العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-12-2013, 10:49 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعده بعد نص عمره ل مكنه اكسنت 1500 في التليين

و انا في الطريق ليه .... مشيت ع الاول بس .... لمده 2 كيلووو
كدة غلط على فكرة سواء بتلين او بتمشى عادى

يبقي سليم ...... ايه رايك ؟؟؟؟ حمار؟؟؟ ولا بيفهم ؟؟؟؟
لا بيفهم جدا كمان واحسن مننا ...وانا بعترض على اللفظ لان حرام عليك الراجل مش معانا انت كدة اغتبتة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 04-12-2013, 01:56 AM
savant savant غير متواجد حالياً

savant will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

كدة غلط على فكرة سواء بتلين او بتمشى عادى

لا بيفهم جدا كمان واحسن مننا ...وانا بعترض على اللفظ لان حرام عليك الراجل مش معانا انت كدة اغتبتة
انا مش قصدي ... انا قصدي بيفهم ولا لا ؟؟؟
يعني كويس كده ؟؟؟ ماهو قالي غلط فعلا ... قالي امشي براحتك بس متعديش ال 60 و ادي كل نقله حقها و اروحلو كمان كام يوم نغير زيت و يحرق ع المكنه
قديم 04-12-2013, 02:56 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
للاهمية رد: مساعده بعد نص عمره ل مكنه اكسنت 1500 في التليين

أول حاجة... أوعى تشيل ثرموستات الكوعة.... لو شلته يبقى بتدق أول مسمار في نعش الموتور

لو الثرموستات فيه مشكلة يتغير... إنما يتلغي من الدايرة ده أكبر غلط

لو عايز معلومات أكتر عن ثرموستات الكوعة ادخل على الموضوع ده:
ثرموستات الكوعة.... المفترى عليه

بالنسبة للتليين... فأفضل حاجة إنك ما تعديش عدد لفات RPM معينة (غالبا 3000 RPM)... ده لو عندك عداد RPM... لو ما عندكش عداد... لو سقت العربية بالطريقة المعتادة الهادية ده كفاية جدا.

بس في حاجة لفتت نظري في موضوع الخراطيم اللي بتتقطع دي

أولا.. الخراطيم اللي بتتقطع دي قديمة ولا لسه مغيرها؟؟؟
لو قديمة يبقى تغيرها أحسن

إنما لو جديدة يبقى عندك مشكلة لازم تحلها الأول علشان ما يحصلش معاك موضوع وش السلندر ده تاني... وأنا شاكك بصراحة في قواعد الموتور

غالبا القواعد عايزة تتغير لإن الموتور بالجيربوكس كده بيتحرك جوه العربية الأول وبعدين يجر العربية كلها... والحركة دي أكيد حتقطع أي خرطوم.

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 04-12-2013 الساعة 03:09 AM
قديم 04-12-2013, 03:07 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adham.com مشاهدة المشاركة

مشكلتك أكيد في مسار دورة التبريد بصفة عامة
علي سبيل المثال

1- طلمبة المياة هل جديدة و لا مستعملة و لا في الضياع
يعني لو قافشة و مش بتتحرك بسلاسة يبقي أكيد مش هتقلب المياة كويس و بالتالي المياة تفضل في نفس مكانها و مش هتتقلب و هتحس بفوران و غليان و بالتالي نقص منسوب المياة بسبب الغليان

2- في حاجة إسمها ثرموستات الكوعة و دي وظيفتها إنها بتقفل تقليب المياة لو المياة بادرة لحد ما المياة تسخن و بعد كدة تفتح و تعدي المياة طول ما هي سوخنة

ثرموستات الكوعة هو عبارة عن "محبس"، موجود ما بين الموتور والرادياتير، مهمته إنه يتحكم في وصول المياه للرادياتير

المحبس ده بيفتح ويقفل بطريقة أوتوماتيكية ومن غير أي تدخل خارجي، يعني ولا حساس ولا كمبيوتر

أول ما بتشغل العربية مية التبريد بتبقى باردة، ولو المية دي راحت على الرادياتير هيبردها أكتر... في الحالة دي الثرموستات بيبقى قافل ويمنع المية تروح الرادياتير عشان الموتور يسخن بسرعة وياخد وضع التشغيل بأسرع وقت،

ولما المياه تسخن يبدأ يفتح السكة للرادياتير عشان يبردها...

ولو الرادياتير قدر إنه يبرد المية أكتر من اللازم.. الثرموستات هيقفل تاني لحد ما المية توصل للحرارة المطلوبة وبعدين يفتح ... وهكذا

وبكده يحافظ على درجة حرارة ثابتة للتشغيل

لو الثرموستات دي بايظة يبقي عندك حل من إتنين
إما تشتري ثرموستات جديدة أو تشيل القديمة و تلغيها خالص من العربية

و لكن يفضل تغييرها أحسن للأمان

يا أخي موضوع ثرموستات الكوعة ده كنت كاتبه هنا من زماااااان.. وما حدش إداله تقدير مناسب.. في المنتدى التاني حطيته هو هو.. واتثبت وكمان أخدت عضوية مميزة أعرف أعدل بيها على مشاركاتي زي ما أنا عايز.

نفسي أعرف أعدل على مواضيعي هنا علشان نص الصور اللي فيها راحت

...
قديم 04-12-2013, 03:15 AM
savant savant غير متواجد حالياً

savant will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

أول حاجة... أوعى تشيل ثرموستات الكوعة.... لو شلته يبقى بتدق أول مسمار في نعش الموتور

لو الثرموستات فيه مشكلة يتغير... إنما يتلغي من الدايرة ده أكبر غلط

لو عايز معلومات أكتر عن ثرموستات الكوعة ادخل على الموضوع ده:
ثرموستات الكوعة.... المفترى عليه

بالنسبة للتليين... فأفضل حاجة إنك ما تعديش عدد لفات RPM معينة (غالبا 3000 RPM)... ده لو عندك عداد RPM... لو ما عندكش عداد... لو سقت العربية بالطريقة المعتادة الهادية ده كفاية جدا.

بس في حاجة لفتت نظري في موضوع الخراطيم اللي بتتقطع دي

أولا.. الخراطيم اللي بتتقطع دي قديمة ولا لسه مغيرها؟؟؟
لو قديمة يبقى تغيرها أحسن

إنما لو جديدة يبقى عندك مشكلة لازم تحلها الأول علشان ما يحصلش معاك موضوع وش السلندر ده تاني... وأنا شاكك بصراحة في قواعد الموتور

غالبا القواعد عايزة تتغير لإن الموتور بالجيربوكس كده بيتحرك جوه العربية الأول وبعدين يجر العربية كلها... والحركة دي أكيد حتقطع أي خرطوم.

...

بالنسبه لموضوع الخراطيم ... كلها قديمه ... انا شاري العربيه من 3 سنين .... و بدات اغير ف الخراطيم من بدايه الصيف الي فات بس .... و الي بيتقطع و بيتغير مش بيتغير تاني ....
عندي RPM ... و فعلا ببدل النقله قبل مايجي ع 3 ... بس بقي هل عادي اني اجيب ال 5 نقلات و معديش ال 3 ف ال RPM ؟؟؟؟ ولا ليا ليميت محدد ف السرعه ؟؟؟