العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 16-11-2012, 09:30 AM
islamnasser10 islamnasser10 غير متواجد حالياً

islamnasser10 will become famous soon enoughislamnasser10 will become famous soon enough
افتراضي رد: ربنا ينتقم منك يا ابو الفتوح يا نصاب يا شيخ منصر وينتقم من توكيل اسبيرنزا الحرامية

الناس اللي مابتصدق تلاقي موضوع زي ده تدخل تشتم في الصيني وخلاص
ياريت يشوفوا الاسبيرانزا في السعودية مثلا باسم شيري عامله ازاي وتقفيلها عامل ازاي واسأل اي حد سعودي تعرفه هناك او في اي دولة في الخليج
اي مستورد لعب اطفال حتي بيقول للصين انا عايز الحاجة دي بالسعر ده يعني هو اللي بيحدد الكواليتي مش الصين
العيب مش في الصين العيب في التوكيلات هنا
يعني كل مشاكل اسبيرانزا سببها ابو الفتوح منه لله بيجيب ارخص حاجة وكمان لعنة التقفيل المصري اللي بتبان علي اي ماركة عربية مهما كانت غاليه

قديم 16-11-2012, 06:56 PM
الصورة الرمزية kimocyc
kimocyc kimocyc غير متواجد حالياً

kimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ربنا ينتقم منك يا ابو الفتوح يا نصاب يا شيخ منصر وينتقم من توكيل اسبيرنزا الحرامية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

طيب بس اهدى وروق كدا

انت بتقول فى كلامك ان العربيه محتاجه سلك دبرياج وان حضرتك لفيت عليه عشان تركبه ومحدش رضى يركبه

احب اوضح لسيادتك حاجه
اولا مفيش عربيه الاسبرانزا طلعتها وكان الدبرياج سلك
كل الدبرياج بتاع الاسبرانزا خزن ومساتر مفيش اى سلوك دبرياج ولا اى كلام من دا

ثانيا
انا معايا عربيه 516 موديل 2008 عامله كيلوات 13 الف والحمد لله زى الفل ومفيش مشاكل يادوب غيار الزيت مش اكتر

وثالثا مستر محمد حمدى معاه تيجو والحمد لله مرتاح معاها ومشتكاش منها وربنا يديمها عليه نعمه ويبعد عنه عيون الناس
انا عاوز اعرف تفاصيل اكتر عن عربيتك
يعنى الفئه والموديل والكيلوات والصيانات داخل التوكيل ولا برا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله العظيم برنس.. الله ينور عليك

مشترك في جروب اسبيرانزا للجميع على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/233345930132046

http://masrmotors.com/vb/image.php?type=sigpic&use  rid=21117&dateline=133739  5755
قديم 16-11-2012, 08:07 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hal71 مشاهدة المشاركة

على فكرة يا جماعة كل اللي شاري عربية جديدة و بيروح التوكيل اللي بيدفعه في الصيانات مش مجرد قطع الغيار و المصنعية لأ طبعاً دي آخر حاجة.
*** إنت في الحقيقة بتدفع الآتي :-

--رسوم الوكالة
-- ثمن إعلانات الجرايد
--تكلفة إنشاء مباني الصيانة
-- ثمن الأجهزة و الإستهلاكات (كهرباء -مياه -معدات-...إلخ) وقيمة صيانات المباني و المعدات
--كمان أجور العمال و حوافزهم و الرعاية الصحية و التأمينات الإجتماعية الخاصة بهم و كمان قيمة الأجازات المدفوعة الأجر الخاصة بهم
-- الأرباح الخاصة بالوكيل
-- الضرائب اللي بيدفعها الوكيل للدولة
**حضرتك إحسب كل ده و حمله على تكلفة المصنعية وقطع الغيار تعرف ليه الحاجة تتعمل بره بقرش و جوه التوكيل بعشرة
**طبعاً كل ما عدد العربيات المباعة يزيد كل ما الفرق ده يقل لكن عمرهم ما هيتساووا أو حتى يقربوا من بعض.
**يعني أنا مثلاً عشان عربيتي قديمة بأصلح عند ميكانيكي و كهربائي ما عندهمش محلات أصلاً(قاعدين في الشارع بجد) لكن محترفين و نضاف جداً و بيرضو بقليله لأن ما عندوش المصاريف الرأسمالية الرهيبة اللي عند التوكيلات.
ده مش معناه إن التوكيلات وحشة لكن معناه إني طالما هأتعامل مع التوكيل يبقى لازم أبقى فاهم ليه الأسعار وهمية

و إن كان ده طبعاً لا يعفي على الإطلاق من سوء الخدمةاللي حصل مع حضرتك
انت كمستهلك مش مجبر انك تدفع الكلام ده..... فقط تدفع تمن قطع الغيار والمصنعيه فى التوكيل وده الى بيعمله اى توكيل فى العالم اما االذيادات الى بتكلم عليها حضرتك ديه تعتبر سرقه عينى عينك لو كان بقى كده يولع التوكيل وصاحب التوكيل فى يوم واحد ...بالظبط زى قصه الجمارك الى وجعين دماغنا بيها رغم ان التوكيلات فى مصر مابتدفعش جمارك على العربيات المستورده الا جمارك بسيطه جدا تكاد لاتذيد عن 7 فى الميه من سعر المنتج وده المتفق عليه بين التوكيلات ورجال الاعمال الكبار اصحاب التوكيلات وبين مصلحه الجمارك وبيجوا فى الاخر يلبسونا احنا كمستهلكين خازوق نسبه الجمارك والى بيحسبهالك فى بعض الاحيان ب200 فى الميه على بعض العربيات وده سبب ان العربيات الارخص فى العالم هتلاقيها الاغلى فى مصر بسبب هذا الجشع والسرقه المتفق عليها بين مصلحه الجمارك التى تمثل الدوله وبين التوكيلات التى تمثل رجال الاعمال . طيب فى بعض الاحيان فيه امتيازات لاصحاب التوكيلات الجديده بانهم بيبقوا معفيين من الضرائب لعده سنوات ورغم ذلك بيضفلك نسبه ضرائب على المبيعات وعلى الصيانات وعلى المصنعيات .
ربنا ينتقم من كل تاجر جشع وكل صاحب توكيل جشع همه فقط سرقه المواطن الغلبان . اللهم امين

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 18-12-2012, 12:49 PM
alwaleed78 alwaleed78 غير متواجد حالياً

alwaleed78 will become famous soon enough

اكيد فى حاجة غلط انا بتعامل مع التوكيل منذ خمس سنوات الحمد لله مافيش اى مشكلة بس توكيل ابو الفتوح الكيلو 32 مصر اسكندرية الصحراوى ممتاز جداً ابو رواش ده تعبان على فكره انا عامل بالسيارة 80000 الف كيلو ما شاء الله وغير تيل بعد الاصلى بتاع العربية مره واحده فقط والحمد لله على فكره فى ناس بتقول ان موديلات الجديدة مش حلوة انا استلمت 11-2007
قديم 18-12-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية طارق المحلاوى
طارق المحلاوى طارق المحلاوى غير متواجد حالياً

طارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to behold

اولا :- لازم تهدى وتكشف عند واحد عفشجى كويس
ثانيا :- كل اللى دخل فى الموضوع -وانا منهم- عندهم موديل a516 ..والراجل بيتكلم على موديل 113 ..علشان كده مش قادرين نفيدك بتجربتنا ..
ثالثا :- ياريت لو أى عضو معاه نفس الموديل 113 يشارك ويعطى لنا تجربتة العمليه مع السيارة a113

يا شعب مات ومات ومات ..

يا شعب طيب وكتير بينضحك عليه ..

عربجى دكتور مهندس جاهل مثقف كله بينضحك عليه ..

ياخد الزمبة يضحك .. يغنى .. يقول النكتة يضحك ويضحك الناس عليه ..

يا شعب طيب .. امتى تفوق .. أرجوك تفوق يفتح الله عليك ..