العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 16-06-2011, 12:27 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللي عمل حادثة قبل كدة يتفضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

ا
فكرتينى يا دكتوره هبه وانا مش عايز افتكر الحادث المؤليم ده قدر ولطف .
وسامحينى على الشرح ده وعن الحادث
موقف رهيب بجد الحمد لله علي نجاة اخوك ده ربنا لطف بيه ونجاه بعد اللي انت حكيته دة كله وقدر اخف من قدر اكيد الوالدة كانت بتدعيلة
الحاجة المهمة بجد اللي مش عارفة اقولك اية لاني انا نفسي اتعرضت لموقف مشابة مع احد اقاربي المقربين بس كانت مستشفي السويس العام
المشكلة في القطاع الطبي عموما بصراحة مش هضحك عليك ضعف الامكانيات تماما بمعني اصلا التمويل لكل مستشفي ضعيف جدا
والاعتمادية
يعني كله معتمد علي القاهرة
طب ما هو في حوادث ف المحافظات الاخري برضه
والحاجه اللي احنا كقطاع بنشتكي منها
ضعف الخبرة وذلك يرجع الي حاجتين
1- ضعف الموارد بمعني مفيش كورسات واللي عايز يتعلم بفلوسة طيب ماشي الدكتور بيتخرج عنده اد اية وعلي ما يخلص ماجستير عشان يبقي يا دوبك متخصص ويا دوبك بيفهم ف المادة بتاعته لا وكمان بقي حط لو عايز يتدرب وكل دة علي حسابة وعايز يعيش ويصرف ويعمل اسم برضة عشان الدنيا متمرش وهو لسة
2- عامل بشري
حتي لو في تعليم الفرصة للاقوي!! مش للاكفأ
او ان الكل يتساوي ويتعلم لا
وشوف في كم دكتور في مصر طيب اللي خد ماجستير من 15 سنة دة اكيد برضة بينسي ومحتاج تذكرة وامتحانات هل دة بيحصل؟
مشكلة الطب تتحل -خصوصا الجراحات- اذا سافر واتعلم برة او اذا حد حن علية وعلمة من الناس الكبيرة اللي موجودة هنا يبقي في المقابل مش هيشتغل ولا يجيب فلوس طول عمره هيفضل مساعد علطول
الحياة معادلة كبيرة وكل مجال في مشاكلة المهم الواحد يحدد هو عايز اية بالضبط ويحاول يوصله وفعلا علي قدر الالم والمشقة تكون الثمار دة قانون فعلا
ويؤسفني بجد اللي حصل لاخوك لاني عارفة يعني اية غيبوبة لسنتين وكم العمليات المهول اللي انت قلت علية دة
بس تاكد مليون في المية ان مفيش حاجه بتضيع وربنا كبير وهيعوضة باذن الله باحسن شئ وهيكرمه كرم ليس بعده كرم لانه اللطيف سبحانه
وتحية مني لوالدتك اللي صبرت وربنا ثبتها وربنا يحفظكم جميعا ويباركلكم ويجمعكم دايما علي الخير
متزعلش لو كنت انا فكرتك باحداث مؤلمة -آسف لذلك-ولكن دة درس لينا احنا كمان ان سبحان الله بعد كل اللي حكيته دة اللي حصل لاخوك فعلا الانسان ممكن يكون زعلان علي حاجة حصلت ولكن يكون ربنا بهذا الشئ خفف عنه اقدار اخري اسوا بكثيييييييييييييييير بسبب دعاء
شكرا لموضوعك

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 16-06-2011, 01:12 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

كل الكلام الى انتى قلتيه يا دكتوره عن الدكاتره فى مصر حقيقى لان انا شفته من حكايه ولدتى وماساتها مع وزاره الصحه ربنا ميكتبهاش عليكى ولا على حد فعلا الدكتور الى بيشوف ضميره بيحولو بقدر الامكان يعزله او يتعبوه حتى فى تعليمه عشان محدش يحقق تموحه بمعنى يكون متخصص فى حاجه وحده فى الطب ابدا .
ده الدكتور فى وزاره الصحه بياخد 460 جنيه درجه اولا وولدتى بقلها فى الوزاره 34 سنه ولما طلعت معاش بيدوها 180 جنيه قلتلهم خلهملكم مش محتجاهم ده يعقل بالله عليكى غير ماساه 34 سنه دول من ارف وقرارات وبهدله البيات فى العيادات بليل وبلاوى دى بلد كان مسكنها مش حراميه دول كفاره قريش ربنا هيديهم اد الى عملوه فينا .
وفى احصائيه سمعتها والله اعلم بيها فى مصر المفروض اليومى الدكتور فى اليوم يكشف على 500 بنادم والشرطه كلو واحد فيها ليه 5 يتحرى عنهم فى الشعب المصرى هل ده يعقل برده .
الناس بيحمدو ربنا انهم عيشين الحمد لله فضل ونعمه

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 17-06-2011, 02:33 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

اية مع ان مصر بيقولو انها من اسوا الدول ترتيبا في الحوادث غريبة يعني !!!!!!!!!!!!!!!!11

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 17-06-2011, 02:50 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

انا شايفة يا شيخ طارق طالما قلت انك عملت حوادث تفيدنا بقي وخلاص ما هو انت اعترفت اهو هاا؟ اية شعورك في اصعب حادثة حصلتلك واصلا ان كان الرجالة بيعملو حوادث دة لان هم بيسوقو اكتر ونسبة السائقين من الرجال اكتر وبعدين ما انت عارف بقي الستات هم بس بيبقو السبب في الحوادث بس
احكي بقي وقول شعورك وملابسات الحادث وعملت ايه

ربنا يكتب لك الخير ويحميك وكل المسلمين
برضة مجاوبتش السؤال ... اية هو المنطق؟؟
انا لم اعترف بشئ لاننى اصلا لا اجيد قياده السيارات ولاكن ممكن احكى على حادثه بالعجله ينفع

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 19-07-2011, 02:25 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

موضوع رائع
شكرا ل tarbook علي شجاعته في كتابة حادثة اخوه الي سببها جهل و تخلف علشان ميضيعوش وقت ضيعوا نفسهم و 48 واحد بريئ
بأذن الله لما أخد أجازة أشارك في الموضوع المهم ده لعل التذكرة تنفعنا
لاننا شعب اسلوب حياته مميت سواء في اكله في شربه في سكنه و في سواقته

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا