العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

موضوع مغلق

قديم 10-12-2010, 12:43 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صاحبى قرر يشترى جاك بى 15 ممكن مساعدة؟

لم اطعن حتى في السياره بذاتها من قريب او بعيد الا عن السعر الذي ارتفع بنسبة 12% خلال سنة واحدة و هذا اكبر دليل على مصداقية وكيلها في سياساته التسعيرية!!!! .
انا روحت عاينت العربيه معاينة مباشرة في توكيلها امام ميدان الساعة في شارع النصر هورس موتورز! العربيه شكلها حلو من بره و الصالون واسع نسبيا ( بس لا يقارن بالليجانزا او الانسر بومة فعلا مقارب لصالون النوبيرا) العربيه التابلوة او التاره (دريكسيون) مغلفين بجلد صناعي يا جماعه والله مش طبيعي!!!) الخامات ليست ذات جوده لا تقارن لاني امتلك ميتشوبيشي لانسر بومة 2006
خاماتها مقبوله مقارنة بالعديد من السيارات و افضل من العديد من السيارات الصيني! قطع الغيار اسعارها فعلا غاليه تتفوق عن الانسر في بعضها و تتساوى مع الانسر في الاخر (مع ميزة توفر قطع غيار الياباني و الكوري في الاسواق كوبي و تقليد و اصلي بسعر ارخص بكثير من التوكيلات) لما تيل فرامل ب 330 جنيه على ما اذكر ولا تعليق! السياره لما اول ما نزلت ب 75 الف و لكن التوكيل عمل ترويج ب 70 الف (هل خسر فلوس ام لم يكسب حتى قرشا واحدا؟؟؟؟) و لما نزلها ب 75 الف كانت موديل 2011 اعتقد و بعدين زودها بحجة زيادة الجمارك 5% بينما لم تسارع العديد من الشركات اليابانية او الاوربية بزيادة السعر و اكتفى بعضها بزيادة الف جنيه فقط و ليس 3 الاف دفعة واحدة! انا اعتراضي ان المستهلك يتم الاستهجان بعقليته من قبل صاحب توكيل يكسب اضعافا مما يكسبة مصنع السيارة نفسه!!!! و كلامي ايضا كان موجها قبل فتره الى اللوجان في بداية نزولها و السيارة ال BYD ايضا اقاتل لاثبت ان ثمنها المستحق هو 55 الف جنيه للفئه الاولى و ليس 63 الف! انا ضد جشع التجار و استغلالهم و لست ضد سيارة أو افراد

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد ; 10-12-2010 الساعة 11:27 PM
قديم 10-12-2010, 12:58 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

يا سيدى الفاضل
سعر العربية اول ما نزلت كان 74 الف جنية اما السعر الى حضرتك بتقول 70 الف دة كان عرض ترويجى لاول دفعة فقط
وحط تحت عرض ترويجى 100 خط
زى ما غبور نزل المازدا بسعر يبدأ من 137 ما عدا اول دفعة السعر الترويجى 130 الف
والفرق واضح وصريح
شكرا على الرد المحترم...
قديم 10-12-2010, 01:43 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
هحاول اجيب من الاخر واختصر ولو انى عندى كلام كتير اوى فى الموضوع ده

اولاَ ديه لا اول مرة ولا اخر مرة يحصل فيها ان عربيه جديدة (وغالباً ما بتكون صينى او كورى) تنزل بسعر كويس وشكل جديد تخطف اعجاب مجموعة من الناس يشتريوها ويفرحو بيها لكن دائما يبقى فيه ناس ترتدى عبائه الحكيم العليم وتقعد تطلع فى عيوب وبلاوى فى العربيه وتنتهز كل فرصة فى مشاركة او موضوع علشان تخش تمصص شفايفها وتقول يا حرااااااااااام راكبين عربيات تعبانة
يا حرااااااااااام جابو عربيه ولبسوها

طيب يقوم ملاك العربيه يعملو ايه ... طبعاً يتنفرزو ويتحرق دمهم ويردو بعصبية وطبعاً هيغلطو وينتهى الموضوع لقسم الشكاوى او المحذوفات

الكلام ده اتكرر على مدى اكتر من 4 سنين لحد دلوقتى شوفته ايام ماكنت عضو فى كونتكت وبعدين لما كنت مؤسس وادمين لنايل وبعدين هنا فى مصر موتورز نفس السيناريو مع اختلافات بسيطة
ايام نايل اضطرينا نعمل قسم خاص بملاك الاسبيرانزا لحمايتهم من غلاسات الناس وفبعدين راحو عملو منتدى لوحدهم خاص بيهم (اسبيرانزا كلوب) وقفلوه على اعضاء العربيه لحد ما اتخنق وطق اتقفل
فى نايل بقو شلل وعصابات وكل مجموعة فى القسم بتاعها بتدافع عن بعض ضد اللى يخش عليهم جديد ولما تولع اوى الشكاوى والانذارات ولجنه فض المفرقعات جاهزة

انا بقى مينفعش اعمل زى ده ولا زى ده
والكلام على العموم جاك اسبيرانزا لانسر بومة كيا سيراتو رينو ميجان او لوجان وكل العربيات المتنازع عليها ان صح التعبير
مقدرش ادى ضمانات كاملة بالحماية لمجموعة ملاك عربيه وكارت بلانش يضمن ان اى حد مش عاجبهم يشتموه ويبهدلوه
لكن اقدر اقول واحاسب اللى يتعمد المشاركة بشكل غير موضوعى عموماً ضد اى سيارة او منتج لاسيما لو كان بيتريق كمان
لكن واحد جايب اختبار تصادم مثلا ولا تقرير بالارقام ومصادر وحجة واضحة يبقى نرد عليه وزى ما بيتكلم فى صلب الموضوع ارد عليه بدون شخصنة او الالتفات ليه شخصياً ومهاجمته
فقط الحجة بالحجة والرد والدليل
ديه مش صعبه على ناس كبار سناً ومكانة وعلماً وثقافة

تخيلو النقاش لو بقى بالشكل ده هيبقى راقى ومفيد للكل
مش بس كده احنا كإدارة بندعم دائماً التخصص ويسعدنا المساهمة فى تنظيم اى عمل فيه مصلحة ملاك اى سيارة
بداية من المقابلات حتى عروض الصيانة والتخفيضات

للاسف انا مش مختص بالبت فى الشكوى ادارياً بس انا بتكلم والله بمنتهى الوضوح والجدية من منطلق اهتمامى بدعم ملاك العربيه وحرصى عليهم فى نفس الوقت فلو تقبلو رائى الشخصى تساوا الموضوع ده بشكل ودى لانه اذا كان غلط طاق فانتو غلطو فيه اتنين وكده كله هيطلع غلطان وزعلان
فاكيد ده مش احسن وضع ولا ايه رايكم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-12-2010, 02:55 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

العربيه دي اول ما نزلت كانت ب 70 الف جنيه و ليس 74900! و حاليا سعرها فعلا 78 الف الحق اشتريها لحسن سعرها ممكن يبقى ب 90 الف خلال سنه كمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

يا سيدى الفاضل
سعر العربية اول ما نزلت كان 74 الف جنية اما السعر الى حضرتك بتقول 70 الف دة كان عرض ترويجى لاول دفعة فقط
وحط تحت عرض ترويجى 100 خط
زى ما غبور نزل المازدا بسعر يبدأ من 137 ما عدا اول دفعة السعر الترويجى 130 الف
والفرق واضح وصريح
ممكن أعرف يعني أيه سعر ترويجي!
يعني ناس أشترتها فعليا بالسعر ده مش كدة ولا ليها معني تاني!

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 10-12-2010, 03:01 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute

عندي رأي في النقطة دي أسمحولي أوضحه
ضرورة فصل المواضيع عن بعضها بمعني مش أنا رأي في موضوع أن الصيني وحش علشان كذا وكذا
يبقي أتحط بلاك ليست في أي مشاركة أعملها بخصوص الصيني
زي ما وضح أخونا في الله أن سعر العربية تغير ومتوقع تغيره قريبا
ماهو كان الأسهل سؤاله عن أسباب توقعه بدلا من أفتراض سؤ النية بكلامه
والأختلاف في الأراء لا يفسد للود قضية
والله أعلم
........تحياتي

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد ; 10-12-2010 الساعة 11:22 PM
موضوع مغلق