العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 24-11-2010, 06:41 AM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

انا عندي عربية جيلي mk
الجنوط والكاوتش الي فيها 60\185\ جنوط 15
ياتري اعرف اركب عليها جنوط وكاوتش 50\195 جنوط 16
ولا مش ينفع وياتري اية انسب كاوتش عريض ممكن يتركب عليها وجنووط

osama drift
قديم 24-11-2010, 08:44 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

هيا بنا نلعب

مبدأيا لكل الرجالة اللى بتستفسر عن الجنوط, المشكلة الوحيدة اللأساسية فى تغيير الجنوط أنك لو جبت جنط أكبر من الأصلى فى القطر, عداد السرعة هيهيس ومش هيقرأ السرعة صح, علشان كده بتجيب جنط قطره الكلى (يعنى قطر الجنط بالكاوتش) نفس قطر الجنط والكاوتش القديم.

بمعنى لو بصيت على الجنط بتاعك, ولنفترض أنه 13, هتلاقى الكاوتش لوحده أرتفاعه عن الجنط عالى, أنت بتحاول تجيب جنط يركب عليه كاوتش يبقوا الأثنين فى حدود الأرتفاع القديم للعجلة (الجنط والكاوتش).

وغير القطر, مساحة سطح الأطار بتأثر على أحساسك بالطريق, يعنى الجنط الأكبر هيبقى الكاوتش بتاعه ملامس للأرض أكثر, وهيحسسك بالطريق وتفاصيله أكثر وخاصة أن أرتفاع الكاوتش (البروفايل بتاعه) قل عن الأول, وده بينقل تفاصيل الطريق أكثر.

ممكن تعلى مقاس أو مقاسين عن الجنط الأصلى, أكثر من كده غير مرحب بيه علشان مع أى حفرة الجنط ممكن يتكسر بسبب أرتفاع الكاوتش القليل, وطبعا الطرق عندنا زبالة وهتبقى قاعد فى خلاط لو المقاس كبير زيادة عن اللزوم.

يعنى من الأخر مع تكبير الجنوط أرتفاع الكاوتش الراكب عليه بيقل, علشان يكون ككل زى حجم العجلة الأصلية بالظبط.

اللى عايز يجرب, ده موقع بيحسب قطر الأطار القديم ويقارنه بقطر الأطار الجديد اللى أنت هتديهوله, وبالشكل كمان, وشوية حبشتكانات تانية.

http://www.kouki.co.uk/utilities/vis...ize-calculator

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

انا عندي عربية جيلي mk
الجنوط والكاوتش الي فيها 60\185\ جنوط 15
ياتري اعرف اركب عليها جنوط وكاوتش 50\195 جنوط 16
ولا مش ينفع وياتري اية انسب كاوتش عريض ممكن يتركب عليها وجنووط
بـأستخدام الموقع أعلاه

ينفع ياباشا, بس هيبقى فى فرق 0.3% عن سرعة العربية الأصلية فى العداد, وده فرق صغير جدا مافيش منه مشكلة.

بالنسبة للعرض ياباشا فأنت ممكن تزوده مع تقليل البروفايل بتاع الجنط أو تصغير حجم الجنط نفسه, فاممكن تركب عليه حتى 220/45/16

وممكن جنط 17, هيبقى 215/40/17, أوجنط 18 كالتالى 210/35/18

بتزود حاجة وتقلل حاجة.

والموقع موجود لو حضراتكوا تحبوا تجربوا, هتدخلوا المقاسات القديمة والمقاسات الجديدة وهو هيحسب كل حاجة, والفرق فى القطر وقراءة السرعة هيبقى مكتوب تحت صورة الأطار, الموقع هيفيدكوا أكثر منى.

أهم حاجة أن قراءة عداد السرعة متتأثرش كتير عن الأول, والموقع بيحسبلك الفرق بين الجديد والقديم, حاول ماتزودش عن 1% علشان الفرق فى السرعة يبقى غير ملحوظ.

ولو حد عنده صعوبة فى أستخدام الموقع, يقولى مقاس الأطارات بتاعته و أنا أحسبله اللى ينفع يركب, وأنا قلت الكلام الكتير اللى فوق ده علشان محدش أدانى مقاس الكاوتش بتاعه غير الراجل الطيب ده, اللى معاه المقاس يتفضل.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NOUR2019 مشاهدة المشاركة

صباح الفل يا رجاله .. عندي كام استفسار كده ... انا معايا 131 متضبطه شغل ادام و ورا و اكصدامات متغيره و شبوره و زينون و هوايات مفتوحه عموله في الجناب و الكبوت و جنوط 15 بس صاحبها كان مهبطها من ورا عن طريق قص السوست و ده خلا العفشه قاسيه اوي و بترزع معايا في المطبات .. ايه حل نشفان العفشه مع الجنط ال 15 ومراعاة تهبيط العربيه بما يتناسب مع المنظر العام .. و سؤال تاني معلش ... مين في القاهره بيعمل شبكه بوش الفوانيس عموله بس حاجه عاليه صح عشان شبكتها اتدغدغت و متبهدل في اللجان و الف شكر مقدماً يا شباب و ارجو منكم سرعة الرد لاني مخنوق جدا و مش عارف اعمل ايه
بص ياباشا, قص السوست أصلا غلط, وبيتعب بعد كده.

السوست بتتقص علشان تهبط العربية وتخليها ثابتة أكثر, وبتضحى بالراحة فى المقابل, وللأسف طالما السوست أتقصت يبقى لازم تجيب سوست جديدة لو عايز الراحة, بس ده هيعلى العربية عن الأول ويقلل من ثابتها.

فى سبيل الشكل والثبات بتضحى بالراحة, وفى سبيل الراحة بتضحى بالشكل والأداء.

الحلول اللى قدامك كالتالى, ياترجع السوست لأصلها بأنك تشترى سوست جديدة, وبكده تبقى رجعت العربية لحالتها الأصلية, ياتسيبها زى ماهى كده وتضحى بالراحة.

ممكن الصوت اللى بتسمعه يبقى جاى من أن المساعد مع المطبات بيتضغط لأخره فابيخبط, ممكن تجرب تركب صدادات عند عفشجى ممكن تحل المشكلة وهتخلى العربية تنزل لحد معين فقط, بس خلى بالك هتنشف العفشة أكثر.

وممكن تبقى تاخد المطبات بالورب علشان العربية مترزعش

بالنسبة لموضوع الصب, للأسف معرفش حد, أعذرنى.

وربنا يباركلك فيها, ومتزعلش أنت معاك عربية ممتازة, شدة وهتعدى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 24-11-2010, 02:57 PM
NOUR2019 NOUR2019 غير متواجد حالياً

NOUR2019 is on a distinguished road

يا باشا الف شكر و كفاية ذوقك و سرعة ردك
قديم 25-11-2010, 02:12 AM
ahmed-casper ahmed-casper غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed yousri

ahmed-casper will become famous soon enoughahmed-casper will become famous soon enough

مش بقوللك موسوعه
قديم 25-11-2010, 02:46 AM
ahmed-casper ahmed-casper غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed yousri

ahmed-casper will become famous soon enoughahmed-casper will become famous soon enough

بمناسبه الجنوط انا عندى مقاس ١٤/٦٠/١٨٥ و عايز اجيب اعرض اجيب مقاس كام؟ و المقاسات دى ازاى اعرفها او معناها ايه؟ و سؤال كمان فى التعديل .. النور اللى بيركب تحت العربيه عباره عن ايه و بيركب ازاى و بيتكلف كام؟معلش متعب انا

الكلمات الدليلية
تعديل سيارات