العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

موضوع مغلق

قديم 09-05-2010, 11:07 PM
الصورة الرمزية monytork
monytork monytork غير متواجد حالياً

monytork will become famous soon enoughmonytork will become famous soon enough
افتراضي رد: السادة ملاك اسبرانزا الكرام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

يعنى الزجاج هيفضل يزيق كده على طول
لا اله الا الله وحسبنا الله ونعم الوكيل 3 توكيلات مش حلت الموضوع ده وانا على ثقه انه مش هيتحل
وحسبنا الله ونعم الوكيل
انا اؤلتلك ان فى حل بس خارج التوكيل بس استنى شوية لغاية مجرب الموضوع دة ولما ابقى متاكد انشاء الله هؤل لكل الناس
شكرا

://www.facebook.com/group.php?gid=11332752537 4809&v=wall
(¸.·'´ (¸.·'´*¤* `'·.¸) `'·.¸)

(¯`v´¯)
`·.¸.·´

¸.·´¸.·¨) ¸.·¨)
(¸.·´ (¸.·´ (¸.·¨¯

أسأل استشير كل ما يخص اسبرانزا
مهندس / ايمن ترك
0100375599
قديم 10-05-2010, 12:50 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monytork مشاهدة المشاركة

- تزيق زجاج العربية وتخبيطة فبعض
دة فعلا موجود بس لية الحلول بالنسبة للتزيق بيتم رش اسبراى على كاوتش الزجاج ولو كان ناشف من التخزين بيتم تغيرة والتخبيط بيتم استبال الفبرة

- فرامل العربية بها صوت صفارة شديد
بالنسبة لصوت الصفارة دة بقى فى جميع السيارات المطروحة فى السوق ودة علشان تم تغير مواد صناعة تيل الفرامل الى النحاس بسبة عالية جدا وذللك للحفاظ على الطنبورة والصوت من تراكم البرادة بين التيل والطنبورة

أنا مش فاهم نقطتين، فياريت التوضيح

حضرتك ذكرت أن "كاوتش الزجاج ولو كان ناشف من التخزين" !!!!! هو الكاوتش ده مصنع من كام سنة؟؟؟

والنقطة الثانية: ولى سؤال!! هو التيل ده صناعة مصرية أم من الصين؟
فللأسف عندى حكاية عن احدى الشركات المصرية الشهيرة فى تصنيع التيل، كانوا طلبوا من احدى الشركات التى كنت أعمل بها سابقا اصلاح جهاز خلط المواد المصنع منها التيل وهى على ما أتذكر اسبستوس ونحاس كمواد رئيسية ومواد آخرى. ويجب خلط هذه المواد بنسب عن طريق والمتحكم فى ذلك كونترول يونيت (اللى كان مش شغال)، ولكن العجيب أن المصنع يعمل عادى جدا!!!!!!!! فسألنا ازاى يعمل بدون هذه النسب!!! فوجدنا العجب !!! العمال يضيفوا المواد بأستخدام الجاروف حسب النسب وذلك حتى يتم اصلاح الكونترول يونيت!!!!!!!!!! فلك أن تتصور كم الحوادث أو كم طنبورة فرامل تسببوا فى اهلاكها؟؟؟؟

قديم 10-05-2010, 01:40 AM
الصورة الرمزية monytork

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

أنا مش فاهم نقطتين، فياريت التوضيح

حضرتك ذكرت أن "كاوتش الزجاج ولو كان ناشف من التخزين" !!!!! هو الكاوتش ده مصنع من كام سنة؟؟؟

والنقطة الثانية: ولى سؤال!! هو التيل ده صناعة مصرية أم من الصين؟
فللأسف عندى حكاية عن احدى الشركات المصرية الشهيرة فى تصنيع التيل، كانوا طلبوا من احدى الشركات التى كنت أعمل بها سابقا اصلاح جهاز خلط المواد المصنع منها التيل وهى على ما أتذكر اسبستوس ونحاس كمواد رئيسية ومواد آخرى. ويجب خلط هذه المواد بنسب عن طريق والمتحكم فى ذلك كونترول يونيت (اللى كان مش شغال)، ولكن العجيب أن المصنع يعمل عادى جدا!!!!!!!! فسألنا ازاى يعمل بدون هذه النسب!!! فوجدنا العجب !!! العمال يضيفوا المواد بأستخدام الجاروف حسب النسب وذلك حتى يتم اصلاح الكونترول يونيت!!!!!!!!!! فلك أن تتصور كم الحوادث أو كم طنبورة فرامل تسببوا فى اهلاكها؟؟؟؟

شوف يا باشا بالنسبة لكاوتش الزجاج مش مشكلة متى تم تصنيعة المشكلة هنا كيف تم تخزينة وتعرضة للحرارة او البرودة او الرطوبة وما شابة ذلك و متى تم تركيبة فى السيارة وتعرضها للجو
زية ذى الكاوتش وجميع الجلود المصنعة للصيارة من جلد ( كاوتش - سيور كاتينة -دينمو - باور -تكيف )

بالنسبة لتيل الفرامل مادة الاسبستوس كانت تضاف ايها النحاس بنسب
الان الانحاص هو المادة الاساسية ويضاف اليها الاسبستوس بنسبة قليلة
السبب ان هذة المادة برادة التيل منها تصيب بمرض السرطان لذلك تم تقليلها وعلى ذلك يتم تاكل التيل بسرعة وتسمع صوت الصفارة وذلك لان برادة النحاس اخف من برادة الاسبستوس
بالنسبة لمصادر التيل يوجد منة مصرى مصانع ومصرى تحت السلم وصينى درجة 1 وصينى مضروب درجة 10 وتركى وكل الى تتخيلة وكلة بيتعرف من مجرد رؤيتة للفنين
شكرا

(¯`v´¯)
`·.¸.·´

¸.·´¸.·¨) ¸.·¨)
(¸.·´ (¸.·´ (¸.·¨¯

أسأل استشير كل ما يخص اسبرانزا
مهندس / ايمن ترك
0100375599
قديم 10-05-2010, 09:40 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monytork مشاهدة المشاركة

انا اؤلتلك ان فى حل بس خارج التوكيل بس استنى شوية لغاية مجرب الموضوع دة ولما ابقى متاكد انشاء الله هؤل لكل الناس
شكرا
ان شاء الله انا مستنى اهو ptmnlo123per144
قديم 11-05-2010, 12:09 AM
الصورة الرمزية monytork

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

ان شاء الله انا مستنى اهو ptmnlo123per144

انشاء الله