العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > اﻷنشطة و المقابلات و التعارف

اﻷنشطة و المقابلات و التعارف خاص بمواضيع انشطة ومقابلات و التعارف بين اعضاء المنتدى يجب الحصول على موافقة من الإدارة قبل نشر أى موضوعات بهذا القسم

قديم 11-09-2008, 03:39 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: -O( كرسى الاعتراف )O-

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Xpert مشاهدة المشاركة

الاسئله الشخصيه :
اسمك سنك عنوانك حالتك الاجتماعيه محل اقامتك الوطيفه ؟

الاسم : احمد محمد انور

عنوانك : التجمع الخامس

حالتك الاجتماعية : متزوج و عندي طفل اربع سنين

عنواني هوا محل اقامتي

الوظيفة : مهندس ديكور ، خريج فنون جميلة ديكور 1998 ، و حاليا صاحب شركة اثاث

الاسئله السياراتيه :
هل اقتنعت بالاجابه اللي جاوبتك بيها علي السؤال اللي سألتهوني في الاول ؟

لأ ماقتنعتشي أوي

مازالت مقتنع ،، شرا العبد و لا تربيته

يمكن لاني اساسا مش غاوي ميكانيكا خالص و مبحبش اساسا ارفع الكابوت غير عشان اتفرج لو هاشتري

B)

ردي في الاقتباس

قديم 11-09-2008, 03:25 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

احب يا باشا اسألك اهم سؤال
انت ايه اللى ععجبك فى الفيرنا مع انها عربيه عاديه جدا بأمكانيات موتور اعلى من جسمها وجسم خفيف جدا وبيتأثر بأى حاجه؟؟؟

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 11-09-2008, 05:36 PM

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

احب يا باشا اسألك اهم سؤال
انت ايه اللى ععجبك فى الفيرنا مع انها عربيه عاديه جدا بأمكانيات موتور اعلى من جسمها وجسم خفيف جدا وبيتأثر بأى حاجه؟؟؟
لا أنا مش معجب بيها و لا حاجة ptmnlo123per111

بس هيا ارخص عربية معقولة تمشي الحال في السوق ،،

أنا شاريها Price Wise

و يمكن عشان كده مقتنع بيها شوية لأني عارف اني شاريها عشان السعر كعامل اول مش بعمل نفسي اني كنت رايح اجيب بي ام و في اخر لحظة الناس ضحكت عليا و قالتلي هات فيرنا ما هي برده 1600 سي سي

و علي فكرة هيا مش بامكانيات موتور اعلي من جسمها و لا حاجة

الفيرنا كانت بتنزل في امريكا بموتور 2000 سي سي !!!!!!!!!!!!

الفكرة ان الناس مش قادرة تفهم ان قوة الموتور دي معمولة عشان تديك سعادة في سواقه العربية داخل المدينة مش عشان تقفل بيها العداد ومع ذلك ان في اعتقادي ان الفيرنا مفهاش مشكلة ثبات مقارنة بالاسيوي ،،

يعني الياريس ، الكورولا ، اللانسر ، السيتي ،،،،، كل دول بيتقال عليهم خفاف

يبقي حلو اوي ان الفيرنا يتقال عليها خفيفة و يعني بالمقارنة باللانوس و الافيو تعتبر ثابته جدا

يعني اللانوس و الافيو مبيجروش و مش ثابتين كمان ،،،

معني متعة القيادة ان تكون رشيق اول واحد يطلع في الاشارة ، ترمي بوزك و تاخد ركنه ،، تحس ان العربية تحت رجلك فعاله و بتتنبض بالنشاط و ده باين اوي في ارقامها الهورس باور و العزم علي ار بي ام قليل جدا و متناسب مع تعليقات الناس عليها

لكن طبعا هيا عربية عادية جدا جدا جدا ،،، و عربية اقتصادية رخيصة في المقام الاول و الاخير

تعرف رسالة اعلان الفيرنا في امريكا كان ايه ؟؟؟؟

تقدر تشتري ايه بعشرتلاف دولار ؟؟؟

يعني الرسالة بوضوح احنا عاملين العربية دي عشان تكون رخيصة و اقتصادية

و مع ذلك ريفيوهاتها و تقارير الجودة عليها زي الفل و ثلاث سنين علي التوالي تكون من ضمن افضل ثلاث سيارات اعتمادية في امريكا و اعتقد و الله اعلم انها ثبتت اعتمادية في مصر لو سافرت بورسعيد و اسماعيلية التاكسي الاساسي هناك فيرنا

عيبها الاساسي و الرئيسي عيوب التجميع المحلي في اول عشرتلاف كم ، و عشان كده اللي بيسألني مبنصحهوش بيها لان الحاجات دي سخيفة و بتعكنن علي الواحد و انا كنت عارف العيب ده قبل ماشتريها و مهندسين في غبور هما اللي قالولي ( بيكون فيها شوية عيوب بتضبط في الضمان ) و كنت فاكره حاجة بسيطة بس اكتشفت انه حاجة بتضايق اوي

و بالنسبة ليا العيب الكبيررررررررررر انها بقت اكتر من الجراد في الشارع و هتتعمل تاكسي

و دي غلطة مش هاكررهها تاني ان شاء الله مش هاجيب عربية تكون مفهاش اي تميز و مرطرة للدرجة دي ،،

احساس زفت

و دايما بنصح اللي بيسألني لو ما بينها و ما بين سيارات سعرها تبقي هيا الأفضل و تحط في اعتبارك نقطة مشكل التجميع لانها بتتميز بمتعة القيادة و رخص قطع الغيار و انها احدث

و حاليا الفيرنا اكثر موديل سيارة مبيعا في تاريخ مصر اكثر من اللانوس و ال 128 ptmnlo123per154ptmnlo123p er154

دي حاجة تطمن ابناء الطبقة الكادحة

لكن الصح و اللي لو عاد بيا الزمن كنت عملته ازود حاجة بسيطة و اجيب جيتز او بونتو كلاسيك و اتحمل غلو قطع الغيار و صعوبة اعادة البيع

او ازود و اجيب عربيات الفئة الاعلي مش عشان وحشه عشان تهرب من احتمال مشاكل التجميع المحلي مش اكتر

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed Anwer ; 11-09-2008 الساعة 05:39 PM
قديم 12-09-2008, 12:21 AM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice

حبيبى أبو حميد يا مراحب يا مراحب ptmnlo123per1105
يا باشا إنت متخصص فى الديكور و الموبيليا إيه بقى اللى حببك فى السيارات و الكلام عنها ptmnlo123per194
و واضح إنك صاحب ذوق رفيع و عالى فهل ترى الفرنا من الناحية الجمالية تتناسب معاك بغض النظر عن موضوع السعر ptmnlo123per145
و كفاية كده دلوقتى ptmnlo123per1126

قواعد السعادة السبع:
1 - لا تكره أحد مهما أخطأ فى حقك.
2 - لا تقلق أبدا.
3 - عش فى بساطة مهما علا شأنك.
4 - توقع خيرا مهما كثر البلاء.
5 - أعطى كثيرا و لو حرمت.
6 - إبتسم و لو القلب يقطر دماً.
7 - لا تقطع دعائك لأخيك بظهر الغيب.
قديم 12-09-2008, 02:11 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo3bdolrahman مشاهدة المشاركة

حبيبى أبو حميد يا مراحب يا مراحب ptmnlo123per1105
يا باشا إنت متخصص فى الديكور و الموبيليا إيه بقى اللى حببك فى السيارات و الكلام عنها ptmnlo123per194
و واضح إنك صاحب ذوق رفيع و عالى فهل ترى الفرنا من الناحية الجمالية تتناسب معاك بغض النظر عن موضوع السعر ptmnlo123per145
و كفاية كده دلوقتى ptmnlo123per1126
انا بحب ارسم عربيات و فنان جدا في تصميم السيارات

و بالأمانة انا مش بفهم اوي في العربيات

و اكتر حاجة بتشدني في العربية الانتريور بتاعها

و ارجوك متسالنيش ايه علاقة الفيرنا بالانتريور الجميل ptmnlo123per184

اكيد علاقتها بيه زي علاقتي باللغة الصينية

السؤال التاني

لا طبعا مش متناسبه مع ذوقي ptmnlo123per111

بس ناحية عملية اكتر

و بعدين لما جيت اشتريها برده كان عامل الذوق و الفن موجود ptmnlo123per122

لان البديل ليها ايه ساعتها كانت اللانوس

و اللي هيا شكلها و صالونها احلي في وجهة نظري بس من سنة 97