العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Yaris

Yaris تويوتا ياريس Toyota Yaris

قديم 23-09-2012, 11:46 AM
الصورة الرمزية m6r1282
m6r1282 m6r1282 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

m6r1282 will become famous soon enough
للاهمية رد: مقارنة موضوعية بين تويوتا ياريس وهيونداي نيو أكسنت مستعملين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Me_medoo مشاهدة المشاركة

لا حول ولا قوة الا بالله
سيدي الفاضل وعزيزي اولاً تحيه طيبه لك هو المشكلة ان لا اليارس هتلاقيه بالستين الف ولا النيو اكسينت بالستين الف هما بيلعبوا في حدود ٧٥٠٠٠ جنيه حالياً
ودي نقطه
النقطة التانيه
بالنسبة للمقارنة العملية
اليارس تيكسب عن تجربة
اولاً في اعادة سعر البيع
ثانياً في الاعتماديه
ثالثاً في الوسع
رابعاً في الماتريل الداخلي اليارس تيكسب عن جدارة مكونات الهونداي بلاستيك بخلاف اليارس تماماً

العبشة التويوتا تيكسب
في التسارع وتوفير البانزين التويوتا
في توفر قطع الغيار التويوتا تيكسب
حتى قزاز العربية التويوتا بيحمي من اشعت الشمس بخلاف الهونداي مفهاش عازل للحارارة. ولا حتى العربية فيها عازل للصوت زي اليارس

اليارس اعلى على الطريق من النيو اكسينت واثبت

بس ياسيدي عاوزني اقولك ايه كمان دي يباني ١٠٠٪. والتاني كوري ١٠٠٪

والكوريين ولاد عم اليابانيين وجيران وحبايب بس اليابانيين بياكلوا سمك على الصبح والفسفور منور كده ومشعشع في عقولهم. بخلاف الكوريين الي بياكلو حتت جبنة وكام زتونه على الصبح هههههههههههههه

وبالتوفيق انشاء الله في اختيارك

أنا بشكرك على الرد وعلى المعلومات القيمة دي

بس بالنسبة للسعر أنا لي زميل شاري ياريس 2007 فابريكة وعدادها في التسعينات وزي الفل وبـ 63000

أما باقي الذي ذكرته فكله طيب وأنا معاك فيه، ماعدا حكاية قطع الغيار ...

يعني أنا في المنوفية مثلا هلاقي قطع غيار الياريس متوفرة وهل هي غالية أوي عن قطع غيار النيو أكسنت

بالنسبة للستينات أنا أقصد مثلا ياريس 2007 أو أكسينت 2009 يعني مش جديد ومش أوتوماتيك

ولو عندك تعقيب .. يكون أفادك الله ...

التعديل الأخير تم بواسطة m6r1282 ; 23-09-2012 الساعة 11:52 AM
قديم 23-09-2012, 02:41 PM
Me_medoo Me_medoo غير متواجد حالياً

Me_medoo will become famous soon enough
افتراضي رد: مقارنة موضوعية بين تويوتا ياريس وهيونداي نيو أكسنت مستعملين

عزيزي. لو لقيت في رينج ٦٣ ده المفروض السعر العادل لتويوتا يارس ٢٠٠٧
بس ياريت تلاقي حد بيبع بالسعر العادل الا هتلاقي كل واحد يقلك لاعلى سعر
نقطة قطع الغيار مشكلتي انا مرحتش المنوفيه قبل كده بس استحالة تلاقي بلد مفهاش قطع غيار تيويتا. عارف لي ليه لان انتو مش عندكوا ميكروبصات تويوتا. مش عندكوا نص نقل تيويتا مش عندك عربيات تويوتا كورولا ويارس

فيوم ماتقول مفيش محلات قطع غيار هتتكعبل في محليين او تلاته ... بالنسبة للاسعار حتت غالي او رخيص دي. بتبقى نسبيه من شخص لشخص على حسب مرتبوا بس انسى تااقي قطع غيار بعشرة جنيه وب ١٢ جنيه والكلام ده

وهتلاقي اسعار قطع يباني بس بنفس فلوس الكوري بس فرق بسيط لكن الاصلي الاصلي بيلعب في رنج الالف جنيه او الالفين .... وفي منوا الصيني وفي منو الياباني درجة تانية وهكذا هتلاقي يعني مش هتتغلب انشاء الله
قديم 23-09-2012, 03:33 PM
الصورة الرمزية m6r1282
m6r1282 m6r1282 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

m6r1282 will become famous soon enough
خبر رد: مقارنة موضوعية بين تويوتا ياريس وهيونداي نيو أكسنت مستعملين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Me_medoo مشاهدة المشاركة

عزيزي. لو لقيت في رينج ٦٣ ده المفروض السعر العادل لتويوتا يارس ٢٠٠٧
بس ياريت تلاقي حد بيبع بالسعر العادل الا هتلاقي كل واحد يقلك لاعلى سعر
نقطة قطع الغيار مشكلتي انا مرحتش المنوفيه قبل كده بس استحالة تلاقي بلد مفهاش قطع غيار تيويتا. عارف لي ليه لان انتو مش عندكوا ميكروبصات تويوتا. مش عندكوا نص نقل تيويتا مش عندك عربيات تويوتا كورولا ويارس

فيوم ماتقول مفيش محلات قطع غيار هتتكعبل في محليين او تلاته ... بالنسبة للاسعار حتت غالي او رخيص دي. بتبقى نسبيه من شخص لشخص على حسب مرتبوا بس انسى تااقي قطع غيار بعشرة جنيه وب ١٢ جنيه والكلام ده

وهتلاقي اسعار قطع يباني بس بنفس فلوس الكوري بس فرق بسيط لكن الاصلي الاصلي بيلعب في رنج الالف جنيه او الالفين .... وفي منوا الصيني وفي منو الياباني درجة تانية وهكذا هتلاقي يعني مش هتتغلب انشاء الله

أنا بشكرك جدا للمتابعة وفعلا كلامك منطقي جدا
ولكن بالنسبة لغلو أسعار قطع الغيار، أصل أنا كان معي نيسان صني 2003 وكان كل صياناتي في التوكيل فكان جيبي مقطوع باستمرار ههههههه

لكن أظن إن لو قطع الغيار متوفرة برده وأصلي أظن إنه هايكون أرخص من قطع غيار صني .. ولا إيه ؟؟
قديم 25-09-2012, 07:14 AM
Me_medoo Me_medoo غير متواجد حالياً

Me_medoo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m6r1282 مشاهدة المشاركة

أنا بشكرك جدا للمتابعة وفعلا كلامك منطقي جدا
ولكن بالنسبة لغلو أسعار قطع الغيار، أصل أنا كان معي نيسان صني 2003 وكان كل صياناتي في التوكيل فكان جيبي مقطوع باستمرار ههههههه

لكن أظن إن لو قطع الغيار متوفرة برده وأصلي أظن إنه هايكون أرخص من قطع غيار صني .. ولا إيه ؟؟
اذا كان عندك صني هتلاقي نفس قطع الغيار متقاربه. وبالعكس اليارس هتيسكييف منها اكتر من الهونداي وبمعنى اصح مينفعش تكون متجوز بت لبنانية وتيجي تطلقها وتروح تجوز وحده صومالية حتى لو مالينه اوبشن مش هتحيس بيها لكن بمجرد ما تطلق اللبنانيه خودلك حته كده تركية مدوبلجة. ساعتها تحس انك قفزت قفزة نوعية للاحسن فهمتني .... مع تمنياتي لك بالتوفيق في اختيارك بس برضوا كلوا على حسب الحالة الي قدامك في السوق وانهو انضف حالة قدامك. والمثل بيقول قبل ما تناسب حاسب. ... وقبل ماتشتري عربية حاسب . وتحياتي
قديم 02-10-2012, 11:29 PM
د/ أبوحمزة د/ أبوحمزة غير متواجد حالياً

د/ أبوحمزة is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
انا يشرفني المشاركة معاكم
انا بدور على عربية
انا عاجباني الياريس بس مش متاكد من البودي بتاعها يعني ناشف واللا ايه (انا كنت راكب اوكتافيا وهي دبابة )؟؟؟؟
ثانيا مسالة انها مش منزلة موديلات جديدة منها , طب ليه اتوقف خط انتاجها ؟؟ أقصد الياريس طبعا
ثالثا مسالة الموتور ال 1300 دي قلقاني , لما تيجي تقارنها بأكسنت 1600 ؟؟؟