العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 17-03-2011, 06:34 PM
pipostonecold pipostonecold غير متواجد حالياً

pipostonecold is on a distinguished road
افتراضي برجاء المشاركة لكل من لديه السيارة FRV

يا جماعة انا عضو جديد هنا بالمنتدى و اتمنى ان احنا نفيد بعض بالمعلومات للى راكب العربية دى.
انا لسه شارى عربية FRV موديل 2009 (1600CC) من 5 ايام عاملة 40000 كم , فبريكة دواخل و راشة حاجات بسيطة من برة , الحالة العامة للسيارة جيدة جدا.
سؤالى الاول: انا اشتريت العربية دى ب53500 جنيه , هل ده سعر كويس ؟

سؤالى الثانى : مع استخدامى للعربية لاحظت شوية حاجات , اولا الفرامل بتاخد وقت عقبال ما العربية تقف
( بالبلدى الدواسة فيها بوش) , ثانيا بسمع ساعات صوت تزييق تحت علبة الدركسيون و مع السرعات العالية ( فوق 100كم) بيبقى فيه رجرجة فى الدركسيون , و الدبرياج بتاعها عالى شوية.
هل يا ترى اى حد من الناس اللى عندها العربية دى قابلته نفس المشاكل دى فى عربيته , و عمل ايه فيها؟
- غير الحاجات اللى انا قولتها دى بصراحة العربية حلوة جدا موتورها بسم الله ماشاء الله سحبه ممتاز و العربية انا جربتها لغاية سرعة 140 كم و كانت ثابتة جدا و ده شئ بهرنى و عفشتها حلوة جدا غير انها اوسع عربية هاتش باك ركبتها فى حياتى , بصراحة احسن من عربيات كتير ركبتها قبل كده زى اللانوس و الفيرنا و الافيو , هو بس يعيبها ان تقفيلها مش حلو اوى و الخامات اللى مستخدمينها مش قد كده بس لو تقفيلها اتحسن هاتبقى احسن من النيو اكسنت كمان. بصراحة يا جماعة انا شايف ان العربية دى مظلومة جدا مش زى ما الناس بتقول انها علشان صينى هاتبقى عربية اى كلام بامانة العربية بالنسبة لتمنها و امكانياتها تعتبر ممتازة , على اقل تقدير احسن من اللانوس و العشة اللى اسمها فيرنا اللى ماتسواش ربع تمنها.
و على فكرة انا لسه جايبلها طقم سيرفيس كامل :
سير كاتينة + سير دينامو + سير باور + فلتر زيت + فلتر بنزين + فلتر هواء + طقم بوجيهات يابانى
كل ده ب 500 جنيه بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسس
من محل اسمه قاصد كريم فى اول فيصل , و على فكرة المحل ده عنده كل قطع غيار البريليانس.
و بصراحة انا شايف ان قطع غيارها تعتبر ببلاش مش زى الناس اللى كانت بتقول انها نار و على فكرة قطع غيارها منتشرة جدا فى التوفيقية و فى فيصل و شارع دمشق و الحرفيين.
احب بس اضيف فى الاخر ان انا مهندس ميكانيكا , يعنى كل حاجة فى العربية بحللها فنيا و هندسيا و مقارنتا بين العربيات اللى فى نفس رينج سعرها زى اللانوس و الفيرنا و الافيو , الFRV تكسبهم كلهم من حيث كل حاجة (الثبات – الفخامة – الشكل المتميز – الاداء – سعر قطع الغيار ) هى بس عيبها الوحيد اللى انا شايفه زى ما قولت قبل كده تقفيلها غير كده مش شايف فيها اى عيوب تانية.
اتمنى ان ماكونش طولت عليكو , و يا ريت كل اللى عندوا معلومات عن العربية دى ياريت يشاركنا بيها.

شكرا..................... ......................... ......................... ................
قديم 17-03-2011, 11:01 PM
الصورة الرمزية Torn@doo
Torn@doo Torn@doo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical promotion

Torn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: برجاء المشاركة لكل من لديه السيارة FRV

انا بصراحة بحب العربية دى جدا وانشاء الله كام شهر وتكون معايا هيا او الكروووس حسب التساهيل بس مقدرش افيدك لانى مجربتهاش او سوقتها
تحياااااااااااتى
قديم 18-03-2011, 01:44 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

انا كمان باعشق العربية دى و كنت هاجيبها بس فضلت الماتريكس عشان موضوع قطع الغيار ده
بس عندى سؤال
اخبار العفشة ايه ..و هل هى عربية عائلية زى الماتريكس ولا لأ؟؟
قديم 18-03-2011, 02:02 AM
pipostonecold pipostonecold غير متواجد حالياً

pipostonecold is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsherif1990 مشاهدة المشاركة

انا كمان باعشق العربية دى و كنت هاجيبها بس فضلت الماتريكس عشان موضوع قطع الغيار ده
بس عندى سؤال
عفشتها حلوة جدا , و هى عربية عائلية جدا و على فكرة انا ركبت الماتريكس و احب اقولك ان الFRV اوسع من الماتريكس و حجم شنطتها معقول جدا بالنسبة لعربية هاتش باك.
قديم 24-03-2011, 03:44 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsherif1990 مشاهدة المشاركة

بس عندى سؤال
على فكرة بالنسبة لقطع الغيار انا بجيبها من برا بالنسبة للشاسية والعفشة بتاعت جولف 4 حتى التيل والطنابير
وبالنسبة للموتور بتاع لانسر بومة 2008
وبالنسبة للاكسسوارات متوفرة فى شارع دمشق