العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 15-08-2012, 08:57 PM
mr_strong mr_strong غير متواجد حالياً

mr_strong will become famous soon enoughmr_strong will become famous soon enough
افتراضي رد: عندي مشكلة في عربيتي BYD......ارجو الافاده

السلام عليكم---انا عندى نفس المشكلة وظهرت بعد500كم فقط وعربيتى عادة مو2012وترددت على التوكيل كذا مرة ومافيش فايدة لان العمال مش فاهمين حاجة اول مرة قالو لى الارضى وتانى مرة اصل العربية واخدة هواءوتالت مرة رحت علشان اضربهم اقنعونى بانهم سوف يصلحوها بنسبة 50/100واذا سخنت تانى لازم نفك الموتور علشان دة عيب موتورودى نهايةالعربية المقلب---ملحوظة كل موديلات 2012مشاكل ورداءة خامات وسخونة علشان اصحاب شركة الامل اغتنو خلاص--لو السخونة عندك انتهت قاللى من فضلك عملت اية؟
قديم 16-08-2012, 11:05 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

متقلقش خالص .... الحل بأذن الله عندى
على العموم انا لسه عامل صيانة الـ 10000كيلو من يومين وعملتها فى فرع الشرابية اللى عجبنى بنسبة اكبر من فرع القطامية ومن ضمن شكوتى المرة دى فى الجوب بتاع العربية اللى عملهولى المهندس كان مؤشر الحرارة .

وكانت الحرارة عندى على النص وشوية الاقيها طلعت لتانى او تالت شرطه بعد النص تقوم المروحة تشتغل فتنزل الحرارة الى النص مرة تانية بس التكرار هنا كان بمعدل كبير ورا بعض ورا بعض

المهم وهما شغاليين فيها فى الورشة بالتوكيل روحت متكل على الله وعملت فدائى ودخلت للكهربائى اللى وصلتلوا العربية علشان يحل مشاكل المرحلة بتاعته وكلمتوا فى الموضوع فكان الكلام ياسادة كاللآتى ........

ان ارتفاع مؤشر الحرارة ناتج عن ضعف الكابل الارضى تحت البطارية وفى مكان آخر بس مش فاكر فين علشان كده الحرارة
بتعلى ودى حرارة كذابة وبيعمل تقوية للكابل الارضى والحرارة مبتعلاش تانى والموضوع ده خد فى ايده ربع ساعة بالظبط يعنى متقلقش خالص على فكرة الفنى اسمه (صابر) وده اللى حصل معايا والكلام ده كان يوم السبت السابق يعنى فات بتاع 5 ايام والحرارة عندى مزادتش عن النصف.

وبالتوفيق انشاء الله وكل سنة وانتم طيبين

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 08-09-2012 الساعة 12:28 PM
قديم 17-08-2012, 02:18 AM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyyyyyy مشاهدة المشاركة

متقلقش خالص .... الحل بأذن الله عندى
على العموم انا لسه عامل صيانة الـ 10000كيلو من يومين وعملتها فى فرع الشرابية اللى عجبنى بنسبة اكبر من فرع القطامية ومن ضمن شكوتى المرة دى فى الجوب بتاع العربية اللى عملهولى المهندس كان مؤشر الحرارة .

وكانت الحرارة عندى على النص وشوية الاقيها طلعت لتانى او تالت شرطه بعد النص تقوم المروحة تشتغل فتنزل الحرارة الى النص مرة تانية بس التكرار هنا كان بمعدل كبير ورا بعض ورا بعض

المهم وهما شغاليين فيها فى الورشة بالتوكيل روحت متكل على الله وعملت فدائى ودخلت للكهربائى اللى وصلتلوا العربية علشان يحل مشاكل المرحلة بتاعته وكلمتوا فى الموضوع فكان الكلام ياسادة كاللآتى ........

ان ارتفاع مؤشر الحرارة ناتج عن ضعف الكابل الارضى تحت البطارية وفى مكان آخر بس مش فاكر فين علشان كده الحرارة بتعلى ودى حرارة كذابة وبيعمل تقوية للكابل الارضى والحرارة مبتعلاش تانى والموضوع ده خد فى ايده ربع ساعة بالظبط يعنى متقلقش خالص على فكرة الفنى اسمه (صابر) وده اللى حصل معايا والكلام ده كان يوم السبت السابق يعنى فات بتاع 5 ايام والحرارة عندى مزادتش عن النصف.

وبالتوفيق انشاء الله وكل سنة وانتم طيبين
متشكرين جدا للمعلومة الحلوة دى
بس ممكن توصف حضرتك فين فرع صيانة الشرابية
انا ساكن فى القصيريين بجوار سوق غزة الجديد
شكرا لاحضرتك مرة تانية لان الموضع دة كان مخلينى متردد على شراء العربية دى
و هل حضرتك ليك اى تعليق على حاجة فى العربية من ناحية العيوب
قديم 20-08-2012, 02:32 AM

mr_strong will become famous soon enoughmr_strong will become famous soon enough

استاذ هانى بعد التحية هو سيادتك اللى جبت الكابل للكهربائى وكم متر؟
قديم 20-08-2012, 02:34 AM

الهندسة داليا حلت لك المشكلة ازاى بالضبط؟