العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 07-09-2012, 12:06 AM
د محمد المنصورة د محمد المنصورة غير متواجد حالياً

د محمد المنصورة is on a distinguished road
افتراضي رد: ارفع رجلى من الدبرياج فى بداية التحرك ال ار بى ام يوطى ل 500

انا عندى نفس المشكلة بس عربيتى اكسنت 99 اتوماتيك وتحصل رجرجة فى العربية بس وانا بمون مرة 92 كل فترة يعنى لقيته الرجرجة ده اتضبطت بنسبة معقولة فمش عارف ده كان بسبب ايه

بس برده لو العربية مموره وواقفة مش غير شغل بحس ان ار بى ام بيلعب لوحده برده بس برده اتضبطت بعد محطيت 92 تفتكرو ليه ؟
قديم 07-09-2012, 02:23 AM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon مشاهدة المشاركة

غريبة ... بس انا كان معايا فيرنا قبل كدة كان الدبرياج لوحدة بيشد العربية ولو كان كمان على مطلع بدوون ما ال ار بى ام يهبط " او هبوط ملحوظ " فبالتالى ماكنش فية رجرجة
انت متخيل بقول اية على مطلع ودبرياج بس بيطلع العربية

يعنى يا جماعة بلاحظ اية ان اثناء لما التكييف يكون شغال مابيحصلش كدة لية لان الكمبيوتر بتاع العربية مزود ار بى ام اصلا واقل حاجة 850
حد فاهم حاجة
عادى يا فندم انا لما برفع رجلى من الدبرياش من غير ما ازود بنزين العربيه يتتطلع بس الار بى ام بيوطى ده طبيعى
نيجى بقى على حكايه لو العربيه انت شاكك ان فيها حاجه والموتور بيفصل يبقى ده عيب اسطوانه لكن ماعتقدش يعنى ده عيب منك
وعود نفسك تدوس سنه بنزين علشان ده غلط على الموتور
قديم 07-09-2012, 03:24 AM

طب والاتوماتيك
قديم 07-09-2012, 11:06 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د محمد المنصورة مشاهدة المشاركة

طب والاتوماتيك
بص هو الاوتوماتيك مش تخصصى اوى قرات عنه كتيييييييير جدا وللاسف لحد دلوئتى مش فاهم بيشتغل ازاى لانه معقد جدا
لكن انا هكلمك على الموتور بالنسبه انك لو كنت بتحط بنزين 80 فالحكايه ده بتهلك الموتور ولازم تحس بفرق طبعا لما تحط 92 انا عربيتى بحطلها 92 اولا علشان احافظ على الموتور ثانيا لانه حامى شويه
من عيوب 80 ده طبعا بغض النظر عن الشوائب الكتير جدا لاى فيه والى بتبهدل الموتور انه يحتوى على نسه كربون عاليه بيتحد مع بخار المياه بالاخص بالصباح الباكر ويكون حمض كبريتيك الى هو ماء ناااااااار والحمض ده بياكل جسم الموتور من الداخل فعلشان كده لو بتحط 80 ضرورى جدا انك تسخن العربيه كويس قبل ما تمشى
ده كل الى اقدر اقولهولك حاليا واسيب حد تانى يرد عليك بخصوص الفتيس الاوتوماتيك
قديم 08-09-2012, 05:03 PM

طيب يجماعة موضوع الرجة اللى فى الاتوماتيك ده مضايقانى شوية

حد يعرف حلها ايه هيا قلت كتير لما حولت ل 92

بس لسه فيه برده ياترى ايه السبب

واما يكون البوجيهات بتخرجها تلاقيها سودة ده من ايه