العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 29-05-2010, 02:37 AM
الصورة الرمزية lover4ever8989
lover4ever8989 lover4ever8989 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد بدر

lover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond repute
استيراد انصاص عربيات

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
عندى استفسار عن استيراد انصاص او قطم عربيات من الخارج ممكن اعرف ايه هيا الاجرئات وهستورد منين والتكلفه العامه للمشروع هتكون كام
وشكرا

لااله الا الله
عدد ما كان
وعددماسيكون
وعدد الحركات
وعدد السكون
قديم 29-05-2010, 01:54 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استيراد انصاص عربيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover4ever8989 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
عندى استفسار عن استيراد انصاص او قطم عربيات من الخارج ممكن اعرف ايه هيا الاجرئات وهستورد منين والتكلفه العامه للمشروع هتكون كام
وشكرا
اولا عندك خبرة بالموضوع دة يعنى عندك طريقة تبيع العربيات ال هتجبها ولا لسة
ثانيا عايز تشتغل فى عربيات اية الكورى ولا الالمانى ولا اية حدد ما تريد العمل بة
ثالثا رتب هتسافر ولا هتراسل ناس ولا هتعتمد على مين
رابعا عند بطاقة استرادية ولا لا واسال على مستخلص كويس وحدد هتجيب بضاعتك على ميناء اية وشوف الجمارك هتكون تقديرتها ازاى
خامسا اسال عن شركة شحن كويسة وشوف ليها من وكيل فى مصر علشان تتعامل معها وتستلم منها ورق الشحن بتاع البضاعة
سادسا هتعمل تحويل فلوس عن طريق بنك ولا لا ولا هتعمل اعتماد
امور كثيرة ومتشعبة بس انت لازم يكون عندك دراية او معاك حد خبير او حد مجرب الموضوع
انت اشتغلت فى الموضوع دة قبل كدة ولا اول مرة ولا اشتغلت فى الاستراد ولا لا
قديم 30-05-2010, 03:29 AM

lover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond reputelover4ever8989 has a reputation beyond repute

شكرا على ردك يا استاذ سيف انا عندى خبره فى طريقه البيع والشرا علشان انا بشتغل فى عربيات الحوادث لاكن الى مفهمش فيه ازاى تستوردها والجمارك والامور دى ممكن حضرتك تساعدنى فيها انا راس مالى750000 وممكن توصل 900000 هل دى تنفع ولا مش كفايه انا عاوز اشتغل فى الكورى واليبانى لان دى اكتر فئه الشعب المصرى بيحبها وفيها شغل كويس ممكن اسافر انا
انا من المنيا وتقريبا مافيش حد بيستورد قطع غيار فى المنيا خالص كله بيجيب من بورسعيد وتقريبا ده حال الصعيد كله فانا عاوز ابتدى فى المشروع ده وعاوز رايك الشخصى هل هينفع ولا لا
وشكرا

لااله الا الله
عدد ما كان
وعددماسيكون
وعدد الحركات
وعدد السكون
قديم 31-05-2010, 09:13 PM

يعنى مردتش عليا يا استاذ سيف

لااله الا الله
عدد ما كان
وعددماسيكون
وعدد الحركات
وعدد السكون
قديم 01-06-2010, 02:37 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover4ever8989 مشاهدة المشاركة

شكرا على ردك يا استاذ سيف انا عندى خبره فى طريقه البيع والشرا علشان انا بشتغل فى عربيات الحوادث لاكن الى مفهمش فيه ازاى تستوردها والجمارك والامور دى ممكن حضرتك تساعدنى فيها انا راس مالى750000 وممكن توصل 900000 هل دى تنفع ولا مش كفايه انا عاوز اشتغل فى الكورى واليبانى لان دى اكتر فئه الشعب المصرى بيحبها وفيها شغل كويس ممكن اسافر انا
انا من المنيا وتقريبا مافيش حد بيستورد قطع غيار فى المنيا خالص كله بيجيب من بورسعيد وتقريبا ده حال الصعيد كله فانا عاوز ابتدى فى المشروع ده وعاوز رايك الشخصى هل هينفع ولا لا
وشكرا
نبداء ازاى
اول خطوة انصح بها انك تجلس مع ناس بتجيب شغل من برة علطول وتحاول تشترى منهم بيعة او كونتنر مقفول بحالة وهتاخد منهم بسعر كويس مش افضل من ال برة بس افضل من القطاعى فى شغل زى دة
ثانيا نرتبلك السفر على برة تجيب شغل ونسال ونعرف فى مصر الجمارك مشية ازاى ونتفق مع مستخلص كويس ونعرف شريحة الجمرك قد اية
ونتفق تجيب على بطاقة استرادية بتاعت حد وبكدة تبداء تسافر وتختار ال انت عيزة وتبعت شغلك ويكون المستخلص هنا يخرج البضاعة والشركة ال انت جايب عليها الشغل تخلص الاجراءات مع البنك وباقى الورق وكدة تكمل الموضوع وتدور العجلة والشغل
للاستفسار السريع
0125485222