العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 15-01-2011, 02:16 AM
spiderxp spiderxp غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان زي اي انسان
التخصص العملى: شركة المرتاحة
هواياتي: الرسم وكرة القدم

spiderxp is on a distinguished road
عاجل ناوي اشتري فيرنا 2005 .. شوية استفسارات الله يكرمكم ياريت تفيدوووني

السلام عليكم

رحت النهارده السوق وعجبتني عربية فيرنا 2005 1600 سي سي خليجي وناوي بأذن الله اشتريها بس عندي شوية استفسارات

1- ازاي افحص العربية عشان اتأكد انها سليمه يعني لما ابص على العربية ابص على ايه الاول لاني خام ياجماعة ؟؟

2- العربية فيرنا موديل 2005 خليجي , انجيكشن , في اكتر من واحد صاحبي خوفني من الانجيكش وقالي هتدوخ على الصنايعية وكل شوية هتعوز تظبطه ودا لازم تروح التوكيل ويعمله لك وهتتبهدل ,, المهم خوفوني فعلا من الاجيكشن .... انتوا ايه رأأأيكم ابعد عن اي عربية انجيكشن ولا ايه؟؟؟؟ هل فعلا الكربرااتير افضل من الانجيكشن ..؟؟ وممكن اعرف عيوب ومشاكل الانجيكشن ؟؟

3- هوا كل العربيات الجديدة نازلة بالانجيكشن ولا عادي فيه جديد وبرضه كربراتير؟؟؟ يعني فيرنا 2005 وانت طالع كله انجيكشن ولا ايه ؟؟؟

4- بالنسبة لو العربية رشه خارجي كله يبقى عامله حادثة ولا ايه ؟؟ ولو راشه فعلا خارجي بينزل من تمن العربية ؟؟؟

اة نسيت صاحب العربية عاوز فيها 41 الف ايه رأيكم السعر مناسب ولا رخيص وبالتالي العربية هتكون فيها عيب ولا ايه .؟؟؟؟ العربية عامله 106 الف كيلو . وفابريكة دواخل ورشه خارجي كله

والف شكرر واعذروني على التطويل
قديم 15-01-2011, 06:38 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي رد: ناوي اشتري فيرنا 2005 .. شوية استفسارات الله يكرمكم ياريت تفيدوووني

اولا لازم تاخد معاك حد يكون علي درايه تامه بالشراء يعني ميكانيكي او سمكري وتكون واثق منهم
ثانيا الانجكشن موجود في الاكسنت الي هيا الفيرنا من 99
ثالثا الانجكشن ملهوش اي عيوب بالعكس ده مريح من حيث توفير البنزين قله الاعطال عدم وجود ابلاتين وكندنسر وهما سبب المشاكل وعدم ظبط الموتور
رابعا يفضل انك لما تجيب سياره حديثه متكنش رشه بالكامل لان موديل العربيه مش قديم
ده في عربيات موديلات 99 مش رشه بره ولا جوه
علي الاقل متبقاش رشه الكبوت والسقف والشنطه علشان تضمن الن العربيه مش مخبوطه من الامام او الخلف او تكون قالبه
وان العربيه رشه بره بالكامل ده حياثر علي سعرها لما تيجي تبيع
وربنا يوفقك
واهم نصيحه متستعجلش
قديم 15-01-2011, 06:47 PM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all

اولا لازم تاخد معاك حد يكون علي درايه تامه بالشراء يعني ميكانيكي او سمكري وتكون واثق منهم
قديم 15-01-2011, 08:25 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

بص انا مقدرش افتي بس انا اللي شد انتباهي كلمة مواصفات خليجي انا اللي متأكد منة ان الفيرنا في الخليج مكتوب عليها اكسنت يعني لو مواصفات خليجي تبقي اكسنت موش فيرنا
قديم 15-01-2011, 09:26 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انتا متأكد انها خليجى الاول ؟؟

خلى بالك لأن الفيرنا لو خليجى هيكون اسمها اكسنت مش فيرنا ...

التقفيل المصرى بس هيا اللى اسمها فيرنا ...

بالنسبة للكشف على العربية هتروح ترفعها وتطمن على الشاسية والعفشة وبعدين توديها لسمكرى يكشف على الصاج وان كان فيه بارومة وبعدين توديها لميكانيكى كويس يكشف على الموتور والفتيس ...

طبعا قبل كل ده لازم تسوقها مده كافيه ولو عندك اى ملاحظات او حسيت بشئ غريب قول للصنايعية عليه سواء فى الميكلنيكا او العفشة .......

بالنسبة للى قالك ان الانجيكشن وحش يبقى - مع احترامى الشديد ليه ولوجهة نظرة - مش بيفهم فى العربيات خالص ...

معظم العربيات الحديثة و الزيرو كلها انجيكشن .. والكربيراتير ده خلاص اختراع قديم ولم يعد يستخدم خالص فى الموديلات الجديدة .....

واصلا الانجيكشن مشاكلة قليلة جدا عن الكربيراتير ويوم ما بيبوظ بيبقى شيل وحط ومش بيحتاج ظبط زى الكربيراتير لان كله الكترونى (الانجيكشن اسمه بالعربى حقن الكترونى للوقود)

ده غير التوفير فى البنزين واداء الموتور الممتاز ....

عاوز كمان اقولك ان الكربيراتير رخم جدا فى صيانتة وغير دقيق .. ناهيكم عن مشاكله الكتير زى خنقة العربية والدخنة السودا ...

كل العربيات الجديدة انجيكشن طبعا باستثناء مثلا الادا الجديدة (المصرى بس) والشاهين (بردو مش كلها) و (الماروتى) .. يعنى العربيات اللى تصميمها قديم ولسه بتنزل زيرو .....

وبما انك لسه "خام" يبقى يشرفنى انا وجميع اعضاء مصر موتورز ان نجحيب على اى استفسار يخطر على بالك فى مجال العربيات ...

ما عليك بس سوى عمل موضوع جديد وقراءة الردود ....

ونورت بيتك التانى "مصر موتورز ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ