العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 05-11-2010, 03:27 PM
red rose red rose غير متواجد حالياً

red rose is on a distinguished road
عاجل طلب نصيحة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا جديدة فى المنتدى وبطلب نصيحة منكم ياريت تفيدونى
اولا انا عايزة اجيب عربية بس محتارة اجيب المستعمل ولا الجديد قسط
المستعمل خايفة اجيبه علشان مش كل شوية اروح عند ميكانيكى وادخل فى الدوامة بتاعت المستعمل
والقسط برضه باله طويل بس فى نفس الوقت العربية هتكون جديدة ومش هحط ايدى فيها الا بعد فترة كبيرة لانها لسة جديدة
فانا محتارة عامة انا معايا فى حدود 20000 جنيه هل يا ترى رايكم اجيب مستعمل بيهم ولا ادفعهم مقدمة لعربية جديدة
ولو هجيب مستعمل او جديد ايه نوع العربية الاحسن اللى ممكن اجيبها بالمبلغ ده
مستنية ارائكم وميرسى ليكم مقدما
قديم 05-11-2010, 04:19 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light
افتراضي رد: طلب نصيحة

نصيحة اخوية
اولا
شيلى من دماغك موضوع المستعمل والميكانيكى ده لان اى عربية مهما كانت جديدة لو مهملة واستعملها سئ هاتبقى زبون ميكانيكى
ثانيا
انتى لسه بتتعلمى -- فاتتعلمى على حاجة رخيصة ولا تتعلمى بالغالى ؟
ثالثا
مبلغ الى معاكى لو ادفع مقدم هايبقى قليل اوى والقسط عالى ومش هاتجيبى حاجة كويسة برضه ومدة القصط طويلة موت
اخيرا بقى
انتى عاوزة تسوقى ليييييييييييييييييه ؟ هى الدنيا ناقصة زحمة ولا ناقصة سواقة الحريم ( انا بهزر اكييييييييييييييييييد )
كل الى فات يخلينى اقلك نصيحة بجد

هاتى فيات 128 موديل اول التسعينات والاهم انك تكشفى على العربية الاول حتة حتة لدرجة انك تدفعى للصنايعية اجرتهم بالميات المهم انك تكشفى على العربية حتة حتة وتعرفى ايه حالتها بالظبط

العربية ناعمة وصغننة وحريمى شويه تمشى معاكى برضه وقطع غيارها ارخص من صوباع الروج واى نقاش يقدر يصلحها

ده راى المتواضع

وانا لسه عند راى بلاشششششششش تسوقى والنبى وخلى اخوكى او جوزك او حتى والدك او حتى تاجرى عربية بسواق بس بلاش تسوقى والنبى احسن انتم عقدتونى فى عيشتى فى الشوارع والسواقة
قديم 05-11-2010, 05:32 PM

ميرسى على رد حضرتك

بس انا مش بحب 128 بصراحة فى ناس قالوا سوزوكى ماروتى مش عارفة لسة ربنا يسهل باذن الله وشكرا مرة تانية على الرد
قديم 05-11-2010, 05:41 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

على فكرة الـ 128 احسن من الماروتى بزمااااااان..

لان الماروتى دى 3 سلندر و 800 cc وصغيرة جدا ..

حضرتك ممكن تدورى على الناس اللى بتقسط المستعمل وتشوفيلك عربية فى حدود 35 الف مثلا وتدفعى اللى معاكى وتقسط الباقى وتركبى عربية حديثة وحلوة ...

وللاسف اى عربية ب20 الف هتبقى قديمة ولازم تصليح مستمر ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 05-11-2010, 06:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

على فكرة الـ 128 احسن من الماروتى بزمااااااان..

لان الماروتى دى 3 سلندر و 800 cc وصغيرة جدا ..

حضرتك ممكن تدورى على الناس اللى بتقسط المستعمل وتشوفيلك عربية فى حدود 35 الف مثلا وتدفعى اللى معاكى وتقسط الباقى وتركبى عربية حديثة وحلوة ...

وللاسف اى عربية ب20 الف هتبقى قديمة ولازم تصليح مستمر ..
شكرا لحضرتك على الرد

التعديل الأخير تم بواسطة red rose ; 05-11-2010 الساعة 07:21 PM