤشر ميقربش من المنطقه الحمرا وكدا العربيه بتاعتك طبيعية جدا الحمد لله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 28-05-2012, 08:14 PM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

يانهار ابيض العلبه كانت زرقا فانا قلت اكيد ديه الي انت تقصدها هغيرها ان شاء الله وابقي طمنا علي امتحاناتك يا باشا
قديم 31-05-2012, 07:12 PM
beshay beshay غير متواجد حالياً

beshay is on a distinguished road

اولا شكرا على الموضوع الجميل دا
انا عندى عربية 128 وفى يوم بدور العربية واتحرك ملقتش فرامل وكنت بسمع نفس لما ادوس على الفرامل واحد قلى السيرفو فكيته وغيرتله الطقية وكام اولسية لكن الموضوع زى ماهو مفيش فرامل طيب اعمل ايه تانى معلش انا بحب اعمل الشغل بنفسى دى هوايه عندى وشكرا
قديم 31-05-2012, 08:33 PM
ahmed_592005 ahmed_592005 غير متواجد حالياً

ahmed_592005 will become famous soon enough

قبل اي حاجه اشكر كل القائمين علي هذا الموضوع المفيد

الحمد لله ربنا ةكرمني واشتريت 128 1300 موديل 90
ب16000الف بس فيه ناس كتيير قالتلي ان هي غاليه
المشكله ان العربيه كل ما تيجي تطلع بيها العربيه مبتقومش بسرعه والمارش يفضل شغال لغاية ما البطاريه تنام
المهم هنوديها لكهربائي علشان يشوف الدينامو (هل ممكن يكون بسبب ان انا لسه السواقه مش تمام؟)
في ميكانيكي شاف العربيه وقالي ان العربيه بتترج جامد وهي طالعه وقالي ان ده بسبب الشاسيه فيه شروخات وممكن توسع بس قالي اتعلم عليها وبدع كده نبقي نغيرلك فردتين الشاسيه الاماميين
وقالي ان فردتين الشاسيه الاماميين عايزين يتغيروا وهيخشلهم في حوالي900 جنيه بالسمكره
قديم 01-06-2012, 12:52 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beshay مشاهدة المشاركة

اولا شكرا على الموضوع الجميل دا
انا عندى عربية 128 وفى يوم بدور العربية واتحرك ملقتش فرامل وكنت بسمع نفس لما ادوس على الفرامل واحد قلى السيرفو فكيته وغيرتله الطقية وكام اولسية لكن الموضوع زى ماهو مفيش فرامل طيب اعمل ايه تانى معلش انا بحب اعمل الشغل بنفسى دى هوايه عندى وشكرا
الله يخليك على زوقك وان شاء الله نعمل كل اللى يرضى ربنا ثم الناس باذن الله
بص يا اخى معنى ان مفيش فرامل يتلخص فى الاتى

1: السيرفو بايظ
2:ماستر الفرامل بايظ مع العلم تغير الطقية ليه حل غير عملى نهائيا وكانك معملتش حاجه ولازم تغير الماستر
3:فيه تسريب فى دورة الفرامل

وفى الاغلب لو حضرتك غيرت الماستر بواحد نضيف هتلاقى الفرامل اشتغلت زى الفل بس لازم تتأكد من عدم وجود تسريب لزيت الفرامل ولازم بعد ما تغير الماستر تحط زيت فرامل جديد وان شاء الله هتبقى تمام باذن الله ومستنى تقولنا عملت ايه
اخوك فى الله سيد

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام