العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 12-02-2010, 04:32 PM
microtaha microtaha غير متواجد حالياً

microtaha is on a distinguished road
افتراضي رد: احتاج نصيحه بسرعة - افضل سيارت ب 80 الف

اولا انا اعمل حساب الى اعاده البيت فى اى وقت فبهذا لا اريد ان اخسر كثيرا
والصينى سيارات جيده ولكن نحن كمصريين لانحب ان نركب حاجه مشكوك فيها او تحس ان فى اى وقت ممكن تعمل حاجه مش تمام مع ان الحاجه ده ممكن تعملها السياره اليابانى ولكن فى هذه الحاله هنقول العيب فينا ولما يعملها الصينى نقول ( مش انا قلت ان الصينى ده عربيات زباله) علشان كده انا مبنصحش بيها لفقدان الثقه فى السيارات الصينى وايضا الى اعاده البيت فلو اشتريت سياره صينى ب 70 الف لو حبيت تبيعها بعد سنه ممكن تقعد سنه تانى علشان تلاقى شارى ولو لقيت هياخدها منك مش اكتر من 50 او 40 الف يعنى تقريبا النصف

فانا لما اخترت اختار سياره ماركه عالميه وايضا صناعه يابانيه او كوريه محترمه
فانا بالنسبه لى الاكسنت احسن من البلريالس الصينى ابو 100 الف
انا معايه واحد صاحى مشترى العربيه الصينى ابو 100 الف ( ملهاش اى قيمه) قلتله انت لو جبت لانسر احسنلك مليون مره كل اللى يشوف العربيه يقول عربيه شكلها حلو وفخمه ولكن ( واه من كلمه لكن) ولكن العربيه صينى

فاختيارك للسياره اولا لابد ان تكون مقبول فى السوق ثانيه يستحسن تكون يبانى او كورى فى الهونداى او الكيا فقط
وبعد ذلك تفكر فى الامكانيات والمميزات بعد اختيارك للماركه المطلوبه
فانا لدى 80 الف مثلا
فوجدت النيسان والنيو اكسنت والافيو والانوس
ولو رتبناهم كده
النيسان ( يبانى وعربيه محترمه وفخمه مع انها تقفيل مصرى ولكن متنساش ان المرسيدس والبى ام بيتقفل فى مصر)
النيو اكسنت ( شركه هونداى شركه محترمه وسياره جميله وامكانياتها حلوه)
الافيو والانوس تقريبا قريبين من بعض مع ان الافيو افضل وهذا اختيارى الاخير
ام لو السعر بتاعى زاد شويه هفكر فى الكيا والانسر والالنتر

قديم 13-02-2010, 11:30 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_shekabala مشاهدة المشاركة

"

انا رايي انك تسيبك من العربيات اللى انتا بتتكلم فيها دى وتجيب بروتون جين 2
احسن منهم ودة رأى الشخصى
وهو ايه الفرق بين البرسونا والجين 2 !!!! شنطه مش اكتر
قديم 13-02-2010, 11:33 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة microtaha مشاهدة المشاركة

اولا انا اعمل حساب الى اعاده البيت فى اى وقت فبهذا لا اريد ان اخسر كثيرا
والصينى سيارات جيده ولكن نحن كمصريين لانحب ان نركب حاجه مشكوك فيها او تحس ان فى اى وقت ممكن تعمل حاجه مش تمام مع ان الحاجه ده ممكن تعملها السياره اليابانى ولكن فى هذه الحاله هنقول العيب فينا ولما يعملها الصينى نقول ( مش انا قلت ان الصينى ده عربيات زباله) علشان كده انا مبنصحش بيها لفقدان الثقه فى السيارات الصينى وايضا الى اعاده البيت فلو اشتريت سياره صينى ب 70 الف لو حبيت تبيعها بعد سنه ممكن تقعد سنه تانى علشان تلاقى شارى ولو لقيت هياخدها منك مش اكتر من 50 او 40 الف يعنى تقريبا النصف

فانا لما اخترت اختار سياره ماركه عالميه وايضا صناعه يابانيه او كوريه محترمه
فانا بالنسبه لى الاكسنت احسن من البلريالس الصينى ابو 100 الف
انا معايه واحد صاحى مشترى العربيه الصينى ابو 100 الف ( ملهاش اى قيمه) قلتله انت لو جبت لانسر احسنلك مليون مره كل اللى يشوف العربيه يقول عربيه شكلها حلو وفخمه ولكن ( واه من كلمه لكن) ولكن العربيه صينى

فاختيارك للسياره اولا لابد ان تكون مقبول فى السوق ثانيه يستحسن تكون يبانى او كورى فى الهونداى او الكيا فقط
وبعد ذلك تفكر فى الامكانيات والمميزات بعد اختيارك للماركه المطلوبه
فانا لدى 80 الف مثلا
فوجدت النيسان والنيو اكسنت والافيو والانوس
ولو رتبناهم كده
النيسان ( يبانى وعربيه محترمه وفخمه مع انها تقفيل مصرى ولكن متنساش ان المرسيدس والبى ام بيتقفل فى مصر)
النيو اكسنت ( شركه هونداى شركه محترمه وسياره جميله وامكانياتها حلوه)
الافيو والانوس تقريبا قريبين من بعض مع ان الافيو افضل وهذا اختيارى الاخير
ام لو السعر بتاعى زاد شويه هفكر فى الكيا والانسر والالنتر
على فكرة كلامك كله صح وعقلانى بش انا عايز برضه اقولك ان الصنى لو حبيت ابيعها مش هبيعها فى اشاره برضه
هيطلع عينى عقبال ما ابيعها
وبصراحه انا مش خايف من حاجه فى الصنى اكتر من العفشه وخصوصا انى لو جبتها هتبقى ex مش سوبر
قديم 25-05-2010, 05:47 PM
elsaedi elsaedi غير متواجد حالياً

elsaedi is on a distinguished road

باركولى انا جيبت الصنى النهارده
قديم 26-05-2010, 03:32 AM
الصورة الرمزية مينا
مينا مينا غير متواجد حالياً
تاجر (إدارة المنتدى غير مسئولة عن التعاملات التجارية بين الاعضاء)

مينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond repute

الجين 2 او النيسان ممتازين جدا ولعلمك انا اسمى سمع فى السوق بسبب كل الى ركب نيسان بشكر فيا ولمزيد من المعلومات كلمنى او شرفنى فى المعرض مهنندس/مينا عصام
0101596609