العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 15-12-2012, 10:13 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأيكم فى سكودا فابيـــا

كثير من اجزاء الميكانيكا الخاصة بالموتور والكارتالاليكترونى غير متوفر
1200 كثيرة الاعطال

قديم 15-12-2012, 10:50 PM
الصورة الرمزية Modysadek
Modysadek Modysadek غير متواجد حالياً
هواياتي: Football \ Internet\Cars

Modysadek is on a distinguished road

هو موديل 2006عامل 45000 ؟؟؟ّ!!!
دا فى واحد عارض 2003 بنفس المبلغ

قديم 16-12-2012, 02:22 AM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

انا معايا العربية وهي ممتازة بس مش واخدة حقها زي عربيات كتير تلاقيها منتشرة برة ومش منتشرة عندنا او العكس
واحيانا تلاقي عربية فاشلة ومع ذلك منتشرة وتلاقي كل اللى راكبها قرفان ومع ذلك لما حد يسالة يقوله جيبها عشان منتشرة
المهم العربية في المجمل افخم من الفلوس اللى هتدفعها ثبات وسحب واتزان ممتاز
صاج محمل وتكييف متقدرش تشغلة على الثالث لمدة ساعة في عز الحر
الموتور 1200 ناس كتير بتنصح بعدم شراؤة لكن بشوف ناس كتير راكبها 1000 و 1200 وعلى فكرة ال1200 فية منة 3سلندر وفية 4سلندر
قطع الغيار موجودة لكن مش 128 ومشتركة في حاجات كتير مع الفليشيا واللى مش موجود انا ماقبلتوش لكن فية حاجات الجديد منها بمبلغ فبالتالى هتسال على الاستيراد وسواء شلبي او الحرفيين موجودة
الاسعار زي مانت رديت على م.محمد فيصل السعر في الاربيعينات لكن من 2006 تبدا من الخمسينات وممكن يكون في اقل لان كل حاجة وحالتها
ارجو انى اكون افدتك

قديم 16-12-2012, 07:27 PM
الصورة الرمزية Modysadek
Modysadek Modysadek غير متواجد حالياً
هواياتي: Football \ Internet\Cars

Modysadek is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msr1192 مشاهدة المشاركة

انا معايا العربية وهي ممتازة بس مش واخدة حقها زي عربيات كتير تلاقيها منتشرة برة ومش منتشرة عندنا او العكس
واحيانا تلاقي عربية فاشلة ومع ذلك منتشرة وتلاقي كل اللى راكبها قرفان ومع ذلك لما حد يسالة يقوله جيبها عشان منتشرة
المهم العربية في المجمل افخم من الفلوس اللى هتدفعها ثبات وسحب واتزان ممتاز
صاج محمل وتكييف متقدرش تشغلة على الثالث لمدة ساعة في عز الحر
الموتور 1200 ناس كتير بتنصح بعدم شراؤة لكن بشوف ناس كتير راكبها 1000 و 1200 وعلى فكرة ال1200 فية منة 3سلندر وفية 4سلندر
قطع الغيار موجودة لكن مش 128 ومشتركة في حاجات كتير مع الفليشيا واللى مش موجود انا ماقبلتوش لكن فية حاجات الجديد منها بمبلغ فبالتالى هتسال على الاستيراد وسواء شلبي او الحرفيين موجودة
الاسعار زي مانت رديت على م.محمد فيصل السعر في الاربيعينات لكن من 2006 تبدا من الخمسينات وممكن يكون في اقل لان كل حاجة وحالتها
ارجو انى اكون افدتك

شكرا على المعلومات القيمة
كنت عايز اعرف هى العربية اللى فيها كماليات بتاعتها وتكييف موديل 2003 او 2005 بتعمل كام وياريت تقولى كمالياتها ايه بالظبط ؟

وهل ال 2003 فى منها 1200 و 1400
وهل 2005 فى منها 1200 و 1400
وشكرا

قديم 20-12-2012, 06:08 PM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modysadek مشاهدة المشاركة

شكرا على المعلومات القيمة
كنت عايز اعرف هى العربية اللى فيها كماليات بتاعتها وتكييف موديل 2003 او 2005 بتعمل كام وياريت تقولى كمالياتها ايه بالظبط ؟

وهل ال 2003 فى منها 1200 و 1400
وهل 2005 فى منها 1200 و 1400
وشكرا
العربية لغاية 2005 شكل وبعد كدة شكل تاني
بالنسبة للي قبل 2005 من اوائل الاربيعنات الى اواخرها لما بتبقى فاضية بتقل حوالى 2000 وغالبا الفاضية 1000 سي سي من كل اللى شفتوا مشفتش 1400 فاضية حتى ال1200 فيها كاملة وفاضية
مثلا لو فابيا 2003 كاملة مش راشة دواخل من 43 وانت طالع
2003 في منها
2005 مفيش 1200 او انا لاشفتها ولا حد قالي انها موجودة
الكماليات
باور كهرباء-سنتر-زجاج كهرباء-تكييف ثلاجة ما بيشتغلش على 3-تسخين الزجاج الخلفي-ضبط ارتفاع المصابيح الامامية من الداخل-ضبط اضاءة التابلوه-فتح الشنطة من الداخل-كمبيوتر رحلات -(ترمومتر قياس حرارة الجو-ساعة-وقت تشغيل السيارة من ادارتها-متوسط استهلاك الوقود-متوسط السرعة منذ الانطلاق-متوسط المسافة المقترح قطعها بالبنزين الموجود)-فوانيس شبورة-فانوس ستوب بالسبويلر - درج التابلوة مبرد-وبه درج سري-حامل اكواب--شنطة كبيرة بالنسبة لعربية هاتش باك- قفل امان للاطفال بالابواب الخلفية-تصفيح اسفل المحرك-قطع البنزين من التانك عند فصل الكهرباء-تانك احتياطي-الكنبة تطوى 2/3
واسف على التاخير