العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 15-02-2011, 10:51 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لا للاستغلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmmmgogommmm مشاهدة المشاركة

والله يا جماعة ---انا متهيالى ان مشكلة الوكلاء وخاصة الجدد منهم ان ماهمش فى الدعاية ومش عارفين قيمة الحملات الاعلانية وكذلك الدعاية ومدى تاثيرها على زيادة حجم المبيعات---وباالتالى وبعد سنة ونص مبيعات ال107/108 ضعيفة جدا ومفيش انتشار ونتيجة عدم الدعاية اتكررت المشكلة مع الB15 وانتشارها غير متناسب مع امكانياتها ووضعها ولو الوكيل استطاع تسويق العربية صح بالاعلان والدعاية هيقدر يرفع حجم مبيعاتة وبالتالى يخفض سعرة --لكن هو بيكتفى برفع السعر لتحقيق المكسب--هذا والله اعلم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mms مشاهدة المشاركة

الله عليك ,هو دا القصد ان انتقادنا للوكيل يكون نتيجته مصلحه السياره مش العكس, و انا كنت من اشد المعجبين بيها لكن الوكيل الله يهديه......... وانا عايزه يعرف ان سياره سعرها ارخص يخليها تمشى هو ه ما بيفهمشى.
طب يا جماعه ماتكلموه بالعبرى .. يمكن مابيفهمش عربى . بس المهم ان النقاشات تكون سلميه . سلميه ..
عموما والله احنا كلنا متفقين جدا معاكم وكل كلامكم مظبوط ميه فى الميه .

Saif El Deen
قديم 15-02-2011, 02:52 PM
mmmmgogommmm mmmmgogommmm غير متواجد حالياً

mmmmgogommmm is just really nicemmmmgogommmm is just really nicemmmmgogommmm is just really nicemmmmgogommmm is just really nicemmmmgogommmm is just really nice

الله عليك ,هو دا القصد ان انتقادنا للوكيل يكون نتيجته مصلحه السياره مش العكس, و انا كنت من اشد المعجبين بيها لكن الوكيل الله يهديه......... وانا عايزه يعرف ان سياره سعرها ارخص يخليها تمشى هو ه ما بيفهمشى.
الله على كلامك انت(يخليها تمشى هو ما بيفهمشى) ---التوكيل دة ظلم الجيلى والجاك-----عربيات جميلة وبتكنولوجيا جميلة بس مفيش فكر يحرك مبيعاتها*******علشان نكون عمليين انا شايف اننا وباالذات ملاك السيارة ثم معجبيها فى القسم--نتفق على تصور لما يجب ان تكون علية حملة الدعاية واسلوب الترويج ودة من حق الملاك لان انتشار العربية بيحافظ على قيمتها السوقية للمشترى وبيضمن سعر اعادة بيع مرتفع-----اذا لابد من استماع الوكيل لوجهة نظرنا بصفتنا ملاك ومعجبين بالسيارة--لاننا طرف فى المصلحة-----باالمناسبة احد الزملاء فى المنتدى تفضل عليا واعطانى عنوان موقع لاراء الملاك فى السيارة فى الجمهورية السورية--واكتشفت من كلام الناس ان العربية دى منتشرة جدا هناك --وبفرق سعر مناسب بينها وبين اى صينى تانى--طيب لية محققتش انتشار هنا ---الناس بيشكروا فيها جدا جدا وبيقولوا انهم لمسافات لاتقل عن 15000كم لم تظهر لهم اى مشاكل فيها وهما بيتكلموا عن 107/108 وبيقولوا معدل استهلاك البنزين 280كم/20 لتر داخل المدينة--رقم ممتاز جدا وغير مسبوق-----طيب احنا عايزينه تنتشر ودة لمصلحتنا ومصلحة الوكيل---يبقى لازم السادة الملاك يجمعوا افكارهم ويقابلوا صاحب الشركة بنفسة مش اى موظف عندة وانا متاكد انة هيتفهم وهيتعاون زى ما قلت لانها مصلحتة زى ما هى مصلحتنا------باالمناسبة يا جماعة السيارة BYDكانت تعانى من نفس المشكلة (ضعف+ سوء الدعاية)- اللىانقذ العربية انها اشتركت فى مشروع التاكسى فاصبحت العربيات اللى ماشية هى نفسها دعايية للعربية------لكن دة مش اسلوب --مينفعش اعتمد على الصدف زى مشروع التاكسى او الاعتماد على ذكاء العميل وصبرة على افتراضانة هيبحث فى النت وهيسال ويقارن وهينزل الشارع ويسال الملاك وهياخد القرار بناء على انة عرف ان العربية حلوة-------لازم دعاية وتسويق-----بدليل الاسبرينزا---وهى الوحيدة التى كثر حولها اللغط الا انها الاكثر انتشارا وذلك لايرجع لجودتها ولكن لاسلوب تسويقها---انا اسف طولت عليكم--بس دى رؤيتى

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد ; 15-02-2011 الساعة 03:22 PM سبب آخر: تصويب كتابة لفظ الجلالة
قديم 15-02-2011, 05:22 PM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future

رساله هامه الى وكيل سيارات جاك .
السيد الوكيل المحترم بعد التحيه.........
ان سيارات جاك هى من اجود السيارات الصينيه.ولكننا وجدنا منكم سياسه خاطئه فى تسويق تلك السياره وهذه السياسه الخاطئه ظهرت على مستويين , المستوى الاول: ان حمله الدعايه لتلك السياره دون المطلوب .ثانيا:ان السياسه السعريه هى سياسه خاطئه تماما وان سعر السياره فى مصر اغلى من نظيره فى الدول الاخرى!! وعليك ان تعرف ان السعر المرتفع وان حقق لك مكاسب ماليه سريعه فانه يضر بك على المدى البعيد,لانه ربما يؤدى فى النهايه الى ركود السياره . وهو الامر الذى يلحق الاذى والضرر بمالكى تلك السياره ايضا.
بناءا عليه
عليك العمل فورا على تخفيض سعر السياره الى السعر المناسب . لتكون اقدر على المنافسه. كما عليك ان تقوم فورا بحمله دعايه قويه تناسب الجوده العاليه لتلك السياره . واعلم انك باهمالك فى الدعايه تكون ظالما لتلك السياره وقد رايت ما هى عاقبه الظالمين وهى الرحيل الى الابد وقد اعذر من انذر.
محمد صالح- المحامى

التعديل الأخير تم بواسطة mms ; 15-02-2011 الساعة 05:31 PM
قديم 16-02-2011, 12:11 PM
الصورة الرمزية seaf_sawy
seaf_sawy seaf_sawy غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
هواياتي: JuliusjafJD

seaf_sawy is a splendid one to beholdseaf_sawy is a splendid one to beholdseaf_sawy is a splendid one to beholdseaf_sawy is a splendid one to beholdseaf_sawy is a splendid one to beholdseaf_sawy is a splendid one to behold

حلينى بقى لما يفهم ويبعت نائب ليه ويبتدى يفاوض وبعدين يرسم خارطه طريق وان شاء الله ان شاء الله يرحل ويريحنا بقى منه
قديم 17-02-2011, 10:55 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seaf_sawy مشاهدة المشاركة

حلينى بقى لما يفهم ويبعت نائب ليه ويبتدى يفاوض وبعدين يرسم خارطه طريق وان شاء الله ان شاء الله يرحل ويريحنا بقى منه
لأ طبعا . احنا مش عايزينه يرحل

رساله هامه الى وكيل سيارات جاك .
السيد الوكيل المحترم بعد التحيه.........
ان سيارات جاك هى من اجود السيارات الصينيه.ولكننا وجدنا منكم سياسه خاطئه فى تسويق تلك السياره وهذه السياسه الخاطئه ظهرت على مستويين , المستوى الاول: ان حمله الدعايه لتلك السياره دون المطلوب .ثانيا:ان السياسه السعريه هى سياسه خاطئه تماما وان سعر السياره فى مصر اغلى من نظيره فى الدول الاخرى!! وعليك ان تعرف ان السعر المرتفع وان حقق لك مكاسب ماليه سريعه فانه يضر بك على المدى البعيد,لانه ربما يؤدى فى النهايه الى ركود السياره . وهو الامر الذى يلحق الاذى والضرر بمالكى تلك السياره ايضا.
بناءا عليه
عليك العمل فورا على تخفيض سعر السياره الى السعر المناسب . لتكون اقدر على المنافسه. كما عليك ان تقوم فورا بحمله دعايه قويه تناسب الجوده العاليه لتلك السياره . واعلم انك باهمالك فى الدعايه تكون ظالما لتلك السياره وقد رايت ما هى عاقبه الظالمين وهى الرحيل الى الابد وقد اعذر من انذر.
محمد صالح- المحامى
الكلام دا كده زى قللته . بصفة سيادتك محامى : ممكن تصيغها فى صورة خطاب يوجه بعلم الوصول الى صاحب الشركه فى مقره الرئيسى فى المهندسين .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmmmgogommmm مشاهدة المشاركة

الله على كلامك انت(يخليها تمشى هو ما بيفهمشى) ---التوكيل دة ظلم الجيلى والجاك-----عربيات جميلة وبتكنولوجيا جميلة بس مفيش فكر يحرك مبيعاتها*******علشان نكون عمليين انا شايف اننا وباالذات ملاك السيارة ثم معجبيها فى القسم--نتفق على تصور لما يجب ان تكون علية حملة الدعاية واسلوب الترويج ودة من حق الملاك لان انتشار العربية بيحافظ على قيمتها السوقية للمشترى وبيضمن سعر اعادة بيع مرتفع-----اذا لابد من استماع الوكيل لوجهة نظرنا بصفتنا ملاك ومعجبين بالسيارة--لاننا طرف فى المصلحة-----باالمناسبة احد الزملاء فى المنتدى تفضل عليا واعطانى عنوان موقع لاراء الملاك فى السيارة فى الجمهورية السورية--واكتشفت من كلام الناس ان العربية دى منتشرة جدا هناك --وبفرق سعر مناسب بينها وبين اى صينى تانى--طيب لية محققتش انتشار هنا ---الناس بيشكروا فيها جدا جدا وبيقولوا انهم لمسافات لاتقل عن 15000كم لم تظهر لهم اى مشاكل فيها وهما بيتكلموا عن 107/108 وبيقولوا معدل استهلاك البنزين 280كم/20 لتر داخل المدينة--رقم ممتاز جدا وغير مسبوق-----طيب احنا عايزينه تنتشر ودة لمصلحتنا ومصلحة الوكيل---يبقى لازم السادة الملاك يجمعوا افكارهم ويقابلوا صاحب الشركة بنفسة مش اى موظف عندة وانا متاكد انة هيتفهم وهيتعاون زى ما قلت لانها مصلحتة زى ما هى مصلحتنا------باالمناسبة يا جماعة السيارة BYDكانت تعانى من نفس المشكلة (ضعف+ سوء الدعاية)- اللىانقذ العربية انها اشتركت فى مشروع التاكسى فاصبحت العربيات اللى ماشية هى نفسها دعايية للعربية------لكن دة مش اسلوب --مينفعش اعتمد على الصدف زى مشروع التاكسى او الاعتماد على ذكاء العميل وصبرة على افتراضانة هيبحث فى النت وهيسال ويقارن وهينزل الشارع ويسال الملاك وهياخد القرار بناء على انة عرف ان العربية حلوة-------لازم دعاية وتسويق-----بدليل الاسبرينزا---وهى الوحيدة التى كثر حولها اللغط الا انها الاكثر انتشارا وذلك لايرجع لجودتها ولكن لاسلوب تسويقها---انا اسف طولت عليكم--بس دى رؤيتى
انا شايف اننا ممكن نجتمع 3 او 4 ملاك ونروح نقابل الراجل دا فى مقر الشركه اللى فى محى الدين ابو العز فى المهندسين ونبلغه بطلباتنا دى . واذا ما لقيناش منه تجاوب حانهدده باننا حانعمل دعايه مضاده ليه كتوكيل . واننا حاننتهز حدوث أى اخطاء منه كتوكيل ونقدم فيه شكاوى للغرفه التجاريه وجهاز حماية المستهلك فورا . وان حاتكون المعامله سيئه جدا بين الطرفين . أعتقد المواجهه فى الموضوع دا تجيب نتيجه أقوى وأسرع .

Saif El Deen

التعديل الأخير تم بواسطة سيف الدين سعيد ; 17-02-2011 الساعة 11:07 AM