العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 25-10-2010, 12:35 AM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شيزوفرينيا - 1- الفانوس بالفانوس والبادى اظلم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

تحاول تنسى ما حدث . لأنه خلاص حدث وانتهى . لا تأنيب ضميرك حايفيد ولا حايغير حاجه . ولا اللى عملته حايصلح لك العربيه تانى .
مع خالص حبى واحترامى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة data مشاهدة المشاركة

بصراحة موقع لا تحسد عليه
بس هو الفيلم ده ممكن يتعاد تانى ؟
انت لما اديته الطريحة مكنش ليها لازمه تضرب فى العربية نهائى
لانك ماتضمنش هو كان ممكن يدغدغلك العربية مدام فى الاصل كانت نيته شر
وكمان كفاية بس إنك ضربته حرام تحط نفسك فى موقع الظالم وتكسر له عربيته

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

اهديك واهدى نفسى الحديث التالى قال صلى الله عليه وسلم"ليس الشديد بالصرعه ولكن الذى يمسك زمام نفسه عند الغضب"والصرعه اى القوه والقتال والشده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

الموضوع خلص والنصح والتأنيب مافيش منه لازمة, دى كانت لحظة غضب ياباشا وعدت, , رغم أنى أنسان بارد جدا وعمر ما حد أستفزنى لدرجة الخناق بس ساعة "الغضب" يعمى البصر.

فكبر دماغك ياباشا, الموضوع كان غصب عنك وخلص خلاص, المهم بعد كده لو حصلت حاجة زى دى تانى تتمالك نفسك, ربنا رزقك المرة دى براجل على نياته, لو كان من السواقين اللى بيشيلوا مطاوى وسيوف ربنا يعلم باللى كان ممكن يحصل.

بس أهم حاجة أنكم كنتم فعلا فاتحين الطريق, والا هتنقلب الأية.

وحمدا لله على السلامة ياكبير مفتقدين مشاركاتك.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

قدر الله و ما شاء فعل يا ابو نورا
بصراحه اللي عملته دا صح علشان حيخلي السواق دا يفكر ميت مره
قبل ما يعمل حركه زي دي مع حد تاني
بص انا هزود على الكلام اللى زى الفل اللى فوق ده " حطيت نفسك مكانه"

فى قاعدة فى التنمية البشرية بتقول إن افضل أنواع الإنفعالات هى الإنفعالات المتحكم فيها من الشخص المنفعل

وأنت كسرت هذه القاعدة ثلاث مرات

المرة الاولى لما قولت إنك كنت منفعل بالسلب ضد إلى زميلك بيعملوه فى الزفه وكان الاحرى بك إنك تتحكم فى إنفعالك وتاخد قرار سليم وتجبر الزفة إنها تركن وتتكلم معاهم وتقولوهم يفتحو الطريق بدل ما أنت متنغص عليك وكمان بقيت إيجابى والأهم إنك تلاقى البديل يعنى مثلا تعالوا نمشى ارتين لحد منروح مكان هادى نهيص فية براحتنا وهكذا

المرة التانى ودى أنا لا أعاتبك عليها لأن فى مبدأ بيقول إحذر الحليم إذا غضب بس معلش إبقى حاول تيجى على نفسك يعنى لو إنت كنت متحكم فى إنفعالك كنت ممكن بمنتهى البساطة تضرب بوز تمااااااام وتاد المفتاح بس وانت مسيطرعلى نفسك كنوع من التخويف لسواق الشاهين وتضربه بإيدك تزعقله جامد شويتين بس مش تعمل اللى عملته تخيل نفسك بدون صحابك حوليك وفى غمرة إنفعالك لا قدر الله خبطت الراجل بالمفتاح فى دماغة موته ولا وديت نفسك فى داهية على شيء ميستحقش

المرة الثالثة وبرضه أنا لا الومك لأنك طلاما كسرت القاعدة المذكورة سابقا فى المرة الاولى و الثانية بذات فلازم تكسرها فى المرة الثالثة وهى عدم تحكمك فى شعورك القهرى بالذنب أو بالعكس المهم أنا بنصحك بإنك تكبر دماغك وتحمد ربنا على كل حال وحط فى دماغك إنك مينفعش تبكى على اللبن المسكوب بس ممكن تحافظ على اللبن اللى فى الإناء

و احب اشكرك على شعورك الإيجابى اللى ظهر برضه ثلاث مرات

الاولى عند إحساسك بالضيق مما يحدث فى الزفه

والثانية لما نزلت وهزقت السواق عشان ميتفرعنش ويحل مشاكله كلها بالطريقة المهببة والهمجية دى

والثالثة عند شعورك النبيل بالخطىء والإعتراف به

وكما قلت لك سابقا لو دعمت شعورك الإيجابى بتصرف إيجابى لكان افضل ولاكن قدر الله وماشاء فعل

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @

قديم 25-10-2010, 01:22 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

السلام عليكم

طرح القصة للنقاش فى حد ذاتة بة الرد على سؤالك. أستغفر الله وأدعو للسائق الذى لربما لن تقابلة أبدا مرة أخرى طوال حياتك أرجو أن تكون أستفدت من التجربة للمستقبل فمن الواضح أنك من أصحاب النفس اللوامة.

هشام باهى
قديم 25-10-2010, 04:45 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light

مع احترامى الكامل لصاحب الموضوع
ومع تقديرى الكامل لموقفه وعذره وقت الغضب وبالاخص انه لم يكن المخطأ

ولكن كلمة ساقولها فقط على سبيل المشاركة وليس على سبيل النصح حيث ان كل الاعضاء على قدر كبير من الثقافة والرقى
ليس الشديد بالقوة ولكن الشديد من يتمالك نفسه وقت الغضب

انا عارف وعايش فى ارض الواقع وانا عن نفسى عصبى جدااا والحمد لله لدى علاقات تخرجنى من اى مشكلة بفضل الله ولدى قدرة جسميه على اخذ حقى بيدى بفضل الله

ولكنى اخاف شر نفسى وغضبى لان وقت العصبية والشر نصبح ملكا للشيطان ونخرج عن وعينا فيمكن ان تتطور الامور الى مالايحمد عقباه
زمان جدا فى اول مراحل الشباب والقوة والاندفاع اتخانقت مع شخص سئ كان ( مستلمنى فى الرايحة والجايه ) اتهورت عليه واطلقت العنان لغضبى وقوتى وبكل اسف تركت لديه عاهه مستديمة

لا تتخيلوا مقدار المعاناه التى عشتها سنين طويلة نتيجه لذلك لان الامر كان ممكن يتطور وكنت فى طريقى الى قتله لولا رعايه الله
ومن يومها اتخذت مبدأ ( اى تلفيات فى اى حاجة عدا روح انسان او جسمه ( فى داهية ) وسوف يعوض الله خيرا منها
اى اهانة فى حقى ( عدا الاعراض طبعا وما شابه ) افوض امرى لله واحتسب حقى عند الله
فانا لا اخاف على من اهاننى او اتلف ممتلكاتى ولكنى اخاف على نفسى وعلى من حولى من اهلى اخاف ان اذا اطلقت غضبى ان اتسبب فى تطور الامور الى مالايحمد عقباه

هذه ليست دعوة للجبن والتخاذال ولكنها دعوة للسيطرة والتحكم فى النفس
قديم 25-10-2010, 05:02 PM
santos128 santos128 غير متواجد حالياً

santos128 is on a distinguished road

بصراحه انت غلطان ,انا شايف انك كنت لازم تساهم فى علاجه, وده كان علاجه علقه محترمه تخليه يفكر 1000 مره قبل ما ياذى الناس بغباوته...
قديم 25-10-2010, 05:43 PM
hesham mansour hesham mansour غير متواجد حالياً

hesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond repute

أنا رأيي انك كنت المفروض تخليه يصلح اللي بوظه في عربيتك.
بس عامة الحمد لله حصل خير و الحمد لله انك سليم و الفرح بخير.

Uploaded with ImageShack.us