العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 11-08-2012, 03:15 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي أرجو الرد لمن لدية الخبرة بخصوص تيل الفرامل والطنبورة

السلام عليكم ورحمة الله
انا معايا فيرنا كل حوالى 20 الف كيلو الفرامل تبدا ترعش مع الدوسة الخفيفة والقوية وطبعا لحد 100 كيلو تمام لكن بعد كدة لحد 120 الى 130 مثلا بترعش معايا بس مش بصورة خطيرة انما بتوصل لدرجة رعشة محسوسة جدا فى الدواسة وطبعا هتاثر على الدريكسيون المهم انا عارف المشكلة والحل بتاعها لانى عملتها قبل كدة مرة ودى التانية اهه
الحل خرط الطنابير وعارف انها لازم تتخرط عند حد محترم وببطا بس السؤال هنا بقى
انا لما خرطها الراجل قالى لازم تجيب تيل جديد جبت جديد من التوكيل لانى انا التيل بالذات بجيبة من التوكيل حوالى 380
والخرط حوالى 30 الى 40
سؤالى :انا معيش الوقتى مبلغ التيل والتيل الجديد بقالة حوالى 6000 كيلو يعنى لسة حلو وللعلم من التوكيل برضة فهل لو خرط وركبت القديم عادى ولا كدة هترجع الطنابير تتعوج وترعش تانى ولا اية ممكن حد ينصحنى
ملحوظة:انا مبغسلش بمية باردة الطنابير وهى سخنة وبتفادى المية بتاعت المجارى خالص بس هى بتعمل كدة وانا متعايش معاها مش خنقانى من العربية انما اللى واجعنى انها كل ما تتخرط اغير تيل جديد وغالى .......
شكرا لكل من سيجاوب على سؤالى ..!
قديم 11-08-2012, 04:03 AM
الصورة الرمزية dr.death
dr.death dr.death غير متواجد حالياً

dr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the rough
افتراضي رد: أرجو الرد لمن لدية الخبرة بخصوص تيل الفرامل والطنبورة

وليه تخرط طنابير كل شوية وتشتري تيل جديد متهيألي احسنلك و أمنلك علي حياتك وعلي بالك انك تشتري جوز طنابير جديدة من التوكيل مع جوز تيل أصلي و اطمن علي العربية وعلي نفسك عموما برضو علشان ابقي رديت عليك اه هتلاقي في مشاكل الرعشة لو ركبت التيل القديم علي الطنبورة بعد الخرط عشان التيل القديم مشيت بيه فترة 6000 كيلو يعني اطبع علي الطنبورة لما كانت بايظة فلما تخرطها هتلاقي التيل مش بيقفش كويس والدواسة بترعش زي الاول

خلوها تصدي وموديلها يعدي
قديم 11-08-2012, 02:42 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

طيب ما انا ناوى اعمل كدة لانى الطنبورة الى فى الفيرنا مصرى الصنع بس ناوى مثلا على شهر 12 كدة اغير التيل بالطنبورة طيب هل غلط على العربية الرعشة دى استمر مثلا شهرين تلاتة كدة وعلى العلم انا مسيطر على العربية بنسبة 80 % والباقى بسايسها عشان الرعشة
قديم 12-08-2012, 02:26 AM
الصورة الرمزية dr.death
dr.death dr.death غير متواجد حالياً

dr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the rough

انت اللي سايق وتقدر تحكم بس ياريت تخلي مشاويرك جو البلد وسرعتك ماتعديش 100 علشان انت مش ضامن ايه اللي ممكن يحصل.... ربنا يسترها عليك

خلوها تصدي وموديلها يعدي
قديم 12-08-2012, 02:54 AM
SAMER_ENGINES SAMER_ENGINES غير متواجد حالياً

SAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura about

عادى مش غلط بس الطنابير و التيل هترميهم فى اقرب صفيحة مهملات لما يخرجوا من العربية و بلاش تجرى لحد ما تغير و ربنا معاك.