العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-03-2015, 11:52 PM
gomgom gomgom غير متواجد حالياً

gomgom will become famous soon enough
افتراضي رد: ارجوكم ساعدوني مفيش ميكانيكي فاهم

ممكن تكون المشكلة فى وش السلندر
يعنى لو القواعد بتاعت الصبابات مش مطبعة كويس على الصباب يسرب بنزين على البوجيهات والماتور واقف و يخلى البوجيهات تعرق و ده اللى بيبوظ البوجيه بسرعة ويخلى السن يهبب اسود
افتكر ان انا بقول ممكن
قديم 09-03-2015, 03:49 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
صيانة رد: ارجوكم ساعدوني مفيش ميكانيكي فاهم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ophthalmofox مشاهدة المشاركة

الموتور بتاعها نفس العربيه و نفس السنه و نفس كل حاجه. و بقاله 6 شهور راكب بدون اي مشاكل

الوضع اتحسن طبعا عن قبل كده انما لما العربيه تكون بارده الاقيها تترج جامد و ادوسلها بنزين لمده نص دقيقه كده الاقي دخان اسود كتير يطلع و كمان صوت تقطيع في الشكمان يعني بيطلع علي دفعات و فجاه الاقي الدخان راح و الار بي ام طلع ل 900 و ظبط و كان مفيش حاجه

بتدور من تالت او رابع مره و لازم اكون دايس بنزين سنه بسيطه

استهلاك البنزين 150 كليو لكل 20 لتر !!!

طبعا زي ما ذكرت غيرت كل حاجه تقريبا البوجيهات الجديده فكيتها من يومين لقيتها نفس اللي في الصوره بالظبط كربون جامد

واحد قاللي غير منظم البنزين و واحد تاني قاللي الطرمبه كامله و دي بالف جنيه مش عاوز اصرف علي الفاضي لاني صرفت كتير اوي.

انا ملاحظ ان الموضوع ليه علاقه بالحراره لما الموتور يسخن تقل المشكله يا تري السبب ممكن يكون فين

شكرا ليكم
ركب الرشاشات بتاعت المتور القديم فى احتمال تكون الرشاشات بتسيل يعنى بتهرب بنزين داخل غرف الاحتراق اثناء اطفاء المتور فترة طويلة تبداء من ساعة فاكثر

قديم 09-03-2015, 06:54 PM
ophthalmofox ophthalmofox غير متواجد حالياً

ophthalmofox is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

صمام الايدل و الله اعلم
جرب بواحد تانى لان ممكن بيعلق ....... انت كنت نضفته بس ...... جرب واحد استعمال كدا على السريع
هو ممكن صمام الايدل يكون السبب في الدخان الاسود و الكربون علي البوجيه ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gomgom مشاهدة المشاركة

ممكن تكون المشكلة فى وش السلندر
يعنى لو القواعد بتاعت الصبابات مش مطبعة كويس على الصباب يسرب بنزين على البوجيهات والماتور واقف و يخلى البوجيهات تعرق و ده اللى بيبوظ البوجيه بسرعة ويخلى السن يهبب اسود
افتكر ان انا بقول ممكن
انا حاسس ان للموتور فيه حاجه ،، طيب دي اعرفها ازاي بتاع الصبابات دي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

ركب الرشاشات بتاعت المتور القديم فى احتمال تكون الرشاشات بتسيل يعنى بتهرب بنزين داخل غرف الاحتراق اثناء اطفاء المتور فترة طويلة تبداء من ساعة فاكثر
انا غيرت الرشاشات القديمهربس البوجيهات كلها مهببه هل الرشاشات كلها بتسيل ؟؟ انا غيرت القديمه لما المشكله ظهرت و مازالت موجوده بعد التغيير
قديم 09-03-2015, 11:07 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

صمام الايدل لو حيبقى معلق قافل و انت بتدور من غير ما تيند بنزين العربية مش حتدور و حتشرق
بس وارد ان يكون حظك ان الرشاشات الجديدة هى كمان بتسيل

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-03-2015, 11:48 PM
ophthalmofox ophthalmofox غير متواجد حالياً

ophthalmofox is on a distinguished road

مش عارف و الله اعمل ايه طيب فيه رشاشات جديده بعلبتها تبقي مضمونه شويه اصل الجديده استيراد

الكلمات الدليلية
انجيكشن