العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 10-04-2009, 10:37 PM
الصورة الرمزية oldman
oldman oldman غير متواجد حالياً

oldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عملاق صينى جديد ( BYD (F3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك لك فيها و يديك خيرها و يكفيك شرها ...
بالرغم من انها شبه الكورولا اوي و ال سيتي كمان من عند الشنطه ....
لكن طالما سعرها معقول و مواصفاتها كويسه و اعتماديتها مقبوله يبقى الواحد يعوز ايه اكتر من كده
ان شا الله تطلع شبه المرسيدس ptmnlo123per171
اشكرك اخى جدا على مجاملتك الرقيقة بس حتة مرسيدس دى صعبة اوى اهى حاجة على ادنا

قديم 30-04-2009, 05:54 AM
الصورة الرمزية seracomp
seracomp seracomp غير متواجد حالياً

seracomp has a spectacular aura aboutseracomp has a spectacular aura about

الف مبروك واحلى حاجه فى الدنيا انك تحب اللى فى ايديك واللى معاك ربنا يزيدك رضا وهى عربيه فوق الممتازه وانا كنت باتمنى
اشتريها اما عن الشكل والتقليد فانا باقول احنا ليه بندافع عن الهوندا وغيرها ماتخلينا فى اللى قدامنا ونقيمه ونتناقش فيه ولما يبقى
عندنا صناعه زى دى نبقى ندافع عنها زى ما احنا عايزين ،، خلى نقاشاتنا فى مميزات وعيوب السياره الصينيه او غيرها حتى استفيد انا
وغيرى من هذا النقاش معلومه من مجرب ومشترى ومتعامل مع الوكيل حتى تعم الفائده وتحياتى لكم جميعا
قديم 30-04-2009, 11:25 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oldman مشاهدة المشاركة

اخى ابو نوراptmnlo123per1114ptmnl o123per122 اشكرك على تشريف موضوعى
واحب ان اقول لك انى اشتريت السيارة من شهر 9 /2008
وعامل بيها 10000 كم حقيقى مفيش منها اى مشاكل والتوكيل محترم جدا يمكن لانى بتعامل مع توكيل الاسكندرية او لان السيارة مظهرش بيها اى عيوب الا الصيانة الدورية
عموما انا بسافر بيها ومشيت بيها على سرعة 185 وبجد ثابتة على الارض من الاخر انا عجبانى اوى
شكراً على الموضوع الممتاز

وطالما حضرتك مجرب إسمح لي أسأل بعض الأيئلة:
1- أخبار التكييف إيه ؟؟
2- كرسي السائق هل هو مريح ؟؟ أنا جربته في المعرض وحسيت إن قاعدته مكفية لقدام حاجة بسيطة وليس بها خيار للتحكم في الإرتفاع ؟ هل هذا صحيح ؟؟
3- الموتور هل هو فعلاً موتور اللانسر 2007 ال 1600 وبيركبله نفس القطع على ما سمعت ؟؟
4- أخبار العزل إيه ؟
5- يتستخدم بنزين كام ؟؟
6- خامات الفرش والكراسي والبلاستيك أخبارها إيه ؟؟؟
7- هل جاء عليك الوقت وقلت لنفسك لو كنت جبت لانوس أو فيرنا كان أحسن ؟؟؟
8- ما هو مستوى أسعار قطع غيارها ؟؟

آخر وأهم سؤال:
* بعد تجربة حضرتك لها هذه المدة ما هي أهم عيوبها أو النقاط التي ضايقتك بها ؟؟

سامحني على أسئلتي الكثيرة لأني بفكر أبيع الجولف2 وأشتري بي واي دي إف3
في إنتظار رد حضرتك
قديم 01-05-2009, 12:14 AM
الصورة الرمزية oldman
oldman oldman غير متواجد حالياً

oldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond repute

اخى احب اشكرك على مشاركتك

1- التكييف ممتاز جدا وموزع صح
2- الكرسى مش مكفى ولا حاجة من الممكن ان ترجع الدهر سنة وليس بها خيار للتحكم لاعلى
3- الموتور فعلا موتور متسوبيشى لانسر 2007 1600والصالون تويوتا كرولا 2007 والعفشة تويوتا كرولا
4- مش حكذب عليك الموتور عالى فى السرعات العالية انا جبت بيها 180 بس الصوت مش للدرجة المزعجة اوى ولاكن على 120 الصوت يعتبر معدوم
5- بستخدم بنزين 92
6- الفرش بتاعها انا حسيت انة ضعيف شوية ولاكن جلدة كويس فعملت لها فرش جلد فى مصنع خاص بالتصدير وجلدة حلو جدا تديلة موديل العربية فقط وهو يصنعة مثل الفابريكة بالضبط والبلاستكات جامدة انا حلتها لتركيب سينسور ووحدة رفع وكانو جماد وركبو تانى بدون مشاكل
7 - لا انا اخترت السيارة عن اقتناع وشفت سيارات كتير وانا بشترى وفعلا دى اجمل سيارة شفتها من فئتها
8- قطع الغيار معقولة وسوف انزلك تقرير بيها
9- صدقنى بامانة السيارة جميلة وماصدفنيش بيها اى مشاكل انا سافرت بيها كتير وعلى سرعات عالية لانى مجنون جرى السيارة ثابتة على الارض جدا ومعملتش مشاكل معى للان وانا عامل بيها 11000 بس يعنى مش دى المدة للحكم لسة ومارحتش بيها التوكيل الا لعمل الصيانة وتغيير الزيت فقط ارجو ان اكون فد وفقت فى الرد ولو انت من اسكندرية ممكن افرجهالك لا مانع لدى

قديم 01-05-2009, 01:57 AM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

ألف شكر لحضرتك
أنا شفتها في معرض الأمل بمصر الجديدة
ومازلت متردد
وكلام حضرتك طمني

شكراً على تعب حضرتك
ربنا يكرمك ويباركلك فيها

وفي إنتظار تقييم حضرتك لها بعد 20000 كلم

الكلمات الدليلية
byd f3