العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 27-10-2010, 11:01 PM
sameh_saso sameh_saso غير متواجد حالياً
من انا؟: Heliopolis

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough
افتراضي عربيتي كيا سيفيا استهلاك البنزين عالي

سلام عليكم
انا عربيتي كيا سيفيا 2001 بتاكل بنزين في ناس كتير بتقولي ان العربية دي عموما بتعمل في الصفيحة من 200 الي 220 كم داخل البلد وانا عربيتي بتعمل 150 الي 160 كم بدون تكييف طبعا. ومش عارف اعمل اية طبعا انا لسه شاري العربية من شهر وعمل تغيير للزيوت وفلاتر وسيور وعدد 2 بلية شداد للكاتينة.
في فكرة ممكن اعملها لموضوع الاستهلاك ممكن اجرب اعمل تنظيف للبوابة باسبراي الخاص بالبوابة وكنت قرات في منتدي علي طريقة تنظيف الايدل كونترولر وممكن اعرف مكانه فين .
في حاجة تانية بالمرة بنسبة لصوت الماتور خشن لما اجي اشبع الغيار للاخر وخصوصا في الغيار التاني والتالت انا مع اخويا كيا سيفيا موديل 2000 ناعمه جدا وماكنتش متخيل الفرق الجبار ده نوعومه في دواسة البنزين ونوعومه في صوت الماتور حتي بعد ما اشبع الغيار لاخره.
وارجو الافادة من حضراتكم واكون شاكر جدا
قديم 28-10-2010, 12:29 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربيتي كيا سيفيا استهلاك البنزين عالي

السلام عليكم
بالنسبه للبنزين افحص الاتي :
1-فلتر الهواء لو سئ يصرف بنزين
2-راجع وصلات البنزين كلها وخاصه الوصله المرنه الي داخله على مصطره الرشاشات
3-لو لمبه Check Engine بتنور لما تفتح كونتكت وبتفضل منوره حط السياره على جهاز Scanner (تكلفته من 20 الى 50 جنيهللمره على حسب المحل الي بتروح ليه) غالبا هتلاقي حساس الشكمان (الاكسجين)هو السبب في الموضوع ده ولو كده وغيرته هتفرق معاك جدا في سحب العربيه
بالنسبه للفتيس والنقلات:
تقصد ايه بانك بتجيب اخر الغيار؟؟ يعني كام RPM هو عموما فتيس سيفيا منوال نادر جدا لما يتلفز
انا رايي الشخصي ان معندكش مشكله .هي بس العربيه فيها حساس شكمان وفلتر بنزين وهوا عايزين يتغيرو وخانقين العربيه والعربيه مش بتسحب فانت بتدوس عليها اكتر من الازم عشان تسحب اكتر وتجمع اسرع .خلي بالك كده ممكن متورك يفوت..اعملها اللازم وهتكون كويسه معاك انشاء الله
قديم 28-10-2010, 08:46 PM
sameh_saso sameh_saso غير متواجد حالياً
من انا؟: Heliopolis

sameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the roughsameh_saso is a jewel in the rough

الف شكر علي سرعة رد حضرتك هو انا علي فكرة غيرت فلتر الهواء ولسه جايبه جديد وفلتر بنزين وكمان لمبة التشك الصفراء مش بتور معايا الا ساعة التدوية فقط وبعدين بتنطفي ولكن مش مستمرة خالص معايا انا هاراجع علي الوصلة المرنه اللي متوصله مع مسطرة الرشاشات واشوف .
ولكن في حاجة غريبة ممكن استفسر عليها ساعة لما اجي ادور العربية الصبح واسخن العربية الاقي صوت تكيهات او البولوف عالي واحس بصوت تكتكه او كركرة عالية لمدة عشرة ثواني بعدين تقل لحد ما تختفي فهل هذا طبيعي
واشكر حضرتك
قديم 28-10-2010, 09:30 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

لا مش طبيعى كده معناه (ده لو فعلا جى من التاكيهات) ان الزيت بياخد وقت للوصول للمنطقة العليا يبقى لازم يتم الكشف على سلامة دورة الزيت

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-10-2010, 02:46 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

السلام عليكم
كلامك صحيح يا احمد ده تكيهات فعلا.والزيت بيتاخر فعلا لما يوصلها انا عربيتي لما بتعمل كده بعرف انها محتاجه غيار زيت.غير الزيت والفلتر وهي هتزبط انشاء الله
بالنسبه للبنزين. راجع برضه على البوجيهات لو مش كويسه تصرف بنزين معاك وتاخر ف الدواره الصبح