العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-06-2010, 08:26 PM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حيران يا جماعة - ياريت تساعدوني - رينو سكالا أو نيسان صني؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

كود موتور النيسان صني هو qg16 de
و هو نفسه كود موتور الرينو سكالا
فبالتالي الاتنين نفس المحرك
اما بالنسبه لاختلاف القوه الحصانيه فدا بيرجع لتعديلات طفيفه في الموتور
يعني تغيير في وش الصبابات و زاويه فتحها و غلقها و توقيتها دا اللي ممكن يسبب فرق القوه

بالنسبه للشاسيه و هو N16 للنيسان صاني
و هو نفسه شاسيه السكالا !!!!

نظريا العربيتين واحد و الكفه ترجح لصالح السكالا
شكل احدث و تقفيل كوري و ما الي ذلك من مميزات
و لكن...
لسه محدش جربها و انا شخصيا مش حقدر اقول عليها كلمه غير لما اجربها او اشوفها بعيني
يا استاذ حازم التنين نفس الموتور ونفس القوة الحصانية اعذري في اللفظ دي صياعة عاملاها توكيل نيسان انو كاتب 118 hp وهتلاقي مكتوب جنبها sae gross يعني القوة قبل ما توصل لانظمة نقل الحركة والتعليق اما الرينو فحاطين القوة بعد ما توصل لانظمة التعليق ودي اللي المفروض كل الشركات تحطهابس هانعمل ايه ده ضحك علي الناس ولو حد فتح بوقو يقولو ماحنا كاتبين جنبها Gross وادي دقني ان كان حد من المستهلكين فاهم يعني ايه
يا ريت حضرتك تتحقق من الموضوع ده لان الموضوع ده بيضحك بيه كتير علي الناس اللي بتشتري الصني

وانا انصح صاحب الموضوع بالاسكالا طبعا لان الموتور موتور نيسان بتطويلر رينو والسكالا اساسا بتنزل باسم نيسان صني في الخليج بس موديل بعد اللي عندنا كمان توكيل رينو احسن الف مرة وكمانكماليات العربية احسن والتقفش مصري
تقفيل الصني مصري وكل الناس بتشتكي منه
وربنا يوفق حضرتك بس بجد السكالا لاتقارن بالصني حسن مليون مرة
قديم 09-06-2010, 08:44 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

ياجماعه انابصيت على الموتور بتاع السكالا تقفيل زى الزفت واناصدمت لماروحت بصيت على العربيه وكنت مقتنع بيها واول مافتح الكبوت شفت العار سلوك باينه رايحه وجايه وقلت للموظف فى المعرض اشك ان هذا الموتور يابانى وممكن يكون يابانى بس تقفيل كورى تحت السلم وارجو من اى عضو عايز يشتريها يفتح الكبوت ويبص على الموتور اكيد حيغير رايه.

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 09-06-2010, 09:19 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة

يا استاذ حازم التنين نفس الموتور ونفس القوة الحصانية اعذري في اللفظ دي صياعة عاملاها توكيل نيسان انو كاتب 118 hp وهتلاقي مكتوب جنبها sae gross يعني القوة قبل ما توصل لانظمة نقل الحركة والتعليق اما الرينو فحاطين القوة بعد ما توصل لانظمة التعليق ودي اللي المفروض كل الشركات تحطهابس هانعمل ايه ده ضحك علي الناس ولو حد فتح بوقو يقولو ماحنا كاتبين جنبها Gross وادي دقني ان كان حد من المستهلكين فاهم يعني ايه
يا ريت حضرتك تتحقق من الموضوع ده لان الموضوع ده بيضحك بيه كتير علي الناس اللي بتشتري الصني

وانا انصح صاحب الموضوع بالاسكالا طبعا لان الموتور موتور نيسان بتطويلر رينو والسكالا اساسا بتنزل باسم نيسان صني في الخليج بس موديل بعد اللي عندنا كمان توكيل رينو احسن الف مرة وكمانكماليات العربية احسن والتقفش مصري
تقفيل الصني مصري وكل الناس بتشتكي منه
وربنا يوفق حضرتك بس بجد السكالا لاتقارن بالصني حسن مليون مرة
يا باشا ادخل على نيسان السعودية او عمان مثلا هتلاقى موتور الصنى الخليجى 116 حصان ازاى بقى يبقى هنا 107 لو هو نفس الموتور؟ مش نيسان و رينو شركة واحدة؟
قديم 09-06-2010, 09:38 PM
alabaster alabaster غير متواجد حالياً

alabaster is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledtawab مشاهدة المشاركة

يا باشا ادخل على نيسان السعودية او عمان مثلا هتلاقى موتور الصنى الخليجى 116 حصان ازاى بقى يبقى هنا 107 لو هو نفس الموتور؟ مش نيسان و رينو شركة واحدة؟
أ/ خالد

أنا اتاكدت من كلام الأخ الفاضل أحمد أن نيسان مصر بتستخدم طريقة عفى عليها الزمن و هي SAE Gross لحساب قدرة المحرك بدون النظر الى فاقد نقل الحركة Transmission Loss علشان أنا معايا البروشور بتاع الصني بينما رينو بتستخدم طريقة ال SAE Net اللي بتاخد في الحسبان فاقد نقل الحركة اللي تقريبا النظام المتبع في الدنيا لحساب قدرة المحرك.

" شكرا جزيلا لأستاذ أحمد على توضيح النقطة و ربنا يبارك لك "

كمان انا تأكدت ان هو نفس الموتور المستخدم في الاتنين Nissan QG16DE من البروشور و موقع رينو المكسيك.

أنا ان شاء الله هاتوكل على الله و أحجز Renault Scala علشان أحدث و أنظف وأحلى و علشان أنا كمان ما بحبش الناس اللي بتتذاكى ptmnlo123per111
قديم 10-06-2010, 01:10 AM
saadelden saadelden غير متواجد حالياً

saadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the roughsaadelden is a jewel in the rough

الاسكالا اما شوفتها في المعرض لقيت تقفيلها احسن بكتير من الصني السوبر صالون
و كان الماتور متقفل كويس احسن من الصني

الاسكالا احسن في الشكل و احسن في التقفيل و احسن في الكماليات
و تعتبر نيسان صني بس بشكل احسن