العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 24-06-2013, 01:47 PM
john_zakaria john_zakaria غير متواجد حالياً

john_zakaria is on a distinguished road
افتراضي فيرنا 2013 - صوت تزييق غريب جاي من الجنب اليمين عند الباب الامامي ( الصوت عامل زي ما يكون صوت سرير خشب بيزيق )

انا معايا فرنا 2013 عاملة 1600 كيلو بس،لسه جديدة بشوكها...

بعد ماشتريت العربية ب 3 ايام لاحظت وجود صوت تزييق غريب جاي من الجنب اليمين عند الباب الامامي ( الصوت عامل زي ما يكون صوت سرير خشب بيزيق ) و الصوت ده بيبقى مزعج جداً و انا ماشي او باعدى فوق مطب مثلاً

اللي مضايقني اني راكب زيرو مش موديل التسعينات علشان يحصل معايا كدة

و في صيانة الالف ماحلوليش الموضوع ده

الناس قالولي حط زيت wd-40 علي المفصلات و الاكرة للابواب اليمين امامي و خلفي.

عملت كده في الباب اليمين قدام و الباب اليمين خلفي و مع ذلك الصوت زي ماهو بل زاد شوية مع كتر المشي بالعربية.

لكن احياناً لما باقفل الباب جامد شوية الصوت بيختفي او بيقل و انا حاسس انه ممكن يكون طالع من التابلوه مش من الباب علشان انا رشيت wd-40.

مش عارف اعمل ايه في الصوت ده بجد الصوت مزعج جداً و ازاي انهيه تماماً

ارجو الرددددد لو سمحتو
قديم 25-06-2013, 05:31 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيرنا 2013 - صوت تزييق غريب جاي من الجنب اليمين عند الباب الامامي ( الصوت عامل زي ما يكون صوت سرير خشب بيزيق )

السلام عليكم
لو الصوت من ناحية الباب غالبا بيكون بسبب احتكاك بين فرش الباب والطابلوه
في نوع من الأسفنج بيكون وجه اسفنج والآخر لزق ممكن تلزقه بين الفرش والطابلوه
لو الصوت من الأمام ممكن يكون في عيب في العفشه
والمفروض مهما كان السبب الذهاب الى التوكيل و صيح لهم الأدب لا ينفع معاهم بل العكس
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-06-2015, 03:04 PM
شوقى حامد شوقى حامد غير متواجد حالياً

شوقى حامد is on a distinguished road
Post رد: فيرنا 2013 - صوت تزييق غريب جاي من الجنب اليمين عند الباب الامامي ( الصوت عامل زي ما يكون صوت سرير خشب بيزيق )

كان عندى فى نفس المنطقه ولما حد يقعد جنبى يختفى صور الصرير بحسب من الباب ولكن وجده فى الفبر الى فى الكرسى حاول تربط المساير جيدا