العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 22-04-2013, 08:01 PM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة البنزين الـ80

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

مع انى حاسس بنبرة تريقة بس مش مهم اكيد حضرتك ماتقصدش
ولو كلمة سواقة 80 مزعلاك يا سيدى انا بعتزرلك عشان ماوضحتش معناها اللى اقصدة ظنا منى ان اللى بيحط 80 و 90 عارف انااقصد اية

اقولك الفرق يا باشا هو مش محتاج جدول ولا حاجة
كل الحكاية انة فى ال80 بلغى شوية حاجات طبيعية اى حد بيعملها وهو سايق

1-فى الطلعة لو حد راكب معايا رجلى لازم تبقى تقيلة شوية على البنزين عشان العربية ماتسقفش ولا تكركر زى مابيقولو (فى ال 90 لا)

2- لو خدت مطب ماينفعش اطلع على التانى عشان هاتسقف لو ماخدتش بالى وطلعت عادى من غير ما اوازن الدبرياج مع البنزين كدة سنة سنة لحد ماتطلع (فى ال90 بطلع عادى جدا ولو العربية واقفة كمان ممكن اطلع على التانى )

3- فى كل غيار لو نقلت اقل من 3 ار بى ام الغيار اللى بعدية بيشلنى على مايجمع سرعتة وياسلام بقى لو على طلعة كوبرى (فى ال 90 بنقل على 2-2.5 ار بى ام وكل غيار بيجمع بسرعة عادى جدا)

4- احيانا بتبقى ماشى هادى وعايز تسرع فجأة فبتدوس بنزين جامد عشان العربية تسحب لو فى ال 80 العربية هتسقف مع الدوسة الجامدة دى (فى ال 90 بتسحب عادى جدا ) ف بنسى موضوع التسارع دة لو مفول 80

4- مع ال80 العربية مابتجيبش اكترمن 100-110 مهما فحت الدواسة
مع ال 90 بتجيب 120 وبيبقى لسة فية سحب بس مابزودش عشان العربية عندى خفيفة اوى على السرعات

ف نقدر نلخص الموضوع دة كلة فى الفرق بين سواقة ال 90 الطبيعية وسواقة ال80
1- رجلى لازم تبقى تقيلة على البنزين فى الطلعة لو محمل
2-فى كل مطب لازم اطلع منة على الاولانى
3-الغيار لازم ياخد حقة تماما لو عايز اجارى بس العربيات اللى جنبى فى الطريق (مش بشد)
4-مابحاولش اعدى ال 100 عشان مابتعديهاش
5- مابحاولش اسرع مرة واحد عشان ماتسقفش وباخد الغيار واحدة واحدة على مايجمع سرعتة

ممكن يكون الكلام دة كلة بيحصل عشان الكهربا لازم توطى عشان ال 80
بس انا زى ماذكرت مابحطش 80 الا فى اواخر الشهركدة (مضطرا) غيركدة بحط 92
ف ماينفعش اظبط كهربتى على ال 80 وعشان كدة بحاول اتعايش مع الموقف بما يسمى سواقة ال 80 اللى مزعلة حضرتك دى
اسف للاطالة وتقبل مرورى

قديم 05-06-2013, 08:56 PM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute

من تجربتى ..ال80 شغال زى الفل مع اى عربيه كربرتير ..واذا فى تقطيع غير فلتر ..لكن مع الانجكشن بيعمل خنقه و تسقيف لكن برضه بيشتغل عادى بس عايزه الصبر شويه على ما تجمع !!...., تحياتى

قديم 22-07-2013, 06:44 PM
alzelafy alzelafy غير متواجد حالياً

alzelafy is on a distinguished road

ال 80 مفيش منه مشكله هو بس بتحس ان سحب العربيه مش اوى كأنك مركب حد زيادة فى العربيه و هو مطلوب فى اوقات معينه حسب الحاله الماديه معاك حط 92 و حتلاقلى العربيه طيارة معاك ممعكش و عاوز توفر حط ال 80 و ملوش مشاكل على فكرة لا على المدى البعيد و لا القريب غير موضوع السحب .... الجنون فعلا انك تحطو فى بى ام او مرسيدس حديث لكن عربياتنا العاديه دى مش مشكله .... انا كنت مأجر مرسيدس عيون فى فرح اختى بالسواق و الباشا حطلها 80 قدامى قلتلو حرام عليك قالى يا بيه عايزين ناكل عيش قلتلو كدة بتدمر العربيه قالى هى شغاله 4 سنين معانا كدة و جابت حقها وزيادة مش مشكله اى حاجه تحصل بقى ... بسمكنش باين فيها كركرة و لا اى حاجه
قديم 25-08-2013, 09:29 PM
سيد سليم سيد سليم غير متواجد حالياً

سيد سليم is on a distinguished road

بصراحه أنا بأستعمل بنزين 80 من أكثر من 20 سنه فى ال 128 وكل حاجة مظبوطة والحمد لله .مسالة حظوظ ولا أية . العرباوى