العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Avanza

Avanza Toyota Avanza تويوتا افانزا VELOZ

قديم 13-01-2010, 04:17 AM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل اشترى كيا كارنيزوالا تويوتا افانزا

الكيا ارقي بكتيييييير
و اوبشنز و عربية علي حق
قديم 13-01-2010, 05:40 AM
الصورة الرمزية bmw7
bmw7 bmw7 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: student in faculty of law
هواياتي: Internet And Motors

bmw7 is just really nicebmw7 is just really nicebmw7 is just really nicebmw7 is just really nice

كيا كارنيز اقوى واحسن من التويوتا افينيز اوسع واحلى فى الشكل واكيد برضو متورها مش وحش اكيد بينافس
قديم 02-04-2010, 03:59 PM
الصورة الرمزية oousaoo
oousaoo oousaoo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

oousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond repute

لو عايز تركب منظر اركب كارينز
لو عايز تركب عربية العمر اركب افانزا للاسباب الاتية
1- اقل كتيير في استهلاك البنزين
2- جر خلفي بدون كبالن يعني علي كرونة خلفية
3- شاسية طولي بطول العربية زي عربيات زمان
4- السوست الخلفية سوست ورق للحمولة الثقيلة زي العربات النقل للحمولة الثقيلة
5-ارتفاع عالي عن الارض لايوجد في اي عربة اخري
6- نعومة غير عادية في القيادة
العربية تصنيع مصنع ديهاتسو باندونسيا وكانت مصنعة لصالح اندونسيا نظرا للطرق الضيقة وغير ممهدة والتحميل ناس كتير جدا وعندما اشترت شركة تيوتا المصنع تم انتاجها بدون تعديل باسم افانزا وموديل اخر تم التعديل علية في الشكل الخاريجي والفرش الداخلي ومفاس الكاويتش باسم جراند تريوس
وهاذا للعلم بعد البحث والتدوير والله اعلم
قديم 02-04-2010, 04:04 PM
الصورة الرمزية oousaoo
oousaoo oousaoo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

oousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond reputeoousaoo has a reputation beyond repute
افتراضي كيا كارنيز ولا تويوتا افانزا

لو عايز تركب منظر اركب كارينز
لو عايز تركب عربية العمر اركب افانزا للاسباب الاتية
4- السوست الخلفية سوست ورق للحمولة الثقيلة زي العربات النقل للحمولة الثقيلة
العربية تصنيع مصنع ديهاتسو باندونسيا وكانت مصنعة لصالح اندونسيا نظرا للطرق الضيقة وغير ممهدة والتحميل ناس كتير جدا وعندما اشترت شركة تيوتا المصنع تم انتاجها بدون تعديل باسم افانزا وموديل اخر تم التعديل علية في الشكل الخاريجي والفرش الداخلي ومفاس الكاويتش باسم جراند تريوس
وهاذا للعلم بعد البحث والتدوير والله اعلم

التعديل الأخير تم بواسطة oousaoo ; 02-04-2010 الساعة 04:14 PM
قديم 03-04-2010, 09:16 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيا كارنيز ولا تويوتا افانزا

تسلم ايدك يا باشا على وجهه النظر الواضحة ديه بس اسمحلى اعلق على بعض النقاط

اقل كتير ديه يعنى قد ايه وكام مقابل كام ? ديه مش معلومة واضحة

زى ما الجر الخلفى ليه مزاياه ليه عيوبة حتى الدفع الرباعى بكل قيمته وفوائدة ليه عيوب ومشاكل
والكبالن مبقتش زى كبالن ال 128 لكن انا اللى يهمنى الاعتمادية عامة وسهولة الاصلاح وعندى اغير جوز كبالن اسهل بكتير ما غير كرونة

ديه معلومة جديدة بالنسبالى ياريت تشرحلنا فايدتها ايه طيب

الارتفاع برضو ميزة وعيب هيقلل ثبات العربية فى المناورة كمان معتقدش ان فرق الارتفاع كبير للدرجة ياريت ارقام علشان المقارنة تبقى اوضح

على اعتبار ان المقارنة بين بلونيز والافانزا ولا ايه ... يعنى انا شايف ان فيه تحامل غير واقعى على الكارينز

لكن عامة النقاط كلها تؤكد الانطباع السائد عن العربية وكونها اقرب لسيارة تجارية برخصة خاصة منها لسيارة ركوب عائلية وده لايعيب العربية طبعاً لكن يخليها بعيده عن المقارنة والمنافسة مع الكارينز ممكن تتقارن باللوجان ال 7 راكب مش اكتر والسوق اكد ده على مدى السنين اللى فاتت واللى مع احترام المصريين لعلامة تويوتا مقدرتش العربية تحقق مبيعات فى السنين اللى فاتت قد ما حققت الكارينز فى الشهور الماضية

انا مقصدش اقول العربية وحشة ولا اشكك فى كلامك لكن اللى اقصده ان ديه حاجة وديه حاجة تانية خالص وديه ليها اللى يقدرها والتانية كمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش