العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 04-04-2013, 12:28 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير استخدام و صيانة ال 10,000 كلم للجميلة ( ايمي ) جيلي امجراند 7 ..

السلأم عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله والصلأة والسلأم على رسول الله سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم :

بفضل الله أستلمت على خير السيارة جيلى أميجراند , جبتها من الأتحاد الوطنى للأستثمار ب 80 ألف,
طرف أستاذ محمود جمال صاحب الموضوع وزميلنا فى المنتدى وأنا بشكره جداً على ذوقه وعلى حسن أخلأقه ,
ملأحظاتى عنهم .. السيارة أستلمتها بحالة مذرية جداً ومتسخة لدرجة أن معالمها تكاد تكون مطموسة من كثرة الأتربة , كانوا مواعدنى بغطاء ودواسات هدية وللأسف ما أستلمتهومش , وبصراحة أتنرفزت جداً جداً من منظر العربية والتراب اللى بهدلنى وكمان من الهدايا اللى ما أستلمتهاش , ولكن لولأ تدخل أستاذ محمود ما كنتش خدت الهدايا دى كمان !!!!

بصراحة مش عارف أبدأ أزاى لأن لى عدة ملأحظات مهمة جداً على السيارة :

أنا جبت العربية دى عشان أرخصها سياحة وكان معايا واحد صاحبى عنده مكتب ليموزين فى مدينة دهب , أشترى واحدة هو كمان عشان يرخصها سياحة وأستلمنا بالفعل مع بعض , عداد السيارة كان 15 كيلو

وأحنا بنفحص فى المرور , الكل كان معجب بشكل العربية ومن شياكتها وفى نفس الوقت كانوا قرفانين من التراب اللى عليها وللأسف ماكنش عندنا أنا وصاحبى وقت ناخدها ننظفها فى أى بنزينة , لأننا كنا مرتبطين بميعاد فحص ومتأخريين , ولكن وبشكل عام السيارة تبهر كل من يراها من أول مرة !!

أنا سقت العربية بعد ما أشترتها داخل القاهرة لمسافة 200 كيلو , وأليكم كل ملأحظاتى الأولية عنها :

1- اول حاجة تلاحظها من لحظة التدوير أن المارش مش زى التويوتا أو الهيونداى بيلقط من أول مرة , ولكن لأزم تنزل معاه سنة مطولة لثانية ثانيتين كده .

2 - الباور ناعم جداً

3 - الكراسي ناشفة شوية ومتعبة , مش عارف مع الوقت هاتتغير وتطرى ولأ هتحتاج سفنج للضهر , بس بصراحة مش مستريح فى القاعدة

4-أسوء حاجة فى العربية دي , دواسة البنزين , عالية بشكل غبى جداً , عالية زيادة عن اللأزم , أنا سقتها مسافة 200 كيلو ومش عارف أفرد مشط رجلى .. بجد رجلى وجعتنى جداً ومفصل رجلى كمان لأنى كنت مميلها وبدوس ببطن مشط الرجل .وعندى سؤالى للأخوة الأعضاء .. هل ينفع أوطى دواسة البنزين دى ولأ لأه ؟!! أنا مش مستريح منها خالص وتعبانى أوى !!!!

5 -السحب سيء جداً جداً جداً وبيكون ملحوظ أوى على مطالع الكبارى , وعلى فكرة صاحبى اللى أستلم معايا كنا أنا وهو ماشين مع بعض وقالى نفس الكلأم على السحب , وأنا بصراحة عاوز أعرف رأى الناس اللى جابوها واللى هما كانوا بيقولوا السحب رائع , واللى يقولك سحب الأميجراند بيفكرهم بالهوندا سيفيك وما إلى ذلك .. مش عارف على أى أساس كانوا بيقولوا كده , ما هو يا أما:
* ماركبوش عربيات قبل كده.
* يا أما هما مايعرفوش يعنى أيه سحب.
*يا أما بقى أنا اللى رجلى خفيفة شوية على الدواسة ,, بس والله السحب والتجميع وحش جداً , وأنا مش عارف بصراحة لو العربية دى فضلت على كده بعد التلين أزاى هتقدر تسد معايا فى طريق زى سانت كاترين أو طريق زى صاعدة نويبع !!!!!

6- التكيف جربته , كويس , بس قفلته لأنى لسة فى التلين.

7 - الفتيس بيبقى ناعم بعد السيارة ما بتتحرك ونقلأته حلوة ومش وحشة

8- مش هقدر أتكلم عن الأضاءة الأمامية الأن لأنى لأزم أجربها الطرق السريعة . ولكن أضواء العدادت رائعة

9-أستهلأك البنزين برضوا لسة مش عارفه هيبقى أزاى ولو انى أعتقد انه هيبقى عالى لأن السيارة سحبها بطىء وثقيلة جداً .

10 - العفشة , ناعمة وحلوة جداً , وده بيبقى ملحوظ جداً للى كان راكب فيرنا أو لأنوس , وكمان العربية تقيلة وتحس أنها ثابتة زى الأوكتافيا كده .

11- الكاسيت مش هاقدر لسة أحكم عليه ولو أن أستقبال موجات الراديو كويس جداً والصوت واضح برغم أن ما فيش أريال خارجى.

12- العربية فيها جهاز أنذار ومفتاحين ريموت , بس صاحبى اللى أستلم معايا الباب الخلفى عنده ما كنش عاوز يفتح ولأ بالريموت ولأ بالأيدى وهو متضايق جداً !!!!

13- أنا ما أستلمتش كتيب ضمان ولأ دليل مستخدم , مش عارف هى ما لهاش دليل أرشادات ولأ أيه

دى ملأحظاتى وبكل
أمانة وأن شاء الله سوف أوافيكم بالمزيد كل شوية ,, ياريت كل اللى عنده رد على ملأحظاتى وأستفساراتى دى يضيفها ويرد عليا ...

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 04-04-2013, 04:21 PM
mkaly1945 mkaly1945 غير متواجد حالياً

mkaly1945 is on a distinguished road
افتراضي رد: تقرير استخدام و صيانة ال 10,000 كلم للجميلة ( ايمي ) جيلي امجراند 7 ..

ملاحظات سيادتك كلها بسيطه وسوف تحل بعد صيانة الالف وسوف تستلم كتيب الصيانة والكتالوجايضا اما عن السحب سوف يتحسن بالظبط على جهاز الكمبيوتر والاضائه ليلا قوية جدا ومداها بعيد اما مشكلة ارتفاع دواسة البنزين فهذه مشكلتك انت وليست فى السيارة بدليل انك الوحيد الذى اشتكى من نشفان الكرسى الكاسيت ممتاز بالاوبشن المتميز به استهلاك البنزين رائع وموفر جدا ما بين 250 الى320 ك فى الصفيحة حسب الطريق هذا رأى بعد استخدام 1500ك
قديم 04-04-2013, 07:56 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkaly1945 مشاهدة المشاركة

ملاحظات سيادتك كلها بسيطه وسوف تحل بعد صيانة الالف وسوف تستلم كتيب الصيانة والكتالوجايضا اما عن السحب سوف يتحسن بالظبط على جهاز الكمبيوتر والاضائه ليلا قوية جدا ومداها بعيد اما مشكلة ارتفاع دواسة البنزين فهذه مشكلتك انت وليست فى السيارة بدليل انك الوحيد الذى اشتكى من نشفان الكرسى الكاسيت ممتاز بالاوبشن المتميز به استهلاك البنزين رائع وموفر جدا ما بين 250 الى320 ك فى الصفيحة حسب الطريق هذا رأى بعد استخدام 1500ك
ياباشا دى مش ملأحظاتى أنا بس , دى ملأحظاتى وملأحظات صديقى اللى أستلم معايا فى نفس اليوم , وعلى فكرة أنا سقت عربيات كتير وكمان صديقى عنده مكتب ليموزين ,, يا راجل دا أنا من ساعة ما جبت العربية أمبارح وأنا كل شوية أنا من وجع رجلى , والله ما خرجت النهاردة من البيت وكل شوية أصحى وأنام من التعب ,, وبعدين أنا قلت دى ملأحظاتى بعد قيادة 200 كيلو , يمكن تتعدل بعد الصيانة !!!

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 06-04-2013, 02:17 AM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold

عزيزي ابو هيما .. الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها ..
بالنسبة للملاحظات اللي انت ذكرتها عن العربية .. خصوصا الحاجات اللي مضايقاك زي دواسة البنزين و السحب و الكرسي .. هقول لحضرتك و عن تجربة 10300 كلم استخدام شاق و سفر متكرر .. بالنسبة لدواسة البنزين انها عالية فده حسيته اول كام يوم فقط ,, ولكن بعد تعديل و ضع الكرسي بقت مريحة جدا و اتعودت عليها .. و بالنسبة للسحب .. فهي معايا و مع كثير من اعضاء نادي سيارات امجراند مصر جيدة جدا .. مش هقول زي السفيك و الكلام ده لان مفيش حاجة زي التانية تماما .. بس هي قريبة جدا لسحب اللانسر 1600 .. ولكن بما ان محركها 1500 ووزنها حوالي 1270 كلم و اقصى عزم للمحرك عند 4000 لفة .. فهي بتحتاج انت تدوس على النقلات شوية عشان تحس بعزمها .. ولازم تضبط عربيتك في الصيانة .. لان فعلا سحبها اتحسن جدا معايا بعد صيانة ال 10,000 ,,, واستهلاك البنزين جيد جدا .. معايا حوالي 650 كلم للتفوية 50 لتر .. الثبات و الفرامل رائعين بكل المقاييس ... بجد زي السيارات الالماني .. الكرسي ممكن زي مانت بتقول مش طري .. بس مش متعب اطلاقا .. انا بسافر بيها 5 ساعات قيادة و مبحسش باي اجهاد من الكرسي ... و لو انت عايز تجرب عربيتي فاي وقت انا تحت امرك .. انا جنبك في شرم الشيخ ... لك تحياتي ..
قديم 07-04-2013, 09:59 AM
mkaly1945 mkaly1945 غير متواجد حالياً

mkaly1945 is on a distinguished road

الف سلامة على رجلك وانشاء الله ما تشوف شر وسف تتعود عليها وكل شىء راح يظبط ولك الحق ان تذهب الى الصيانة فى اى وقت ولاى سبب حتى ولو كان صغير

الكلمات الدليلية
الجراند, ايمجراند 7, ايمجراند‎, emgrand, geely, geely emgrand, جيلى, جيلى اميجراند, صيانة سيارات