العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 03-08-2011, 06:12 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اخوكم من السعوديه ومحتاج مساعدتكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

مش شرط من التوكيل ممكن محلات قطع غيار اسبيرانزا بره التوكيل و موجود عناوينها و ارقام تليفوناتهم هنا فى الموقع

و الى فى الصوره كوبلن بالعمود الواصل بينه و بين الفتيس لو الكوبلن بس هو الى بايظ بيطأطأ مثلا ممكن تجيب راس كوبلن بس و هتلاقيها رخيصه -- انا غيرت راس الكوبلن دى فى اسبيرانزا a113 ب 140 جنيه و الحمد لله مفيش منها اي مشاكل

ثانياً : بخصوص كوبلن الانسر فى واحد حبيبى حداد عفشه معاه اسبيرانزا 516 انا لسه مكلمه حالا قالى ان كوبلن الانسر مبيركبش مكان ال 516 إلا اذا غير الجنب بالكامل يعنى الطنبوره الى راكب عليها تيل الفرامل و بتيجى برضو abs زى الاسبيرانزا و بيغير معاها الكوبلن كامل يعنى الكوبلن الخارجى + العمود + الكوبلن الداخلى الى داخل فى الفتيس و هوعمل كده عنده اول لما اشترا العربيه غير الجنبين كاملين و قالى ان البوما فيها مقاسين كبير و صغير -الكبير مقاسه 15 هو ده الى بيركب مكان الاسبيرانزا و الجنبين تمنهم حوالى 2000 جنيه
بكده انته قدامك حلين
- يا تغير راس الكوبلن الى بايظه عندك بواحده جديده من بره التوكيل و تريح دماغك
- يا تغير حتى الجنب الى بايظ فيه الكوبلن و لما الجنب التانى يتعب ابقا غيره هوه كمان بس هى الميزه فى التغير للانسر انك بعد كده هتشترى قطع غيار لانسر سواء تيل فرامل او كبالن
و بالتوفيق ان شاء الله و اى حاجه انا تحت امرك
بصراحة اوضحت فأوجزت فأنجزت ,هو كده يبقى المنتدى مفيد,انا بشكرك جداً,بس ليا سؤال يارب الاقى الحل عند حضرتك ,بلنسبة للمواتير الى راكبة فى العربيات الصينى الى هى بتكنولوجيا مثلاً متسوبيشى زى موتور السيارة جاك او البى وى دى ,هل لأنه متسوبيشى يبقى ايضاً الفتيس هيكون نفس الفتيس الى راكب فى المتسوبيشى وبلتالى الكبالن وايضاً الطنابير وتيل الفرامل ,وشكراًكل سنة وحضراتكم طيبين ورمضان كريم ....
قديم 05-08-2011, 11:29 PM
spera516 spera516 غير متواجد حالياً

spera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of light

اعتقد دى الكبالن
واعتقد دى ممكن تغيرها بكبالن لانسر
قديم 06-08-2011, 02:31 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

بصراحة اوضحت فأوجزت فأنجزت ,هو كده يبقى المنتدى مفيد,انا بشكرك جداً,بس ليا سؤال يارب الاقى الحل عند حضرتك ,بلنسبة للمواتير الى راكبة فى العربيات الصينى الى هى بتكنولوجيا مثلاً متسوبيشى زى موتور السيارة جاك او البى وى دى ,هل لأنه متسوبيشى يبقى ايضاً الفتيس هيكون نفس الفتيس الى راكب فى المتسوبيشى وبلتالى الكبالن وايضاً الطنابير وتيل الفرامل ,وشكراًكل سنة وحضراتكم طيبين ورمضان كريم ....
الف شكر يا جميل على الكلام الحلو ده
انا الى اعرفه ان العربيات الصينى مبينزلش فيها مواتير متسوبيشى بس ممكن بتستعين بتصميم و تكنولوجيا متسوبيشى حتى و لو كان الموتور مكتوب عليه متسوبيشى زى الاسبيرانزا ال620 فأشك ان الموتور موتوبيشى بس عن كلام احد ملاكها معايا ان فى قطع غيار مشتركه مع مواتير متسوبيشى زى بعض الحساسات هو غيرها بحساسات متسوبيشى و عموما الموتير الصينى ادائها كويس و محدش اشتكى منها بس اهم حاجه ان مش اى صنايعى مش متخصص يشتغل فيها يعنى يا التوكيل يا إما مركز صيانه معروف انه بيشتغل فى العربيات دى
موضوع الفتيس انا مش عارف انته تقصد ايه بالظبط يعى انته مثلا عايز تغير الفتيس الى عندك بواحد تانى متسشوبيشى ..... لو كده انا معنديش معلومه مؤكده بخصوص الموضوع ده بس هو ممكن لو تصميم الموتور واحد انه يكونو اسخدمو نفس تصميم الفتيس و ده مش بس فى الصينى يعنى عندك مثلا الانسر عيون صفيه الفتيس بتاعها هو هو فتيس الهيونداى الاكسل يعنى ده بيركب مكان ده مفيش اى مشاكل و دى معلومه متأكد منها من بتوع قطع غيار الاستعمال و فى واحد كان معاه عيون صفيه بقوله على موضوع الفتيس ده فقالى انه بيركب سير الكاتينه بتاع الاكسل لعربيته العيون صفيه يعنى هيونداى اخدت نفس تصميم الموتور و الفتيس
انا مش عارف انته الموتوراو الفتيس بتاع عربيتك ليه علاقه بمواتير لانسر و الا لأ
يمكن حد يكون عنده فكره عن الموضوع ده على الرغم ان مفتكرش حد لحق يغير فتيس جاك ..العربيه لسه جديده ملحقتش

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم