العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 27-01-2010, 03:07 PM
وائل محمد وائل محمد غير متواجد حالياً

وائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the rough
افتراضي رد: التقسيط ,,, و الحرام و الحلال موضوع عايز تتكلموا معايا فيه ...

ياأخي بارك الله فيك لا تخلط بين البيع والربا والله عزوجل يقول (وأحل الله البيع وحرم الربا)فكل مسألة لها صورتها في الحل والحرمة ولا شك في أن البنوك الموجودة الأن أسست علي الربا سواء كان قروض ربويه أو بيوع ربويه أيضا قائمة علي التحايل علي الربا فطوبي لمن عصمه الله من أكل الربا أو التعامل به في هذا العصر الذي أنتشرفيه الربا أنتشار النار في الحطب وهذا من ضعف الدين وعدم تعظيم الناس لأمر الله سبحانة وتعالي وفي مشاركة أخري ياتيك بعض وعيد من أكل الربا أو تعامل به والسلام عليكم
قديم 27-01-2010, 03:54 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

علي حسب فهمي فيه إجماع علي أن زيادة السعر مقابل التقسيط مشروع

بمعني آخر نوع من أنواع البيع

يعني بقولك سلعتي هابيعها بمائة جنية لو كاش و هابيعها بمائة و خمسين مثلا لو تقسيط علي سنتين مثلا

ده بيع و شراء

و لكن المكشلة في المعاملات البنكية و ان البنك مبيمتلكشي السلعة بالفعل

غير أكبر عائق اللي هوا التأمين

قديم 27-01-2010, 03:55 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل محمد مشاهدة المشاركة

ياأخي بارك الله فيك لا تخلط بين البيع والربا والله عزوجل يقول (وأحل الله البيع وحرم الربا)فكل مسألة لها صورتها في الحل والحرمة ولا شك في أن البنوك الموجودة الأن أسست علي الربا سواء كان قروض ربويه أو بيوع ربويه أيضا قائمة علي التحايل علي الربا فطوبي لمن عصمه الله من أكل الربا أو التعامل به في هذا العصر الذي أنتشرفيه الربا أنتشار النار في الحطب وهذا من ضعف الدين وعدم تعظيم الناس لأمر الله سبحانة وتعالي وفي مشاركة أخري ياتيك بعض وعيد من أكل الربا أو تعامل به والسلام عليكم

استاذ وائل ,,, اولا انا متشكر لاهتمامك جداً ...

ثانيا ,,, الرد ,,,

انا من و انا صغير ( و لازلت صغير بالنسبة لاغلب الاعضاء سناً ) و علموني ان ربنا سبحانه و تعالي لما حرم علينا حاجات فهى ليست حرام علينا عبثاً او ارهاقا لينا ,,, لا كل حاجة حرام هي حرام علشان فيها اذى للنفس و للناس و المجتمع ...

من هنا اتعلمت اننا لما نبعد عن الخطأ يبقي بعدنا العقاب ,,,

و زي ما قلت في اول الموضوع ده كان كلام مفتى الجمهورية ,,, يعني راجل علمه اكتر مني بكتير ,,, و بصراحة زي ما قلت شوفت ان كلامه منطقي ... لانه بعد عن سبب تحريم الربا و هو استغلال حوائج الناس ...

يعني ازاي مثلا واحد مريض و محتاج يعمل عملية اديله فلوس العملية و اخدها منه و عليها و لو قرش زيادة ... ده يبقي اسمه استغلال ...

انما واحد مش مضطر ... و بيزود رأس ماله ( و دي نقطة الموضوع ) اعتقد ان ده يدخل في شكل الاستثمار (انا كلية تجارة ) . من هنا بياخد جزء من المكسب ,,, و اعترضت علي النسبة الثابته علي الكل لان فيها ظلم لان المفروض النسبة تكون من الارباح ده في الاصول المنتجة ,,, و تكون نسبة قليلة اوي في الغير منتجة = قدر انتفاع ,,, و البنك يقسم الفلوس اللي عنده و يستثمر جزء كده و جزء كده بحيث يعمل توازن في النسبة اللي بياخدها المودع اصلا ,,, يبقي كأنك لما تحط 1000 جنيه مثلا واحد بيفتح شركة ياخد 400 جنيه و تاخد نسبة من ارباحه و هتكون كويسة ,,, و واحد تاني عايز يشتري اصل غير منتج ياخد 400 جنيه و تاخد نسبة قليلة . و يفضل 200 جنيه اللي هي ال 20% السيولة المفروضة علي البنوك.

ما علينا بالمثال مش ده اللي عايز افهمه

المشكلة ان كل ما حد بيرد عليا ما بيفهمنيش ,,, يعني زي رد حضرتك بالظبط ,,, يقولي ما تخلطش ما بينهم و بس ... مش بيفهمني انه لا يوجد فرق بين واحد اخد فلوس اشتري بيها حاجة زيادة زود بيها رأس ماله و يقدر يبيعها في اي وقت ,,, و واحد تاني بياخد الفلوس بيصرفها علي حاجات اساسية مش هيقدر يبيعها اويزود بيها رأس ماله .

يعني الاتنين زي بعض ؟!

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 27-01-2010, 04:09 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

يعني بقولك سلعتي هابيعها بمائة جنية لو كاش و هابيعها بمائة و خمسين مثلا لو تقسيط علي سنتين مثلا

ده بيع و شراء

الموضوع نور بجد يا استاذ احمد ,,, شعور غير لطيف لما الناس تنفضلك

كنت سمعت شيخ مرة قال ان الربا في الدهب انما تعاملاتنا بالبنكنوت و دي مختلفة بالتالي تبقي مش ربا ,,, بس قلت لا طبعا ده كده اسمه تحايل علي التشريع ... و كبرت ماغى منه لاني ما اقتنعتش .

بس الجزء اللي حضرتك قولته بتاع زيادة السعر علشان البيع بالتقسيط !!! استغربت ليه و اسبابى كالتالي ...

البيع بالتقسيط الموجود دلوقتي عبارة عن اقساط رد القرض و الفوائد معاً

طيب ما كده هي هي تقريبا ,,, هو كأنه سلفك الفلوس دفعة واحدة ( اللي هو استلام السلعة ) و انت بترد القرض من الاصل و الفوائد
0 الي هو القسط ) ... بس باختلاف المسميات ...

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 27-01-2010, 04:15 PM
وائل محمد وائل محمد غير متواجد حالياً

وائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

ده بيع و شراء

\
أحسنت بارك الله فيك بيع التقسيط جائز إن شاء ولكن المسالة ليس فيها أجماع
بل الخلاف موجود بين أهل العلم والصحيح أنه جائز والله أعلم