العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 07-07-2011, 02:35 PM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about
افتراضي رد: هى قطع الغيار متوفرة بس غالية....ولا مش متوفرة اصلا

علفكرة مفيش حاجة اسمها ام 40 اصلا
دا اسم موتور
ومجازا كدا لما حد بيبق معاة e30 مثلا ويسقطلها ام 40 بيقول عليها ام 40
والماتور الاسود هو من بداية 1995 يعني قبل كدا متلاقيش
والموتور الاسود استيراد مش غالي اصلا سعرة من 3000 ل 3500
يعني مش تهتم اوي بالموتور الي في العربية اهم حاجة متكنش مغيرة نص او ربع او فيها لعب في الشاسية
ولو عربية موتورها ميت وصاجها وشاسية نضيف خدها هتاخدها بسعر كويس وتسقط موتور كويس عليها مع عفشة كويسة لو هتحط موتور اكبر من بتاعها
لو هتجيب موتور نفس السعة بس احدث مظنش هتحتاج تغير عفشة بس العفشة تغيرها مفيد حتي علي الموتور الاصلي
العربية دي من اجمل العربيات بصراحة وحتي قطع غيارها متوفرة استيراد وفي مستوي اسعار الافيو مثلا
قديم 07-07-2011, 03:24 PM

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

لانى عرفت انه 316 يعنى 1600 سى سى و 318 يعنى 1800 سى سى ... لانى مش عايز موتور عالى عشان السرعه وانا بسرح اساسا والحمد لله كنت بجيب بفيات اونو 1000 سى سى 140 ودا العادى عندى....لحد الحمد لله ما عملت الحادثة((والكوميدى انها كانت واالعربية واقفة))ههههههههه بس انا مش بتاع شد وبتاع بس كل الموضوع انى مش بركز فى العداد..

علفكرة اقل عربية بي ام 1600 هتعدي معاك 200 كيلو مرتاح اوي لو العربية حالتها كويسة
لو عايز حاجة متجريش هات موتوسيكل صيني اخرة 80 كيلو هههههههههههههههههه
قديم 07-07-2011, 07:06 PM
nicolass nicolass غير متواجد حالياً

nicolass will become famous soon enoughnicolass will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mik مشاهدة المشاركة

فكر في bmw e30
انا عن نفسي امنية حياتي اني اركبها

في منها كوبية 2 باب وفي 4 باب سيدان حسب زوئك

وقطع الغيار في حدود اسعار الكوري ويمكن ارخص(الاستيراد بحالة ممتازة) مع ميزة طول عمرها اضعاف الكوري
يمكن لو هتسقطلها موتور احدث من موديلها 10 سنين يعني هي موديل 88 لو هتسقط 97 هتلاقية استيراد 1800 سيسي ب3500 كامل

طيب يا باشا شكرا طبعا لردك بس نبدء من الاول
يعنى اية e30 اساسا؟؟؟؟
تعامل معايا بموديل 85 او موديل 88 وهكذا بلاش مسميات لانى لسة معملتش سيرش ولا ويكى عليها وشوفت الحاجات دى
خليك معايا كدا واحدة واحدة وقولى
من 25 ل28 تجيب اية حالتها حلوة ومن غير تسقيط موتور لانى مش دماغى فى الحاجات دى ولا فاضى بصراحة عايز اشترى ادور وامشى واعملها الصيانه الوقائية العادية موش اكتر.....
وطبعا تفضل العربية تكون 4 باب عائلية يعنى لانى متجوز وكدا

.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

دي اللي هي الشارك؟
اعتقد ام الشارك في حدود ال 25 الف
لان ال ام 40 في الاربعينات
دخلنا فى الالغاز هههههههه شارك وشوية m40 احنا عايزين موضوع يكون موضح فى كل موديلات ال بى ام بالاختصارات بتاعتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mik مشاهدة المشاركة

علفكرة مفيش حاجة اسمها ام 40 اصلا
دا اسم موتور
ومجازا كدا لما حد بيبق معاة e30 مثلا ويسقطلها ام 40 بيقول عليها ام 40
والماتور الاسود هو من بداية 1995 يعني قبل كدا متلاقيش
والموتور الاسود استيراد مش غالي اصلا سعرة من 3000 ل 3500
يعني مش تهتم اوي بالموتور الي في العربية اهم حاجة متكنش مغيرة نص او ربع او فيها لعب في الشاسية
ولو عربية موتورها ميت وصاجها وشاسية نضيف خدها هتاخدها بسعر كويس وتسقط موتور كويس عليها مع عفشة كويسة لو هتحط موتور اكبر من بتاعها
لو هتجيب موتور نفس السعة بس احدث مظنش هتحتاج تغير عفشة بس العفشة تغيرها مفيد حتي علي الموتور الاصلي
العربية دي من اجمل العربيات بصراحة وحتي قطع غيارها متوفرة استيراد وفي مستوي اسعار الافيو مثلا
ودى هنكشف على العربية ازاى بقة؟؟؟ينفع تروح التوكيل يتكشف عليها مهما كان موديلها؟؟؟ولا البنزينه بتعرف مغيرة ولا لا؟؟
لان الكل بيقلق زى ما قريت من موضوع النص والربع والحاجات الى فى الشاسية

بالنسبة لحته الموتوسيكل الصينى دى فـ ماشى ماشى ماشى...اتريق اتريق...هم كل بتوع البى ام كدا بيتريقوا على التانيين هههههههههههههههههه
قديم 07-07-2011, 07:40 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

ودى هنكشف على العربية ازاى بقة؟؟؟ينفع تروح التوكيل يتكشف عليها مهما كان موديلها؟؟؟ولا البنزينه بتعرف مغيرة ولا لا؟؟
لان الكل بيقلق زى ما قريت من موضوع النص والربع والحاجات الى فى الشاسية

اولا العربية عادي ممكن تاخدها التوكيل بس هتقل جيبك ب 900 جنية او 1000
البنزينة اكيد ميعرفش مسمار البي ام دا مسمار اية اصلا
الحل الاسهل والاوفر انك هتاخد سمكري محترم اوي معاك وتكون واثق فية
او
اي حد بيفهم اوي في البي ام
ولو انت من القاهرة ممكن ابق اعرفك علي حد يفيدك
بس تقريبا هو مش في المنتدي هنا في منتدي تاني بس انا متابع هنا وهناك

بالنسبة لحته الموتوسيكل الصينى دى فـ ماشى ماشى ماشى...اتريق اتريق...هم كل بتوع البى ام كدا بيتريقوا على التانيين هههههههههههههههههه
هههههههههههههههههه اة بتوع البي ام بس مش انا لان انا زيك كدا لسة عايز اجييييييييييييييييييب
ادعيلي بئي اني اكمل فلوسها
[/COLOR]
[COLOR="Purple"]
قديم 07-07-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

عموما ميك لو وقعت قدامك حاجة نظيفة و تستاهل لاغيني
ايميلي medo.fawzy@gmail.com