العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-12-2013, 12:58 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعده بعد نص عمره ل مكنه اكسنت 1500 في التليين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savant مشاهدة المشاركة

بالنسبه لموضوع الخراطيم ... كلها قديمه ... انا شاري العربيه من 3 سنين .... و بدات اغير ف الخراطيم من بدايه الصيف الي فات بس .... و الي بيتقطع و بيتغير مش بيتغير تاني ....
عندي RPM ... و فعلا ببدل النقله قبل مايجي ع 3 ... بس بقي هل عادي اني اجيب ال 5 نقلات و معديش ال 3 ف ال RPM ؟؟؟؟ ولا ليا ليميت محدد ف السرعه ؟؟؟

لا... ما عندكش أي تحديد لسرعة العربية... التحديد لسرعة دوران الموتور بس لإنه هو اللي معموله العمرة وعايز يتلين مش حاجة تانية

تحديد سرعة العربية ده كانوا بيستخدموه أيام ما العربيات ما كانش فيها RPM ، لإن سرعة العربية هي محصلة عمل الموتور والجيربوكس

لو عايز تعرف أكتر عن علاقة عداد الـRPM بـسرعة العربية ... ادخل على الموضوع ده:
علاقة عداد RPM بعداد السرعة وكيف يمكن الربط بينهم

...
قديم 05-12-2013, 05:35 AM
savant savant غير متواجد حالياً

savant will become famous soon enough

يعني قصدك امشي بيها عادي خلاص .... ؟؟؟ بس ع الهادي و كل نقله بسرعتها و مضغطش ع المكنه .... انا حاليا سافرت بيها مسافه 70 كيلو ..... بس كنت ماشي ع مهلي كل نقله بسرعتها ..... الاول و التاني اخرو 40 و التالت اخرو 60 و الرابع اخرو 80 ... و الخامس مش بعدي فيه ال 90 ..... عشان ال rpm يفضل اقل من 3 .... كويس كده ؟؟؟؟؟ امشي بقي مسافه قد ايه قبل مغير زيت و احرق ع المكنه و امشي براحتي ؟؟؟؟
قديم 05-12-2013, 05:39 AM

اه معلش كمان حاجه .... طبعا سحب العربيه النهارده وانا ماشي حاسو ضعيف طبعا .... كاني حاسس انها ممكن تبطل ... او هاتنتش .... مش عارف ... ده طبيعي ف الفتره دي ؟؟؟؟ يا تري ده هيروح مع تغير الزيت و الفلتر و البوجيهات و الربط ع المكنه كويس بعد مرجع من السفر .... حوالي 70 كيلو كمان .... كده هتكون مشيت تقريبا 200 كيلو ...
قديم 06-12-2013, 02:55 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

يعني قصدك امشي بيها عادي خلاص .... ؟؟؟ بس ع الهادي و كل نقله بسرعتها و مضغطش ع المكنه .... انا حاليا سافرت بيها مسافه 70 كيلو ..... بس كنت ماشي ع مهلي كل نقله بسرعتها ..... الاول و التاني اخرو 40 و التالت اخرو 60 و الرابع اخرو 80 ... و الخامس مش بعدي فيه ال 90 ..... عشان ال rpm يفضل اقل من 3 .... كويس كده ؟؟؟؟؟ امشي بقي مسافه قد ايه قبل مغير زيت و احرق ع المكنه و امشي براحتي ؟؟؟؟

اه معلش كمان حاجه .... طبعا سحب العربيه النهارده وانا ماشي حاسو ضعيف طبعا .... كاني حاسس انها ممكن تبطل ... او هاتنتش .... مش عارف ... ده طبيعي ف الفتره دي ؟؟؟؟ يا تري ده هيروح مع تغير الزيت و الفلتر و البوجيهات و الربط ع المكنه كويس بعد مرجع من السفر .... حوالي 70 كيلو كمان .... كده هتكون مشيت تقريبا 200 كيلو ...

عينك على عداد الRPM والحرارة ولمبة الزيت زي ما قالك المهندس ولاء الدين في المشاركة بتاعته... وسيبك من السرعة لإنها زي ما قلتلك مش هي المقصودة

يفضل تخلي الموتور معظم الوقت في حدود ال2000 -2500 RPM.. ده اريح للموتور عشان يبقى فيه عزم كفاية

بالنسبة لموضوع ضعف العزم دلوقتي... فده طبيعي.. وخلي بالك انت لسه في أول التليين.. عشان تقدر تقول إنك لينت الموتور لازم تمشي 1000 كيلو على الأقل بالطريقة اللي انت فيها دي... يعني عالهادي تحت ال3000 RPM

وما تنساش في آخر المدة تغير الزيت والفلتر عشان تنضف الموتور من أي رايش ورواسب ظهرت مع التليين.

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 06-12-2013 الساعة 03:01 AM
قديم 06-12-2013, 03:22 AM

متااااااااااااااااااااااا ااااابع