العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 14-05-2013, 08:12 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

فى واحد عاوز يعمل واجهة البيت والمحلات فى هذا البيت رخام او جرانيت وهو محتار لانه لا يغرف الفرق فأيهما الافضل لعمل جوانب بوابة العمارة وكذلك جوانب المحلات من الخارج؟؟ بالطبع هو يريد خامة تتحمل الشمس لان البيت قبلى مواجه للشمس طول النهار وكذلك يريد خامة لا تغير من شكلها او تنقر بعد مدة او تفلق... حاجة تستمر لفترة طويلة يعنى

هل لو كان الرخام الافضل فهل الامبرادو الاسبانى اللى بيكون فى بقع سوداء او بنى فاتج افضل من الرخام اللى بكون محمر بدون بقع ولكن فية زى نقط رفيعة زى نمش رفيع بيسموه اسوانى ( مش عارف إذا كان الاخير رخام ام جرانيت) فى محلات بتعمله وبطعم الرخام بقطع رخام اسود زى ما يكون تحديد وفواصل بين مربع ومربع ...

افضل نوع فى حالة تركيب واجهات المحلات و مدخل العمارة هوالجرانيت
واعتقد ان جرانيت وادى غزال مناسب جدا من حيث اللون ( يوجد البيج و الاخضر القاتم - زاتونى )
ومن اهم مميزاتة انة لايفقد لمعتة من الشمس و الاتربة
مرفق صورة للجرانيت
https://www.facebook.com/hany.abdelm...type=3&theater
وفى حال وجود اى استفسار انا تحت امرك
مع خالص تحياتى
قديم 14-05-2013, 08:35 PM

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saied مشاهدة المشاركة

اخى العزيز السلام عليكم
بخصوص الرخام الاخضر المشعر بخطوط بيضاء.
ماهى انواعه وكيفيه التفرقه مابين الهندى والمصرى.
وكم تبلغ سعر المتر وذلك لعمل قرصه لطربيزه السفره وكذلك البوفيه.
مع خالص الشكر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
الرخام الاخضر لايوجد منة مصرى فى الوقت الحالى لان المحجر اغلق من سنتين
الموجود فى السوق هو اخضر هندى وهو رخام ممتاز
وبخصوص السعر يتراوح بين 185 و 190 للمتر المربع طاولات
اما بخصوص التكلفة الاجمالية فهى تكون كما يلى
اقصى طول * اقصى عرض لطربيزة السفرة و البوفية مضروبة فى 450 جم
https://www.facebook.com/hany.abdelm...type=3&theater
مرفق صورة للرخام الاخضر
مع خالص تحياتى
قديم 14-05-2013, 08:46 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_c_c مشاهدة المشاركة

: 120105~352:
:G ROWIN~12:
قديم 14-05-2013, 10:05 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم يا استاذ هانى على الموضوع المفيد

انا كنت لسه عامل جزء من المطبخ الجرانيت الاسود خالص

ولسه النص التانى عايز اكملة بس قولت اجرب الراجل ده واشوف شغله ايه وبصراحة معجبنيش اوى
ليه بقى . انا مختار اللون ده علشان يمشى مع المطبخ وعلشان اقرب حاجة للاسود خالص فهو تقريباً من التركيب اتجرح منه مناطق وبقت خرابيش كده شكلها مش ظريف هو حاول يعالجها وحطلها ورنيش بس مفيش يوم والورنيش ده راح وبانت الخرابيش تانى

فانا كنت عايز اعرف فيه حل للموضوع ده ممكن يتجلى مثلاً ولا يتساب كده وامرى لله
وثانياً سعر الجرانيت او الرخام ده ايه دلوقتى بالتركيب والمصنعيات يعنى المتر بكام دلوقتى

وشاكر ردك مقدماً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-05-2013, 10:13 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ديه صورة من الجرانيت اللى بسأل عنه انا معرفتش اصور التجريح والخرابيش بس اكيد انت هتفهم قصدى والجزء الباقى اللى عايز اعمله هيبقى نفس الفينش بتاع اللى فى الصورة ده يادور المسطح بتاع المطبخ والمراية اللى فوقه وبس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش