العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A620

قديم 10-12-2010, 04:05 AM
aboelesaad
Guest

للاهمية رد: صداع فى رأسى اسمه, اسبرنزاA620 ,ارجوا الأفاده يا اصحاب الخبره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

شكرا يا اخى ابو الإسعاد--- وانا ايضا عندى سياره صينى وأفتخر وهى جاك بى كلاس والحمدلله ركبت الفارميو ثلاثة فئات بدأ من الفا 164 الى الفا75 الى الفا 33 وشفرليه كامارو الى نهاية المطاف وكانت نوبيرا (1) وجميعهم سيارات محترمه وبلذات الكامارو,وكانت موديل 1986 اوتوماتيك بس لو جدع الحقنى بيها (انا اسف على التعبير---طبعا حضرتك اجدع الجدعان) يعنى كانت طلقه الحقيقه ولكن كان عيبها انها كانت 6 سلندر يعنى عايزه طرمبة بنزين تجرها وراك ولكن ايامها البنزين مش معدى 35 قرش للتر --وكان ازبلهم الفاروميو 33 كانت فاشله على الرغم انها كانت غاليه طبعا انا كنت جبتها سنة 1993 كنت جبتها معايا من ايطاليا وكان سعرها من هناك بحوالى بلمصرى 40 الف جنيه ودخلتها منطقه حره بورسعيد بحكم اننى بورسعيدى المهم هذه السياره ورتنى الأمرين ولو قارنتها بلعربيه الجاك وده على اساس تجربتى مع الجاك الصينى فلا وجه للمقارنه واتحدى اى انسان --وبلذات من حيث التقفيل الداخلى ,يعنى مثلا التابلو والأجزاء البلاستيك للأسف كانت رديئه جدا --ولما ركبت بعدها النوبيرا شعرت انى اتنقلت من جرار سكه حديد الى لنكولن مثلا من حيث الهدوء والسلاسه فى القياده , وتأتى الجاك ولاتختلف شىء عن النوبيرا سوى فى قوة الموتور والفيتس السلس الناعم فى غياراته وناهيك عن تصميم المقصوره الداخليه والرحابه والوسع فى السياره يعنى ,كل ماأقصده ان الصينيين بداو من حيث مانتهى الأخرين وبأقتدار --وانا عارف ان عربيتك ام 11 وهى سياره ذات شخصيه منفرده وهذا أجمل مافيها باالأضافه الى موتورها القوى على مااسمع ممن جربوها والله يبارك لك فيها ويعطيك خيرها ويكفيك شرها ---وشكرا جزيلا على ردك الراقى ورأيك المحترم --كل سنه وحضرتك طيب

اولا تقبل خالص احترامي لردك

بالنسبه للمنتج الصيني بعلا بداو من نهايه الاخرين

اداء و جمال و اهتمام بكل حاجه يكفي انها عربيات تقفيل و لسيت صناعه محليه ودي في حد ذاتها ميزه مهمه جدا

الجاك عربيه جميله و فكرت فيها بس لقيت ال m11 افضل و طبعا لو لم تختلف الازواق لبارت السلع

وحضرتك عامل زيي لفيت علي عربيات كتير واستقريت علي الصيني بس كان قبلها مقارنه ببي ام 1995 عربيه وحش بمعني الكلمه بس فعلا محستش اي فارق اذا كان فتيس او اداء و اتزان

تقبل خالص تحياتي
وربنا يبارك للجميع