العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 24-12-2010, 05:46 PM
kae kae غير متواجد حالياً

kae is a jewel in the roughkae is a jewel in the roughkae is a jewel in the rough
افتراضي رد: ممكن مساعدتكم : محتار بين لانوس وA516

أنا حجيبلك الموضوع في كلمتين صاحبي اشترى موتسيكل صيني من أبو 2500 من كام سنة كده حلو
الموستيكل حكاية إيه وامكانيات اييه حاجة كده سوبر تركبه من هنا ناعم نعومة الدنيا رهيب من الآخر صاحبي كان طير من الفرح وانا كمان كنت سعيد إن في حاجة صيني بتنفع

هم 3 شهور يا باشا والموتسيكل ده طلع شخاليل للعيال لا تقولي محافظة ولا كلام منده إنت ماشي في شوارع مايعلم بيها إلى سبحانه ..... يعني إنت مش هتجيب متسيكل تفرح بيه شهرين وترميه بيقولي والله الخامات كلها بلاستيك مرشوش علشان يبان إنه جبار .

طيب سيبك بقي من اللي أنا بقوله ده أولى مفيش واحد معاه عربية A516 هيقولك إنها وحشة علشان ده موضوع يطول شرحه , حضرتك بمنتهى البساطة وقف أي تاكسي 516 ودردش معاه بس حاول تكون 516 موديل قديم شوية يعني يكون عدى عليها سنتين كده ولا 3 .

لييه تدفع فلوس في عربية فيها شك ولو واحد في المليون إن كونها صيني يعني مفيش جودة وتفضل كل مايحصل حاجة تقول يارتني سمعت الكلام شفت ما أنا قلتلك ...إلخ... , طبعا أنا مش باكره el-516 بس أنا بفكر لو مكانك هاعمل إيه , لو دي عربية العمر يعني مش هتغير وإنت اصلا استعمالاك في العربية راقي خليك في صيني وربنا يسترها معاك غير كده وبلا تردد عندك 4 عربيات في نفس الفئه
1- فرنا
2- لوجان
3- ساجا
4- لانوس

وانا قاصد الترتيب ده وربنا يوفقك ويعملك اللي فيه الخير

أستمع لأحلى تلاوات القران
http://www.tvquran.com
اللهم اغفر لي و لوالدي
قديم 25-12-2010, 05:20 PM
مندوووووو مندوووووو غير متواجد حالياً

مندوووووو will become famous soon enough

اولا انا اسف على ردى المتاخر قوى بس ده لان النت عندى كان فيه مشكلة
ثانيا بجد شكرا شكرا ليكم وعلى كلامكم وربنا يخليكوا
ثالثا كل سنة وانت طيبين
قديم 12-01-2011, 10:02 AM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kae مشاهدة المشاركة

أنا حجيبلك الموضوع في كلمتين صاحبي اشترى موتسيكل صيني من أبو 2500 من كام سنة كده حلو
الموستيكل حكاية إيه وامكانيات اييه حاجة كده سوبر تركبه من هنا ناعم نعومة الدنيا رهيب من الآخر صاحبي كان طير من الفرح وانا كمان كنت سعيد إن في حاجة صيني بتنفع

هم 3 شهور يا باشا والموتسيكل ده طلع شخاليل للعيال لا تقولي محافظة ولا كلام منده إنت ماشي في شوارع مايعلم بيها إلى سبحانه ..... يعني إنت مش هتجيب متسيكل تفرح بيه شهرين وترميه بيقولي والله الخامات كلها بلاستيك مرشوش علشان يبان إنه جبار .

طيب سيبك بقي من اللي أنا بقوله ده أولى مفيش واحد معاه عربية A516 هيقولك إنها وحشة علشان ده موضوع يطول شرحه , حضرتك بمنتهى البساطة وقف أي تاكسي 516 ودردش معاه بس حاول تكون 516 موديل قديم شوية يعني يكون عدى عليها سنتين كده ولا 3 .

لييه تدفع فلوس في عربية فيها شك ولو واحد في المليون إن كونها صيني يعني مفيش جودة وتفضل كل مايحصل حاجة تقول يارتني سمعت الكلام شفت ما أنا قلتلك ...إلخ... , طبعا أنا مش باكره el-516 بس أنا بفكر لو مكانك هاعمل إيه , لو دي عربية العمر يعني مش هتغير وإنت اصلا استعمالاك في العربية راقي خليك في صيني وربنا يسترها معاك غير كده وبلا تردد عندك 4 عربيات في نفس الفئه
1- فرنا
2- لوجان
3- ساجا
4- لانوس

وانا قاصد الترتيب ده وربنا يوفقك ويعملك اللي فيه الخير
اقيد هذا الرائ

قديم 12-01-2011, 10:13 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

يا جماعة الموضوع تلخيصه في كلمتين دائما الواحد بيقولهم:
الصيني بطيخة مقفولة
وباختك يا أبو بخيت.........
ببساطة مستورد عايز يكسب أكبر قدر ممكن من الفلوس، ومصدر بيعامل الشعب المصري على إنه عايز حاجة رخيصة والسلام.
خليك في المضمون بصراحة أنا ما شفتش أي حاجة صيني عدى عليها زمن إلا ولقيتها زي ما بيقولوا: مشخللة. وحتى التوكيل سيئ، يعني حتى مش هتقدر تعتمد عليه، لأن في ناس من زهقهم من التوكيل بقوا يصلحوا بره.
قديم 12-01-2011, 01:17 PM
eslam rslan eslam rslan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: متابعة أخبار السيارات

eslam rslan will become famous soon enougheslam rslan will become famous soon enough

أنا عايز أققول حاجة
احنا فى بلدنا هنا غالبا شراء السيارات مبيكنش عن اقتناع كامل بالعربية لكن بيكون العامل المهم هو الفلوس يعنى بمعنى تانى ان الواحد مننا بيجيب العربية الى أقصى امكانيتة المادية تسمح بيها
عكس دول كتير الحالة المادية عندهم أحسن لأن سعتها هيختار صح بدون ضغوط مادية
أنا مثلا جبت عربية 516 و أنا مش مقتنع بيها هتقلى انت مقتنع باية ؟ هألك الالمانى رقم 1
طب لية مجنتش ألمانى ؟ العين بصيرة و الايد أصيرة
خلاصة الكلام ان أى عربية فى الفئة السعرية دى من 50000 -70000 لازم يكون فيها عيوب
يبقى انت تشوف هل العيوب دية تناسبك ولا لا انا كان ببنسبالى عيوب 516 أحسن من عيوب اللانوس و الفرنا و الموضوع نسبى يختلف من شخص لاخر عشان كدة مش هتلاقى اجماع على نوع واحد حتى لو استنيت 10 سنين
واللة المستعان