العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-04-2011, 10:39 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكركره مجننانى

على فكره يا جماعه انا مالقيت حل عند اى ميكانيكى رحتله عشان كده انا بجرب بنفسى مادام مافيش الى خسائر انشاء الله
النهرده نزلت اتسلى واجرب
1- اشوف السلوك (واحد واحد ) مع جسم العربيه لفيتها تمام الشراره قويه ومنتظمه
2- فكيت وش التقسيمه وغطاء سير الكاتينه ’ فى كاتلوج العربيه
صمام الشحن بيفتح عند 10 درجه ويغلق عند 49 درجه
صمام الطرد يفتح عند 50 درجه ويغلق عند 10 درجه
نقطه الاشعال عند 10 درجات
حاولت اطبق الكلام ده عملى قعدت اشفل من المارش واشوف والحمد لله مافهمتش حاجه خالص المهم قفلت كل حاجه وقلت اشوف الكربراتير واظبطه اخرت الاسبراتير شويه لاقيت المكنه بترعش (لان الكهرباء زياده ) وقلت اظبط الهواء والبنزين (وانا عند الميكانيكى سالته عن مسمار الهواء والبنزين لانى دائما بتلغبط فيهم )انا كنت ناسى انهو مسمار الهوا والبنزين المهم فى مسمار ناحيه العجله اليمين فى الكربراتيرالمسمار ده كان مربوط على الاخر وهو مسمار كبير زى مسمار البك وفى مسمار ثانى فى الناحيه الثانيه من الكربراتير ناحيه الماتور وهو فى مجره رفيعه وبيتربط بمفك رفيع المهم فكيته ( المسمار الفيع ) شويه لحد لما لقيت المكنه صوتها اتعدل فافلت وربط العمه ورحت اجرب لاقيت العربيه مخنوقه ومابتسحبش فركنت وقدمت الكهرباء سنه وجربت لاقتها 80 % احسن من الاول فى الكركره .
المهم بما ان التغير فى الكربراتير يبقى العيب والسبب من الكربراتير
مش عارف المسمار ده بتاع الهواء ولا البنزين؟
ولو بتاع البنزين ممكن يزود استهلاك البنزين ؟
لو الخلط ( الهواء مع البنزين ) مش مظبوط ايه الى هيحصل ؟
المسمار الاول كان مربوط اوى ليه وهو بتاع ايه ؟
نوع الكربراتير
Weber
قديم 24-04-2011, 03:57 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

على فكره يا جماعه انا مالقيت حل عند اى ميكانيكى رحتله عشان كده انا بجرب بنفسى مادام مافيش الى خسائر انشاء الله
النهرده نزلت اتسلى واجرب
1- اشوف السلوك (واحد واحد ) مع جسم العربيه لفيتها تمام الشراره قويه ومنتظمه
2- فكيت وش التقسيمه وغطاء سير الكاتينه ’ فى كاتلوج العربيه
صمام الشحن بيفتح عند 10 درجه ويغلق عند 49 درجه
صمام الطرد يفتح عند 50 درجه ويغلق عند 10 درجه
نقطه الاشعال عند 10 درجات
حاولت اطبق الكلام ده عملى قعدت اشفل من المارش واشوف والحمد لله مافهمتش حاجه خالص المهم قفلت كل حاجه وقلت اشوف الكربراتير واظبطه اخرت الاسبراتير شويه لاقيت المكنه بترعش (لان الكهرباء زياده ) وقلت اظبط الهواء والبنزين (وانا عند الميكانيكى سالته عن مسمار الهواء والبنزين لانى دائما بتلغبط فيهم )انا كنت ناسى انهو مسمار الهوا والبنزين المهم فى مسمار ناحيه العجله اليمين فى الكربراتيرالمسمار ده كان مربوط على الاخر وهو مسمار كبير زى مسمار البك وفى مسمار ثانى فى الناحيه الثانيه من الكربراتير ناحيه الماتور وهو فى مجره رفيعه وبيتربط بمفك رفيع المهم فكيته ( المسمار الفيع ) شويه لحد لما لقيت المكنه صوتها اتعدل فافلت وربط العمه ورحت اجرب لاقيت العربيه مخنوقه ومابتسحبش فركنت وقدمت الكهرباء سنه وجربت لاقتها 80 % احسن من الاول فى الكركره .
المهم بما ان التغير فى الكربراتير يبقى العيب والسبب من الكربراتير
مش عارف المسمار ده بتاع الهواء ولا البنزين؟
ولو بتاع البنزين ممكن يزود استهلاك البنزين ؟
لو الخلط ( الهواء مع البنزين ) مش مظبوط ايه الى هيحصل ؟
المسمار الاول كان مربوط اوى ليه وهو بتاع ايه ؟
نوع الكربراتير
Weber
حضرتك تقصد اية بكركرة ؟ يعنى كأن الكهربا زيادة وبتسقف؟ ولا تقصد صوت رنة مستديمة زى رزع خفيف ؟ احب اقولك ان الصوت المستمر دة مش هيكون كربراتير وهدوء الصوت مع ظبط الكربراتير بسبب أن المكنة هديت فالصوت قل عن الاول- لكن دة ممكن جدا يكون جلبة بيل (دراع البستم المربوط فى الكرنك او بلية دينامو او فتيس او خشونة فى الفتيس نفسة - حضرتك محتاج تروح لميكانيكى متعلم (مهندس يعنى) يطلع يجرب العربية ويشتغل على الطريق لغاية ما يوصل للعيب لأنة عيب متشعب من اكتر من سبب بس انا ارجح جلبة دراع التوصيل واسأل فى كدة.

تحياتى
قديم 24-04-2011, 12:22 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدالحميد مشاهدة المشاركة

حضرتك تقصد اية بكركرة ؟ يعنى كأن الكهربا زيادة وبتسقف؟ ولا تقصد صوت رنة مستديمة زى رزع خفيف ؟ احب اقولك ان الصوت المستمر دة مش هيكون كربراتير وهدوء الصوت مع ظبط الكربراتير بسبب أن المكنة هديت فالصوت قل عن الاول- لكن دة ممكن جدا يكون جلبة بيل (دراع البستم المربوط فى الكرنك او بلية دينامو او فتيس او خشونة فى الفتيس نفسة - حضرتك محتاج تروح لميكانيكى متعلم (مهندس يعنى) يطلع يجرب العربية ويشتغل على الطريق لغاية ما يوصل للعيب لأنة عيب متشعب من اكتر من سبب بس انا ارجح جلبة دراع التوصيل واسأل فى كدة.
انا كانت عندى تسقيف المفروض تكون بتاعه بتاعه الكهرباء الزياد لكن البيل وحاجه فىالمكنه لالالالالالا
الحمد لله المشكله اتحلت 80% بس هجرب موضوع سحب واستهلاك البنزين
قديم 16-10-2011, 05:55 PM
Exact Exact غير متواجد حالياً

Exact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant future

اخبرك ايه...مقلتلناش عملت ايه
واخبار السخونة فالموتور ده ايه

M
قديم 03-06-2012, 09:59 AM
mbx4e mbx4e غير متواجد حالياً

mbx4e is on a distinguished road

دا عيب تقسيمه وانت زودت العمليه بلعبك في الاسبراتير والكربراتير
ولا انت حليت الموضوع ازاي؟