العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 04-03-2012, 03:33 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

اولاً: هذه سلوكيات وثقافة .
ثانياً:عدم احترام القوانين والكلام هنا عن قانون المرور سببه عدم وجود القدوة فاذا كان رجل القانون المنوط به تنفيذ القانون واحترامه هو اول شخص لايحترم القانون فتجد ضابط الشرطة او احد اعضاء النيابة او القضاة يقودون سيراتهم بودن وضع الحزام والذجاج متفيم وحاول ان تقرأ النمرة الخاصة بهم وأبقى قابلنى لو عرفت تقرأها لأنها نمر لاتمت للنمر المصرح بها طبقاً للقانون بصلة للأسف بيعملوها متعمدين علشان يثبتوا شخصيتهم كما إنهم لايلتزمون بلسرعة المقررة .
إذن بعد كل هذه المهاترات وهذا التسيب وعدم احترام مشاعر الناس وارسال رسائل فى كل وقت وحين بأن هناك من هم فى هذه المصرفوق اقانون يبقى رد الفعل من الشخص العادى اما ان يكون سلبى بعدم الأصرار على تقديم الشكاوى ضد هؤلاء الفوقيين اللذين لازمة لهم ولادين او ان من فرط الأستفزاز تصبح انت كمان مثلهم مهو مفيش حد احسن من احد والموضوع ده مظهرش إلا فى عصر السادات والأخ حسنى (عصور الأضمحلال الأخلاقى فى ظل الحكم البوليسى )وسلملى على الحكم الشمولى,وحاول تنسى:CONGRA~2 38:

قديم 04-03-2012, 03:59 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

انا سمعت ان فيه خناقة فى الموضوع هنا ومطلوب غلقة بس شايف الموضوع فيه مشاركات قيمة ومشاركين افاضل فقط اتمنى ان نبتعد عن التعميم التزاما بالموضوعية مع التأكيد ان الحوار بالاجمال هدفه الصالح العام

تحياتى للجميع وشكر خاص لاستاذ احمد فليفل صاحب الطرح والشكر موصول لكل المشاركين وان شاء الله لى عودة بمشاركة فى صلب الموضوع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-03-2012, 04:02 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

انا أخر مره طلعت مسدس لعبه من شباك عربيتى علي نقل علشان يمشى يمين والمفاجأه انه طار علي اليمين ومشى صح
ههههههههههههههههههههههههه هههههههه
والله انت زي العسل

بس فعلا في ناس تحس انهم اخدين الدنيا عافيه
ولسه من فتره اخد بوسه في الرفرف اللي ورا شمال من نقل كان بياخد ملف ومعوش تباع وطبعا البيه مش حيشوفني انا شايفه في المرايه وايدي عالكلاكس ولزقت في اللي قدامي عشان ابعد اخر حاجه عنه ومعتقنيش
انا سيبت العربيه والدنيا كلها ومسكت فيه عشان بس معوش تباع وماشي بالعربيه كده واكنها ملاكي
وفي الاخر يقولي انا ماشي ورا العربيه قولتله هو انت راكب موتوسيكل وحرق دمي بطريقه مقرفه
بس حنعمل ايه
اهو قدرنا

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 04-03-2012, 04:47 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

شكر خاص للأستاذ/ ابو نورا
انا فعلا كنت عايز اقفل الموضوع لما لقيت ردود بره الموضوع بس سريعا ما اتحد المشاركون علي اراء ايجابيه

شباب بعد اضافه أ/ أيمن

سواقين نقل جداد (عيال مستهتره)
- سواقين نقل محترفيين (بيضرب بيهم المثل فى الأخلاق وأدب الطريق والألتزام)
- اصحاب سيارات النقل (ما بين الجشع والضغوط)
- شرطه (تعامل وحشى مع السائقين يتحول الي لا مبالاه وخوف)
- حكومه بتزود الضرايب علي رخص قياده النقل وعلي ترخيص النقل (ضرايب فلكيه)
- كساد الحركه التجاريه (ت}ثر علي الدخل)
- وزاره تهدد بألغاء النقل أو علي الأقل تقليله (خراب بيوت لناس كتير)

- غياب الوعي السلوكي و الثقافه
- عدم وجود قدوه (الشرطه مش بتحترم القانون) ده ليه تأثيره

احنا كده بنعمل تحليل شامل ومنطقي للمشكله : 018A1D~146::0 18A1D~146:

Ahmed Felefel
قديم 05-03-2012, 07:48 AM
طارق فولفو طارق فولفو غير متواجد حالياً

طارق فولفو is on a distinguished road

رسالة الى صاحب الموضوع بعد التحية زى مافى سوقين كويسين فى سوقين مستهترين انا فهم الموضع كويس بس انا برض على نقط معينة من كلمك زى ان انت بتقول ان بتقعد تهدى امام السيارت النقل عشان تلزمو انو يمسك اليمين وبتقول عيزين حل عرف اية هو الحل ان كل وحد يمشى فى حلو انت مش مدرك معنا الانت بتعملة دة انت بتتسبب فى كرسة العربيات دة فرمل هوا يعنى فرملة مفجى مع الحمولة ممكن تتسبب فى كسر تنبورت فرامل او خرطوم هوا فلو سمحت انت وغرك خاف على نفسك وعلى غيرك وبدل متشغل نفسك بسوقين النقل وانت مسافر اشغل نفسل بزكر الله هو دة الحل ولو عوز تعرف خطوت البتعملة اركب مع اى سواق عربية نقل وانت تعزرهم وتعرف ان دول ناس اغلبهم محترمين وربنا يستر طريقق وطرقهم على فكرة انا مش سماق نقل انا صاحب عربية نقل وانا سنى مش كبير ربنا يخليك لعيلك ودعى لسوقين النقل ان ربنا يرجعهم لعيلهم بخير

الكلمات الدليلية
النقل الثقيل مخالفات