العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 27-08-2010, 02:52 AM
ayyad76 ayyad76 غير متواجد حالياً

ayyad76 will become famous soon enough
عاجل كيفية استخراج تراخيص الاجرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مدرس ومعي رخصة قيادة خاصة , وأنوي شراء تاكسي .

المهم , قرأت موضوع الاخ أكرم بخصوص كيفية استخراج رخصة قيادة
أولاً
أتمنى لو أعرف ما المطلوب لاستخراج رخصة درجة ثالثة , يعني يا ريت نعرف ايه الاوراق الاضافية الي تزيد عن أوراق الرخصة الخاصة .
ثانياً
عايز أعرف إجراءات ترخيص السيارة الاجرة , أهم حاجة هل هناك موافقة بالترخيص مسبقة من المرور يتم الحصول عليها قبل شراء السيارة ؟
وهل ينفع تكون السيارة بإسمي " علماً بأني موظف" , ولو لأ هاتبقا القيادة بتوكيل ولا إيه النظام ؟
ثالثاً
هل يسمح لصاحب السيارة الاجرة قيادتها برخصته الخاصة في مشاوير عائلية مثلاً ؟
رابعاً
موديلات 2011 هية الموجودة حالياً بالاسواق " بتكلم عن الفيرنا والفيفا " والاسعار عالية عن سابقتها , ممكن أجيب موديل 2010 منين , ولا خلاص معدش موجود , طب موديلات 2011 ممكن سعرها ينزل ؟ يعني أصبر شوية ولا إيه ؟

محدش يضحك عليا أنا فعلاً معنديش خلفية , وفكرة التاكسي دي جاتني ومحتاج أعرف المعلومات دي ضروري .
قديم 27-08-2010, 03:54 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيفية استخراج تراخيص الاجرة

اهلا و سهلا بحضرتك في مصر موتورز.
بالنسبه لاجراءات الحصول علي رخصه قياده درجه ثالثه
ما عليك هو استخراج شهاده مخالفات لرخصه القياده الخاصه و التقدم للمرور ولا يوجد اختبارات
فقط دفع الرسوم و ابراز شهاده الخدمه العسكريه و تسليم الرخصه الخاصه و استبدالها بالرخصه المهنيه.
بالنسبه لتراخيص التاكسي فهي تخضع للمرور التابع اليه محل اقامتك و اعتقد ان معظم وحدات المرور لا تقبل الترخيص للتاكسي حاليا فعليك اولا السؤال في وحده المرور التابع اليها محل اقامتك.
بالنسبه لاستخدام السياراه الاجره كسياره عائليه لا يوجد مانع الا في حاله مغادره المدينه يتطلب استخراج تصريح مؤقت من وحده المرور قبل مغادره المدينه

حـازم خـضـر

قديم 27-08-2010, 04:19 AM

استاذ حازم , اشكر حضرتك على الاهتمام و سرعة الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اهلا و سهلا بحضرتك في مصر موتورز.
بالنسبه لاجراءات الحصول علي رخصه قياده درجه ثالثه
ما عليك هو استخراج شهاده مخالفات لرخصه القياده الخاصه و التقدم للمرور ولا يوجد اختبارات
فقط دفع الرسوم و ابراز شهاده الخدمه العسكريه و تسليم الرخصه الخاصه و استبدالها بالرخصه المهنيه.
حضرتك مبسط الموضوع أوي , الكلام ده في مصر!!
يعني مفيش اختبار جغرافية مدينة وقيادة وكشف طبي خاص بالقيادة المهنية لأن ده اللي سمعته !
بالنسبه لتراخيص التاكسي فهي تخضع للمرور التابع اليه محل اقامتك و اعتقد ان معظم وحدات المرور لا تقبل الترخيص للتاكسي حاليا فعليك اولا السؤال في وحده المرور التابع اليها محل اقامتك.
مجرد سؤال ام هناك موافقة من المرور قبل شراء السيارة . " انا من بورسعيد وبشوف ناس بترخص أجرة جديد هذه الايام "
بالنسبه لاستخدام السياراه الاجره كسياره عائليه لا يوجد مانع الا في حاله مغادره المدينه يتطلب استخراج تصريح مؤقت من وحده المرور قبل مغادره المدينه
هل يكون هذا باستخدام رخصة القيادة الخاصة وليست الدرجة الثالثة ؟
طيب بالنسبة لموديلات 2011 هية الموجودة حالياً بالاسواق " بتكلم عن الفيرنا والفيفا " والاسعار عالية عن سابقتها , ممكن أجيب موديل 2010 منين , ولا خلاص معدش موجود , طب موديلات 2011 ممكن سعرها ينزل ؟ يعني أصبر شوية ولا إيه ؟
قديم 27-08-2010, 04:46 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

حضرتك مبسط الموضوع أوي , الكلام ده في مصر!!
يعني مفيش اختبار جغرافية مدينة وقيادة وكشف طبي خاص بالقيادة المهنية لأن ده اللي سمعته !
بتبقي حاجات بسيطه مش بالتعقي اللي حضرتك فاكره

جرد سؤال ام هناك موافقة من المرور قبل شراء السيارة . " انا من بورسعيد وبشوف ناس بترخص أجرة جديد هذه الايام "
لازم تروح المرور و تسأل هناك
ممكن تكون العربيات دي احلال مش ترخيص جديد

هل يكون هذا باستخدام رخصة القيادة الخاصة وليست الدرجة الثالثة ؟
قياده سياره الاجره بالرخصه المهنيه والرخصه الخاصه لا تجيز قياده تلك السيارات حتي لو مملوكه لطرفك

حـازم خـضـر

قديم 27-08-2010, 06:56 PM

شكرا جزيلا يا استاذ حازم
وجزاك الله خيرا