العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-08-2012, 06:18 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيت اكحلها عميتها

الفاكيوم تجيبه إستيراد مع إسبراتير وتخلي التانى احتياطى يا أستاز محمد
قديم 29-08-2012, 06:21 PM

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

وبالنسبة لموضوع الشكوش اللى مش مظبوط معاك يا أستاز مصطفى فينديتا .....
هتجيب البستم نمرة واحد لأعلى نقطة فى غرفة الحريق فى شوط الكبس ، عن طريق تعشيق العربية ع الرابع وتجرب بنفسك
وبعدين تظبط الشكوش على اتجاه سلك البوجيه نمرة واحد
ويعدين نمرة 3 وبعدين 2 أو على حسب تقسيمة المكنة عندك

وتجرب تدور وتقدم من الإسبراتير او تأخر على حسب حاجة العربية

تحياتى وإحترامى
قديم 29-08-2012, 09:34 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الـعيوب في الأجزاء دي غالبا بتخلي العربية تقطع أو ممكن ما تشتغلش.... على حسب حجم العيب.

وده بيحصل ليه؟؟

باختصار.. الشرارة بتتنقل من الأبلاتين للموبينة اللي بتوصل الشرارة للشاكوش في اللحظة اللي بيلمس فيها سلك البوجيه اللي بيحصل فيه الإشعال.

فكده عندنا شرارة في الأبلاتين... وشرارة في الشاكوش... وشرارة في البوجيه، وأي تسريب للشرارة خلال المسار ده بيضعف من قوة الاشتعال

بالنسبة لموضوع الكربنة... ده بيبقى نتيجة الشرارة اللي بتطلع من الموبينة، والكربون يعتبر موصل ضعيف نسبيا، وهو ده اللي بيتقال عليه (الأبلاتين لدع).

على فكرة الشاكوش مش هو العمود المربع... أنا كان قصدي على الكامة المربعة اللي بيركب عليها الشاكوش.

بالنسبة للوش والشاكوش ممكن تشتريهم لوحدهم... أنا اشتريت وش اسبيراتير أصلي لوحده قبل كده.

جزاك الله خيرا استاذ borio1704 على المعلومات دى

بس هى الصورة دى لاسبراتير عادى ولا الكترونى !!
اصلى ملاحظ فيها وجود ابلاتين وكوندينسر واللى اسمعة عن الاسبراتيرالالكترونى انة مافيهوش او مابيتغيرلوش ابلاتين وكوندنسر !!
اصل انا اللى عندى الكترونى
قديم 29-08-2012, 09:54 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

وبالنسبة لموضوع الشكوش اللى مش مظبوط معاك يا أستاز مصطفى فينديتا .....
هتجيب البستم نمرة واحد لأعلى نقطة فى غرفة الحريق فى شوط الكبس ، عن طريق تعشيق العربية ع الرابع وتجرب بنفسك
وبعدين تظبط الشكوش على اتجاه سلك البوجيه نمرة واحد
ويعدين نمرة 3 وبعدين 2 أو على حسب تقسيمة المكنة عندك

وتجرب تدور وتقدم من الإسبراتير او تأخر على حسب حاجة العربية

تحياتى وإحترامى
استاذ هشام اخبار حضرتك اية كل سنة وحضرتك طيب

بالنسبة للموضوع انا هنزل الاول ادور على timing light فى التوفيقية لو مالقتش هابعت اجيبة من برة عشان اما اظبط كهرباء اظبط صح وعلى نضيف حسب الكتالوج

وبالنسبة للشاكوش بتاع الاسبراتير انا مش عارف لسة العيب منة ولا من اية
لسة اما افضى يوم كدة هبقى انزل اشترى خراطيم فاكيوم جديدة وابدل القديم اللى عندى كلة احسن يكون فى تسريب فى الفاكيوم وهو اللى ملخبط الدنيا كدة و هافتح غطا الاسبراتير ان شاء الله واشوف الدنيا عاملة ازاى جوة

مشكور جدا استاذ هشام على الاهتمام والرد
قديم 29-08-2012, 10:11 PM

يا أستاز مصطفى انا قلتلك من زمان اوى اوى الجهاز معايا فى شنطة العربية
هتعدى عليا نظبط العربية سوا
وعندى كل قطع الغيار اللى انت عاوزها والحمدلله وبفضل الله أمتلك عدد تعمر مواتير
وكفاية زيارتك الكريمة مش هتكلفك غير شوية بنزين 80
وساعة ولا ساعتين من وقتك ، اه المشكلة فى كده