العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 30-09-2009, 01:24 AM
thedestroyer thedestroyer غير متواجد حالياً

thedestroyer is on a distinguished road
افتراضي رد: لو سمحتوا ردو ضروري بخصوص السيراتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Etsh مشاهدة المشاركة

معلش يا أستاذ أمين ...أنا بخالفك الرأى فى كذا نقطه
1- مين قال أن كل قطع غيار العربيات نار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليه هوا فانوس الإلانترا ب 1350 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2- معلش لو بتكلم على الثبات مين قال أن الألنترا مش ثابته على الطريق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟أنا كنت راكب جنب صديق ليا و مسافرين على طريق السخنه و كان سايق 200 و العربيه بسم الله ما شاء الله ذى الفل
3- هوا مين قال أن السيراتو بالثبات الهايل اللى يخليها تفرق عن الإلنترا الفرق اللى حضرتك بتقولوا ده
4- ممكن تقول لى أيه أخبار الوكيل ؟؟؟؟؟؟هو فيه وجه مقارنه بين وكيل الكيا و غبور ؟؟؟؟؟؟؟؟
5- الخليجى فى السيراتو مازال بنفس المكونات الداخليه البلاستيكيه تماما و ب 136.000 فى حين أم الخليجى فى الإلنترا ب 103.000 و خامات أفضل و إمكانيات أعلى
6- إنتشار الكيا فى مصر لا يعنى كفاءة السيارة ....القصة أن الشعب لقى عربيه شكلها تحفة و دة منكرهوش مقارنة بالإلنترا و وسعة و بتبتدى من 95.000 و غالبا معظم البلد ركبا دى و كأنهم بيوزعو العربيه فى كارفور على علب السمنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
7- حضرتك كرضتش على مشكلة عزل الكنبه الخلفيه و حقيقتها فى حين أن الإلنترا تكييف ثلاجة

على فكرة أما مش متحيز للألنترا ولا حاجه لأن أنا مش من مقتنى الكورى بس حرام نظلم الإلنترا أمام الكيا لمجرد الشكل فى حين أن الألنترا فى رأى ناس كتير و أنا منهم عربيه هايلة بالسعر ده مقارنة بالكيا التى أنتشرت ولم تختبر بعد و الله أعلم ممكن أصحاب السيارتين يذكروا مميزتها و عيوبها لإفادة الأخ الذى يرغب فى الشراء لأن المهم هو إفادة الراجل ده مش تدبيسه لمجرد حبنا لشكل عربيه أو إنحيزنا لمصنع معين.........والله الموفق

كلامك صح وانا في انتظار الرد من المجربين
قديم 30-09-2009, 02:34 AM
amin ibrahim amin ibrahim غير متواجد حالياً

amin ibrahim has a spectacular aura aboutamin ibrahim has a spectacular aura about

انا اشكرك ---لكن احنا هنروح بعيد ليه ما المصنع واحد ومش معقول هايفقد سمعته ---- وعلي العموم احنا مش بندبس الراجل ولا حاجه هو له حريه الاختيار وكل عربيه بتاخد ليها يومين زى ما طلعت الالنترا في الاول والتغيير مطلوب والكيا من زمان--------وبعدين انا بتكلم علي الخليجي والتكيف فيها قوي وبعدين ما تنساش ان كل الهيونداي تكيفه معروف من زمان دا حتي في الا توبيسات

التعديل الأخير تم بواسطة amin ibrahim ; 30-09-2009 الساعة 02:38 AM
قديم 30-09-2009, 02:54 AM

amin ibrahim has a spectacular aura aboutamin ibrahim has a spectacular aura about

انا اشكرك ---لكن مش ها نختلف المصنع واحد لكن ال شوفته الخليجي تكيف كويس العزل كويس وبعدين مش بندبس الراجل ولا حاجه له حريه الاختيار وبعدين الهيونداي معروف بتكييفه دا حتي في الاتو بيسات وعن تجربه اخويا معاه سيراطو تكيف هايل---- علي فكره انا مش متحيز برده----عن تجربه توكيل رينو وهو كيا عندنا في اسوان ناس هايله غايه في الادب والخدمه --------------- الا ختلاف لا يفسد في الود قضيه
قديم 30-09-2009, 02:59 AM

علي فكره انا بثق في اعضاء المنتدي ممكن حضرتك تبص علي التصويت للتوكيل
قديم 30-09-2009, 03:16 AM
الصورة الرمزية ميدورءوف
ميدورءوف ميدورءوف غير متواجد حالياً
من انا؟: رءوف
التخصص العملى: مصور
هواياتي: الرسم والتصوير

ميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the rough

ليييييييييييه هو أنا راكب المانى و لا أيه دا الألمانى أرخص فى بعض الموديلات للاسف دى الجمله اللى قلتها لهم فالتوكيل عقب حادث وقع لى بالكارينز اللى مكملتش 15 يوم تتخيل عايزيين يحسبو علبه الدريكسون بكام 5500 جنيه ياسلام يا كيا يلعن ابو اليوم اللى فكرت اركب فيه كيا على فكرة اغلب قطع الغيار اللى فالكارينز هى اللى فالسيراتو لانه نفس الماتور

الكلمات الدليلية
السيراتو