العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 23-11-2012, 09:39 AM
جهاد تيم جهاد تيم غير متواجد حالياً

جهاد تيم is on a distinguished road
للاهمية أستفسار كامل عن اللادا نيفا

السلام عليكم .. أنا حابة اسأل عن عربية لادا نيفا عيوب ومميزات حقيقية مش الشائع وانها تقيلة ومتنفعش لبنات او ستات والكلام اللى مش عملى دا عايزة اسأل عن العربيات اللى موجودة منها فى السوق المصرى طبعا مستعمل من التمنينات والتسعينات ومدى كفائته وياترى يتركبلها طارة باور ولا مينفعش طبعا دا عشان تنعم شوية ومتبقاش محتاجة مجهود وعزم شديد فى سواقتها انا عرفت ان الناس بتعمل كدة فى معظم العربيات اللادا عشان الطارة تخف شوية فى ايديهم وانا اخترت انه اعرف عنها اكتر عشان حابة اجيبها دون غيرها لأن دى اول مرة هتكون ليا فى امتلاك عربية انا متعلمة السواقة بس الأمر ميسلمش ولما كنت بسوق عالطريق بعربيات مختلفة كنت بلاقى الناس بتعمل حساب اكتر للعربية الكبيرة عن الصغيرة محدش بيزنئ عليك محدش بيستعبط ويعمل مش شايفك وهيعدى الاول يعنى هيعدى الاول خصوصا الميكروباصات والعربيات النص نقل والاتوبوبيسات فحبيت بما انو ميزانيتى مش هتكتر عن 17 انو تكون العربية قوية فانا استخدامى مش استخدام عائلى ومحتاجة 4 أبواب ومش عايزة اجيب جديد عضم خفيف ولما تتخبط اقعد اعيط جنبها على تمنها وعلى اللى لسى هيدفع تصليح.. فأولوياتى فى اختيارها هى او غيرها فى حدود الميزانية الموضوعة عربية قوية متحتجش تصليح كتير ولو احتاجت تبقى قطع غيارها سعرها خفيف وفى متناول الأيد والميكانيكية ميأفروش عليا فى تمن التصليح لإنى ببساطة مش راكبة عربية احدث موديل ولا احدث نوع وانا مشاويرى محدودة ومش هسافر بيها فميهمنيش سرعات عالية وتغريز على الطريق وما شابه متفرقش معايا اد ما تفرق ان العربية تعيش ومتفتحش بوقها كتير ومتفرقش معايا الرفهيات والتكييف .. اهم شيئ الاستحمال والقوة والسعر المناسب لأنه الواحد لسى فى البداية
قديم 23-11-2012, 02:17 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أستفسار كامل عن اللادا نيفا

السلام عليكم
كان معايا زمان نيفا مركب فيها موتور تويوتا 1800 سي سي بصراحه كانت عربيه ملهاش حل اي حد يفكر يزنق عليا كنت برخم عليه
بس بعتها علشان الدركسيون ثقيل جدا وقعدتها مش مريحه
ممكن الجديد الي هو 1700 سي سي افضل الله اعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 23-11-2012, 02:34 PM
ali elbasha ali elbasha غير متواجد حالياً

ali elbasha will become famous soon enough

النيفا من بداية 2009 فيها بور وتكييف بس السع هيعدي 17 اللف كما ذكرتي .... وبالتوفيق
قديم 23-11-2012, 06:28 PM
جهاد تيم جهاد تيم غير متواجد حالياً

جهاد تيم is on a distinguished road

لا انا ميهمنيش التكييف خاااالص فانا عايزة اجيب قديم اصلا هى متغيرتش من زمان لدلوقتى هى زى ما هى مفرقتش غير فى الكماليات البسيطة ودى تتعمل عمولة مش هتفرق المهم انى بس حابة اعرف إذا يركبلها دركسيون باور وايه نظام الفتيس فيها تقيل برضو ولا عادى بما انو كل حاجة فيها تقيلة ولو حد قدامه حاجة قديم تمنينات ياريت يعرضها عليا واللى يعرف ميكانيكية متخصصين فيها واسعارهم حنينة كمان ياريت يقولى وكتر خيركم جميعا وشكر عالاجابات
قديم 23-11-2012, 07:31 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of
افتراضي Re: أستفسار كامل عن اللادا نيفا

بصى بالنسبه للدريكسيون ممكن تركبى بور و ده حيتكلف حوالى 2000 جنيه بس مش محبب فى النيفا عشان مش بيفصل على السرعات العاليه و ده خطر
و ممكن تركبى علبه دريكسون 5 بليه و دى اخف من العاديه بكتير
عموما نصيحه اخ
النيفا عايز واحد مقاول صنايعى"مع كامل احترامى لملاكها" عشان دى عربيه بهدله مش ركوب يعنى شغل فى موقع بناء فى مزرعه كده يعنى
عموما 17 ميجبوش ليك عربيه محترمه انصحك شوف حاجه تانيه اخف و اسهل فى الاستخدام