العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 05-04-2012, 08:11 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة البنزين الـ80

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samykenzy مشاهدة المشاركة

على فكرة انا معايا عربيه 2011باحط 80 ولو مافيش باحط92 والفروقات دى ممكن السواق يعالجها لو حافظ عربيته!!!!
وعلى فكرة العربيه بجيب بيها 160 كم وبالتكييف!!!!!!!!!
ياباشا ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها

رقم الاوكتان بيحددة نسبة انضغاط الموتور بتاعك ف لو انت اقل من 9:1 يبقى حط 80 براحتك حتى لو العربية موديل 2020
بس لو الموتور نسبة انضغاطة اكبر من او تساوى 9:1 يبقى ماينفعش ياخد غير 90 او اعلى ودة عشان تاخد افضل اداء من الموتور وتوفر فى الاستهلاك وتحافظ على الموتور من ظاهرة التسقيف اللى بتئثر بشكل كبيرجدا على الموتور فى الامد الطويل

وعلى فكرة لو حطيت 92 هتقفل عداد كمان مش 160 بس
قديم 07-04-2012, 12:25 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute

انا عربيتى موديل 79
لو حطيت حاجة غير بنزين 80 العربية بتجيلها حاله هياج عصبى وبتقعد تقطع
......................... ............
تخيلو ان العربية بتكركر على بنزين 92
قديم 10-04-2012, 06:04 PM
samykenzy samykenzy غير متواجد حالياً

samykenzy has a spectacular aura aboutsamykenzy has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

ياباشا ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها

رقم الاوكتان بيحددة نسبة انضغاط الموتور بتاعك ف لو انت اقل من 9:1 يبقى حط 80 براحتك حتى لو العربية موديل 2020
بس لو الموتور نسبة انضغاطة اكبر من او تساوى 9:1 يبقى ماينفعش ياخد غير 90 او اعلى ودة عشان تاخد افضل اداء من الموتور وتوفر فى الاستهلاك وتحافظ على الموتور من ظاهرة التسقيف اللى بتئثر بشكل كبيرجدا على الموتور فى الامد الطويل

وعلى فكرة لو حطيت 92 هتقفل عداد كمان مش 160 بس
هو العداد 180 اساسا!!!
انا باحط تفويله 80 والتانيه 92 وبافوّل لما التنك يفضى خالص قبل ما اللمبه تنور بس فيه حاجه غريبه؟؟؟؟؟
البنزين ال80 بيعمل معايا متوسط 350 كيلو للتنك وممكن يوصل 390 لو الجرى اقل من 120 كيلو السرعه وكان بيعمل 300 كيلو بالكتير قبل ماقلب العجل نيتروجين!!!
البنزين ال92 بيعمل معايا متوسط 300 كيلو للتنك وممكن يوصل 325 لو اقل من 120 كيلو السرعه وكان بيعمل 260 كيلو بالكتير قبل النيتروجين!!!
ممكن توضيح للموضوع دة!!! انا كنت فاكر ال92 اوفر !!!
قديم 21-05-2012, 12:03 PM
saadpop435 saadpop435 غير متواجد حالياً

saadpop435 is on a distinguished road

انا بقالى 15 سنة باستخدم بنزين 80 والله ماغيرت اى حاجة من الكلام ده ومش عارف ليه الكلام ده على البنزين ال80
قديم 21-05-2012, 01:23 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .EhAb مشاهدة المشاركة

والله يا جماعة انا باستعمله من 10 سنين و عمرى ما غيرت خزان بنزين او طرمبة بنزين او اى حاجة بسبب ال80 . مش عارف يمكن حظى كويس
يظهر ان انا كمان حظى حلو زيك